Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ren produkt?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
larven
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 13, 2015 14:45

Ren produkt?

Inlägg av larven »

Nu har jag genomfört första lyckade kokningen hade ett försök förut som gick åt skogen men lärde mig mkt av det.
Nu till frågan Har tagit cuts och nu när jag smakar på bodyn har den en smak som ljus rom inga finkel toner alls 93 ABV.
Förstår att det måste varit en del ojäst socker kvar men är det möjligt att få en bra produkt direkt från en spiralis?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Ren produkt?

Inlägg av volvo740ftt »

ja om du bränner 96%, men då krävs det mycket tålamod, lättare att bygga en kolonn spriral/vm om du är ute efter kolfri produkt
larven
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 13, 2015 14:45

Re: Ren produkt?

Inlägg av larven »

tack för svaret. körde ut ca 1,5 lit body av 16 liters mäsk på 6 kg struntar att rena den spådde ut den till ca 50 Abv sen lagring med ekspån. Den var 96% när jag såg att alkomätaren jag hade så skulle vätskan vara 15 grader när man mätte.
Detta var första gången i mitt liv som jag brände men är helnöjd med resultatet. ska tänka på att bygga en kolumn spiralis i framtiden. Men först ska det bli en "worm in the bucket" version av den, så jag kan strippa eller rättare sagt en pott still. Har byggt spiralen så den är delbar.,har den som vört kylare till öl sen som spiral sen även till pott still är tanken Satte en typ av whisky mäsk i dag av rester från öl tillverkningen.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster