Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rostfri brännare.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
exiMM
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 23, 2016 17:34

Rostfri brännare.

Inlägg av exiMM »

Tja! Har tänkt bygga en rostfri brännare på 30L å ha nåra frågor,

Vad är bästa sättet att värma mäsken? Gas/el (doppvärmare)/platta?

Nån som har byggt rostfri innan som har nå tips/att tänka på?

Mvh
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Rostfri brännare.

Inlägg av Andy »

Sent svar. Men om du ändå ska bygga i rostfritt så tycker jag att du bör bygga en kolonnbrännare.

Gas är väl det mest riskabla att ha som värmekälla eftersom det handlar om en öppen låga. Ifall kylningen pajjar och spritångor kommer ut så kan saker gå fel.
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Rostfri brännare.

Inlägg av Rasse »

Min första rostfria spiral/kolonnbrännare var en biltema 25l kastrull,som värmekälla användes 2st akvarievärmeplattor från ebay på 400w vardera som var monterade under kastrullen,de var kopplade till varsin lampdimmer,fungerade bra men hela kastrullen måste vara isolerad för att få upp rätt temperatur,min nuvarande kokare är byggd på en 65l kastrull,med samma värmekälla men nu har jag 4st värmeplattor för att snabbare få upp tempen,krävs en hel del energi att få upp värmen i 65l mäsk :)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst