Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Funderingar kring kolonn spiral.

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Hejsan! Jag har funderingar kring att bygga en kolonn spiralis för att slippa att kyla med vatten, jag har en LM men det drar väl mycket vatten tycker jag.

Jag har tänkt att använda samma kokkärl som jag har till den som drivs på 2,2kw, så jag beställde hem en effekt regulator från ebay som klarar av 4000w,

Frågan är egentligen att vilken rör dimension är minimum för kolonnen? Jag har några 28mm rör liggandes hemma men jag har läst att man ska helst ha 35mm, någon som har provat med mindre än 35?

Spiralen har jag tänk att köra 6 meter 12mm prisolrör 3 meter stigare 3 meter kylning.

Med vänlig hälsning, m och j :lol:
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av Flerpen »

Tom 35 är i minsta laget. Har hört att det är svårt att få kolningsfri produkt. Men det beror iofs på hur kräsen man är.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Jahaja jag räknade med att man skulle få kola det i vilket fall, trodde inte en kolonn spiralis kunde producera kolningfri produkt. I fall man skulle vilja slippa kola så måste man väl strippa mäsken innan?

Det hade kanske inte varit så dumt att göra en kolonn med 2 centrerings ringar som är 35mm och köpa en fyllning som är lite bättre än skurbollar men de är kanske i dyraste laget. Då är nog nästan kolet billigare i den lilla spritmängden jag tillvärkar :D
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Vi byggde ihop en lite kolonnspiralis med lite gamla skräp rör som bara låg ivägen. Det blev 95cm kolonn av 28mm koppar rör. Spiralen är 5 meter 12mm rör 2,5 meter stigning 2,5 meter kylning.

Kokkärlet utav metall som rymmer ca 45L, där sitter ett värme element på 2,2kw som kommer regleras av min effekt regulator som tål 4000w som jag köpte på ebay ;)

Kokkärlet är oisolerat så kanske får köra full sprutt på 2,2kw tills det börjar koka sedan regleras ned till 350 watt? Vanlig 25 liters mäsk ska användas. En energimätare kommer sitta mellan värmekällan och effektregulator :)

Så va tror ni 300-350 watt kanske? :)

Tacksamm för svar :D
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av Flerpen »

nånstans där borde vara lagom.
Du får ställa in efter uttagshastigheten.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Tack så mycket för snabbt svar! :D
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

denna masking skall provas imorn så återkommer med resultat hur det ur artar sig. förhoppningarna är på att den producerar lite bättre än en vanlig spiralbrännare :D
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av Andy »

Om du tar bra cuts på en kolonnspiralis så ska det kunna bli kolningsfritt resultat
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av Flerpen »

Japp, men vad jag har hört.... så måste man vara väldigt försiktig med effekten och hålla sig på nån droppe i sek. så fort man kommer upp i för snabb hastighet så blandas det med massa skit.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Vi provade apparaten och den fungerade presis som den skulle :D kolningsfritt vill jag inte påstå att de va men de låg på 94-95 % men de får bli en vända med kolet för att få de helt rent!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av Mooki »

Iom att ni har ganska smal kolonn bör effekten sänkas lite mer, alternativt förlänga kolonnen - men det brukar vara lite halvknepigt i de flesta hus :)
I princip beror det på ånghastigheten enligt vad jag förstår, man vill att ångorna ska spendera en viss tid i kolonnen för att hinna köra lite reflux.
Finns en excel uppladdad i filarkivet nånstans, där kan man knappa in längd och diameter och se hur det påverkar.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Ja den är i det smalaste laget men de droppar ut 95sprit när man kör långsamt, det tar ca 18-22 timmar innan de är klart ^^ men det blir hyfsat bra kvalitet faktiskt! Men kolning behöver man ju göra. Jag har funderat på att beställa hem sånna där rostfria sadelkroppar, de är en kinesisk version av propak, det bör ju fungera mycket bättre än skurbollar och då kanske man till och med får ut kolnings fri produkt med detta smala röret som vi använder som kolonn.

Jag kan starkt rekomendera att bygga en kolonn under sin spiral det gör skillnad! Sedan också ta ett 12mm prisolrör istället för 10, jag hade en vanlig spiralis förut med 10mm rör och den va svårare att få stabil.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av latmasken »

Att en mätare visar 95% betyder bara att spriten har samma densitet som 95% etanol. Men det är inte säkert innehållet är 95% etanol och 5% vatten utan det kan vara rätt mycket annat.

Just därför är alkoholstyrkan inget bra mått alls på hur ren spriten är.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av M.och.J »

Jo där har du rätt även fast mätaren visar bra så är det inte säkert att smaken är så bra :)
hygge
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jun 01, 2015 23:45

Re: Funderingar kring kolonn spiral.

Inlägg av hygge »

Mooki skrev:Iom att ni har ganska smal kolonn bör effekten sänkas lite mer, alternativt förlänga kolonnen - men det brukar vara lite halvknepigt i de flesta hus :)
I princip beror det på ånghastigheten enligt vad jag förstår, man vill att ångorna ska spendera en viss tid i kolonnen för att hinna köra lite reflux.
Finns en excel uppladdad i filarkivet nånstans, där kan man knappa in längd och diameter och se hur det påverkar.

Finns det en länk till den nämda excel-filen?

Hittar inte den.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster