Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nytt bygge

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Nytt bygge

Inlägg av MrFinkel »

Nu är hösten/vintern här och alla gamla fulkokare samlas på forumet, och då rycker det ju lite i den kreativa byggsidan hos en själv.

Så nu till projektet:
Jag har en Fet-Foa ala Lillis, men är mer ute efter att bygga någon luftkyld apparat, mest för byggandets skull men självfallet vore det kul om den blir riktigt bra.

Detta har jag tänkt mig:
En spiralkolonn på en klassisk jäshink.

42mm kopparkolonn 1m
12mm spiral 5m
Packningen blir nog SPP då jag har lite liggandes, eller bör jag köra kopparnät?
1000w värmeelement från en vattenkokare (ev 2st)
Effektregulator 1000w köpt på ebay
Ljudämpningsmatta från biltema (ska klara 120'c) så är den ju folierad :thumbup:
En hög med förminskningar och skarvmuff mm.

Bygget ska påbörjas bara jag fått hem alla delar, vilket borde vara snart.

Ev problem:
Jag behöver ett BRA sätt att fästa kolonnen i plastlocket, vill inte ha en dansande spiral, så tips mottages gärna.
Jag har Temperatur switchar som är NO på 80'c de är 10A vid 230v, är det något som borde gå att använda på spiraltoppen eller kommer
ångorna bara åka framochtillbaka vi till och frånslag.

Finns det något intresse för en dokumentation eller något jag bör tänka om på.
Alla tips mottages

Mvh Finkel
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Re: Nytt bygge

Inlägg av MrFinkel »

Inte så mycket respons :unsure:

Men med lite funderingar så kanske det vore roligare att göra luftkyld vm av den, har kikat runt lite och sett att problemet är refluxen åker med ångorna.
Borde man inte kunna lösa det genom att ha låt oss säga 4st 3m spiraler i toppen för kylning, och med ganska brant spiral lindning, då diametern på kolonnen är 42
är innerdiametern 39mm radien blir då 19,5. 19,5x19,5x3,14=1194mm2
då tar vi 12mm kopparör som har inner diameter på 10mm och radie på 5mm, 5x5x3,14=78,5

4st 12mm rör blir då alltså 4x78,5= 375,6mm2 vilket lite optimistiskt avrundat är 1/3 av kolonn arean, borde inte det räcka för att ha tillräckligt refluxflöde gentemot ånga, eller kommer det fortfarande "choka" i spiralen?

Vikten kanske också blir ett problem 12m 12mm rör på toppen.......
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Nytt bygge

Inlägg av savonit »

Kör på dokumentera, sjukt sugen på att ha något liknande, men gav upp en gång i tiden...
MrFinkel
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons nov 07, 2012 8:01
Utrustning: Fet-Foa

Re: Nytt bygge

Inlägg av MrFinkel »

savonit skrev:Kör på dokumentera, sjukt sugen på att ha något liknande, men gav upp en gång i tiden...
Vad kul med lite respons :thumbup:
Jag bygger den som en vm (mod kanske vill flytta tråden då) Men då får det bli ca 1,4m 42mm kolonn så sätter jag en gängmuff i toppen så jag kan bygga olika separata kylare och pröva mig fram, målet är att det bara är uppvärmningen som ska gå på el, men skiter det sig så får jag sätta dit en fläkt.

Någon som prövat http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/ som isolering på sina kärl? Eller kommer klistret att smälta och det faller av?

Ska nog även pröva att använda 2 sådana http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... ande-655mm efter som det tar mindre plats, iallafall i höjdmässigt, då man kan sätta dem lite snett uppåt och så läste jag att man kan ha skurbollar i dem för större kylyta.

Mvh MrFinkel
För att inte förvirra mer än nödvändigt.
Tidigare användare:
Raggarn_salen
Gubben_finkel
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Nytt bygge

Inlägg av jokkman »

Låter intressant, är själv också nyfiken på luftkylda varianter.
Denna kanske kan ge dig några idéer: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=19&t=22382

lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster