Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektregulator

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

Är det nån som kör med värmare och effektregulator på sin kokare. skulle gärna vilja veta lite mer om vad man behöver och hur man ska sätta ihop allting. eller går det kanske att koppla in en vanlig termostat till värmaren kanske, vad vet jag.
Användarvisningsbild
dawe
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: mån apr 28, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av dawe »

Termostat är nog inte det bästa. Risk för att det kommer att stöt koka. Bättre med en effektregulator. Det är nån här på forumet som håller på att fixa fram några. Om han lyckas så kommer man att spara ett antal hundralappar. Kolla runt lite o se om du hittar honom.
Don?t jump in the water if you cant swim
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Effektregulator fungerar såpass bra iaf så att jag kan slänga iväg ett par stycken om så önskas.

Hamnar runt 200:- för en halv kapslad 10A regulator.
Vill man lösa kylning utav triacen själv så finns det möjlighet att köpa halvfabrikat. Blir lite billigare frakt dessutom.

//Master
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Farbror_Plast »

Kan intyga att de fungerar bra.
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

Det glädjer mig att höra Farbror Plast.

//Master
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

just nu kör jag med en 2000 watts Rusta vattenkokare, och den har jag monterat in på nederkant av kärlet. tog ca 1,5 timme för mig att få det att droppa sen körde jag bara med en 300 watts. och det funkade jävligt bra. har nu fått ut 3,5 liter 96%igt. Omgivningstemperaturen ligger på 12-14 grader. Funkar nu denna effektregulator på min 2000 wattare? för isåfall tar jag bort den som är på 300 w.
Gäst

Effektregulator

Inlägg av Gäst »

2000w är inga problem att köra. Klarar lätt 10A dvs 2300W.
Har testat med 12A och det fungerade bra fast då börjar man närma sig gränsen. Oftast så har man inte mer än en 10A säkring ändå men finns behov av större saker så säg till.

//Master
Användarvisningsbild
Gandalf
Bryggmästare
Inlägg: 382
Blev medlem: mån jun 30, 2003 2:00

var dör maskin?

Inlägg av Gandalf »

Rogga skrev:just nu kör jag med en 2000 watts Rusta vattenkokare, och den har jag monterat in på nederkant av kärlet. tog ca 1,5 timme för mig att få det att droppa sen körde jag bara med en 300 watts. och det funkade jävligt bra. har nu fått ut 3,5 liter 96%igt. Omgivningstemperaturen ligger på 12-14 grader. Funkar nu denna effektregulator på min 2000 wattare? för isåfall tar jag bort den som är på 300 w.
själv har jag en typ labmaster gjord på engammal varmvatten beredare, använder också ett värme element på 2000 watt tillsammans med en thermonob men går det att gå så långt ner som 300 watt i så fall måste jag bygga om.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Rogga skrev:just nu kör jag med en 2000 watts Rusta vattenkokare, och den har jag monterat in på nederkant av kärlet. tog ca 1,5 timme för mig att få det att droppa sen körde jag bara med en 300 watts. och det funkade jävligt bra. har nu fått ut 3,5 liter 96%igt. Omgivningstemperaturen ligger på 12-14 grader. Funkar nu denna effektregulator på min 2000 wattare? för isåfall tar jag bort den som är på 300 w.
Antar att det är nedanstående kokare som Du använder (99 kr på Rusta)

http://www.rusta.se/images/products/90201032_m.jpg

Behöver man några extrapackningar eller dylikt för att få det tätt mellan element och kärl?
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

Ja det är den kokaren jag använder,gör hålet lika stort som innerdiametern på packningen sen är det bara att trycka dit den(OBS!! Tänk på att packningen ska klämmas fast i hålet,för det blir ingen höjdare om man inte monterar dit den riktigt. precis som på vattenkokaren helt enkelt.och slutligen monterar du bara dit elementet. tänk på att allt sitter ihop med tre skruvar och inte bara de två som syns. tredje skruven sitter under switchkontakten. och slutligen är det bara att sätta dit en kabel.typ en strömkabel till datorn. Lycka till!!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Farbror_Plast »

Kan tillägga att det inte är speciellt svårt att montera ett värmeelement från vattenkokare i vinhink.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

OK. Tack! 2000W elementet i kombination med en effektregulator verkar ju vara den mest stabila installationen. Är det fortfarande effektregulatorn på rs-components som är den mest prisvärda?
Användarvisningsbild
Rogga
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 03, 2003 2:00
Ort: ?vik

Effektregulator

Inlägg av Rogga »

tänkte att det kanske kunde vara värt att förklara lite detaljerat. för just på den här modellen så sitter den ena skruven ganska osynligt, tro mig inget vidare kul när det går sönder
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Effektregulator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Rogga skrev:Ja det är den kokaren jag använder,gör hålet lika stort som innerdiametern på packningen sen är det bara att trycka dit den(OBS!! Tänk på att packningen ska klämmas fast i hålet,för det blir ingen höjdare om man inte monterar dit den riktigt. precis som på vattenkokaren helt enkelt.och slutligen monterar du bara dit elementet. tänk på att allt sitter ihop med tre skruvar och inte bara de två som syns. tredje skruven sitter under switchkontakten. och slutligen är det bara att sätta dit en kabel.typ en strömkabel till datorn. Lycka till!!
Hmm ... Intressant. Hur gjorde Du hålet då? Använde Du en kniv, eller går det bra med en träborr? Vilken diameter ungefär? (om man kan använda träborr)
Användarvisningsbild
Ethanol
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

Effektregulator

Inlägg av Ethanol »

hålsåg är bättre o billigare skulle jag tro.

Jag köpte mej en justerbar så är man inte låst på storleken...

denna har jag från CO

30-7768
Bild

typen som är nedan är bara skit eftersom de är för sladriga för att såga plast

Bild
Luktar det s? smakar det
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster