Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor till erfarna spiralbryggare

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
happybrewer
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 04, 2015 8:22
Utrustning: spiralbrännare

Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av happybrewer »

Jag har kört spiralbrännaren med gott resultat, men det var en del år sedan så jag minns inte alla detaljer. Nu håller jag på och bygger en ny. Det blir ett litet projekt med målet att förbättra/automatisera ursprungskonstruktionen och min nya maskin kommer säkert byggas om när jag inser att originallösningen var bättre, eller jag kommer på nya grejer helt enkelt.

Men nu behöver jag lite info ifrån er erfarna!
  • Hur högt fyller ni jäs/brännhinken? Jag kör med vanlig 25l.-hink.
  • Var mäter ni temperaturen? På ångorna i toppen av hinken eller i mäsken? Jag vet att man skall räkna 1 droppe/sek, men jag har läst att flera mäter temp. med.
  • Ni som mäter temperatur, vid vilken temperatur börjar dropparna komma? Och ja, mäter ni alltså i vätskan eller under locket i hinken?
  • Igen till er som mäter temperatur, vid vilken temperatur uppskattar ni att "godiset" är uttömt ur mäsken? Och ja, mäter ni alltså i vätskan eller under locket i hinken?
Jag har för mig från sist att effekten på värmeelementet inte behövde justeras efter att det börjat droppa, utan då hade man en stabil effekt, minns jag rätt?

Min tanke är alltså att vid de första bryggningarna notera temperaturer och effekter, för att i framtiden låta en styrdator sköta bryggningen. Det är krångligt att få styrdatorn att räkna droppar, kapa heads och tails osv., men jag vill iallafall testa att automatisera så långt det går, mest för att jag tycker grejandet är kul.

Hoppas få råd av er erfarna bryggare!
Användarvisningsbild
muschamaster
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis feb 01, 2011 20:22

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av muschamaster »

Hejsan!
Visst är själva grejandet en stor del av tjusningen!
En tanke slog mig bara...om du tänker automatisera sådär pass, så vore det inte lika bra att gå "all in" och göra en lite mer avancerad maskin, som dessutom skulle vara ypperlig att automatisera jämfört med spiralbrännaren?

En tanke bara... :wink: :thumbup:
"Hellre många järn i magen än i elden"
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av volvo740ftt »

om du vill ha automatik så bygg en vm-e-arc med thors hammare, ritning och tillgång till de låsta forumet finns om du köper rikus bok :)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av temp_wricko »

På den tiden jag hade spiralbrännare så gjorde jag 25l mäsk. Lät den klarna ock tappade sedan ner den i kokhinken, så säg att det blev ca 23-24l. Så högt fyllde jag.

Temperatur:
Det kommer inte börja droppa vid en viss temperatur. Det måste koka. Vet inte hur många ggr detta måste sägas för att det ska slå igenom. Passar även på att säga att du blir inte blind av hembränt på sockermäsk heller.

Om du gör mäsk på 6kg socker i 25l vätska så kanske det börjar droppa vid X grader. Nästa gång jäser det inte ut lika bra och då börjar det droppa vid X+y grader.
Vid ca 100 grader har all alkohol kokat bort så det kan du ha termometern till. Ha den i vätskan där kommer temperaturen vara jämnast.
/Wricko
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av Brack »

Jag hade tänkt att bygga en snart, och undrar med vilken diameter på prisolröret man ska köpa? Ska man köpa 10mm ytter dm som går i jäsrörspackningen säkert eller ska man köpa 12an? Kommer 12an att gå in i packningen och ens få ner? Kanske om man skalar den lämgst ner bara så den vita plasten inte är ivägen?

Skriver tidigt på morgonen så är lite luddig i huvet, hoppas ni förstår ändå!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av Flerpen »

12mm passar perfekt i packningen när man skalat den.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Frågor till erfarna spiralbryggare

Inlägg av Brack »

Flerpen skrev:12mm passar perfekt i packningen när man skalat den.
Guld, då kör jag på en sådan sen!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster