Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dags att köpa fatölsanläggning

Grundläggande utrustning och teknik.
jonnyf
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 17, 2020 13:37

Dags att köpa fatölsanläggning

Inlägg av jonnyf »

Hej. Har bestämt mig för att det är dags nu att lyfta en nivå i bryggandet och köpa en fatölsanläggning.

Tänkte beställa denna från PGW och en Beergun för att kunna tappa upp på flaska. https://www.pgw.se/fatolsanlaggning.html

Jag är en total rookie på området och har aldrig ens stått nära en sån där farkost.

1. Om jag använder beergun och fyller på mina PET flaskor från fatet, visst håller väl kolsyran lika bra som med kolsyrejäsning?
2. Det finns små 5-liters fat med tillhörande kran "partyfat", verkar jättetrevliga. Kan man fylla dessa från fatölsanläggningen och ha kvar kolsyran i faten? Håller det att lagras? Detta är ju ett väldigt bra alternativ till flaskor skönt att slippa allt meckande med PET flaskorna.
3. Vad är en sytråds-slang och varför behöver jag en sån?

Så som jag tänker mig att använda anläggningen är följande.
- Kallkrasha ölet / cidern i jästunnan precis som vanligt, ställ ut i jordkällaren eller utomhus i två dygn
- Omtappning till mindre behållare som passar i min frys, lagring vid -2 i ett dygn
- Omtappning till fatölsanläggningen
- Omedelbart omtappning till flaska eller partyfat (om partyfat funkar)

Är det här en total tankevurpa eller kan det fungera?

Allt gott
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Dags att köpa fatölsanläggning

Inlägg av AirQ »

jonnyf skrev: fre maj 01, 2020 9:41 Hej. Har bestämt mig för att det är dags nu att lyfta en nivå i bryggandet och köpa en fatölsanläggning.

Tänkte beställa denna från PGW och en Beergun för att kunna tappa upp på flaska. https://www.pgw.se/fatolsanlaggning.html

Jag är en total rookie på området och har aldrig ens stått nära en sån där farkost.

1. Om jag använder beergun och fyller på mina PET flaskor från fatet, visst håller väl kolsyran lika bra som med kolsyrejäsning?
2. Det finns små 5-liters fat med tillhörande kran "partyfat", verkar jättetrevliga. Kan man fylla dessa från fatölsanläggningen och ha kvar kolsyran i faten? Håller det att lagras? Detta är ju ett väldigt bra alternativ till flaskor skönt att slippa allt meckande med PET flaskorna.
3. Vad är en sytråds-slang och varför behöver jag en sån?

Så som jag tänker mig att använda anläggningen är följande.
- Kallkrasha ölet / cidern i jästunnan precis som vanligt, ställ ut i jordkällaren eller utomhus i två dygn
- Omtappning till mindre behållare som passar i min frys, lagring vid -2 i ett dygn
- Omtappning till fatölsanläggningen
- Omedelbart omtappning till flaska eller partyfat (om partyfat funkar)

Är det här en total tankevurpa eller kan det fungera?

Allt gott

Sent svar så du kanske har löst det mest själv..

1. Ja i teorin så är det så, du behöver ha lite mer kolsyra i fatet än vad du vill ha i flaskan eftersom det försvinner lite när man tappar upp, dock så bör du fimpa pet flaskorna och isåfall gå över till glasflaskor eller servera ifrån fatet.

2. Går mycket bra, dock så har du ju redan ölet i ditt corneliusfat så varför inte använda den istället ? :) känns som mycket onödigt kladd att fylla partyfat (som bör byggas om för att det skall bli bra) än att använda det bra fatet du just köpt, har du tagit steget att köpa fatanläggning så kommer du nog snart strunta i allt vad som heter flaskor och köpa fler fat :) (själv är jag uppe i 4st och tappar endast på flaska om jag skall bjuda bort som gåvor eller ta med till någon liten tillställning, annars kör jag ifrån faten istället.

3. sytrådslang är för att reglera flödet vid servering av öl, har du en grov slang och ingen flödes reglering på kranen så kommer det bara bli en massa skum, genom att använda en väldigt liten slang och ca 2m lång längd så funkar det.
Annars köper man en klok ölkran med flödesreglering, finns många olika i alla prisklasser, tapptorn eller om man har ett kylskåp sätter en del fast dem i dörren, eller så kan man köpa typ denna https://maltmagnus.se/p/utrustning/serv ... pling.html och sätta direkt på fatet.

Det funkar bra som du tänker, tar dock ett tag att kolsyra i fatet om man rullar/skakar det med ett övertryck så går det fortare men brukar köra typ 2-3dagar ständigt tryck med lite rullning i början, men eftersom du har kolsyredelen redan så skulle jag nog häldre satsa på att skaffa 2-3 fat till och köra ifrån dem, begagnade fat kostar runt 500-600kr/st och det är det helt klart värt för att slippa slabba med flaskor :)
Learning by doing is the shit
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Dags att köpa fatölsanläggning

Inlägg av Den Sista Snusen »

Måste man verkligen hålla Cornelius faten kalla för att dom ska fungera?
Det står det på MM sidan.

Vad menar du med att partyfat måste byggas om? Hur ska man bygga om dom för att dom ska bli bättre?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Dags att köpa fatölsanläggning

Inlägg av AirQ »

Den Sista Snusen skrev: mån okt 05, 2020 22:27 Måste man verkligen hålla Cornelius faten kalla för att dom ska fungera?
Det står det på MM sidan.

Vad menar du med att partyfat måste byggas om? Hur ska man bygga om dom för att dom ska bli bättre?
Kolsyran binder bättre i öl när den är kall, det går säkert att använda corneliusfat utan att kyla dessa men då måste man ha mycket längre slang för att motverka att det bara blir skum i glaset, har man fatet kylt så är kolsyran lite mer kontrollerad och inte gör att det skummar så mycket, för att förklara det lite enkelt.

Party fat var aldrig avsedda för att återanvändas egentligen, utan de var tänkta att tappas och sen när det öppnas så skall det drickas slut direkt, därför det kallas partyfat :)

Så skall man använda dessa för längre användning så måste man hålla ölet kolsyrat så måste man driva ut den med kolsyra istället för att släppa det trycket som finns i fatet (dvs ersätta den volymen man tappar bort)

Kan vara som så att det går att köpa färdiga numera, men förr så vet jag att många byggde in bilventiler och satte säkerhetsventil på dem för att kunna göra detta, finns dock bättre alternativ med 9L corneliusfat/cornykeg samt en del andra mindre varianter på fat, dock så bygger dem på samma kopplingar och system så är lättare att sköta
Learning by doing is the shit
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Dags att köpa fatölsanläggning

Inlägg av Den Sista Snusen »

Nu har det gått några år och jag har använt partyfat och dom fungerar rätt så bra för pengarna.
Det går bra att återanvända dom, bara att skölja ur noga och så där.

Det kan bli lite dåligt med kolsyran om man inte dricker upp fatet samma kväll.
Brukar ha det i kylskåpet och det kan ta en vecka innan det är slut. Blir det dåligt med kolsyra så får man ta en ny patron bara.

Har man råd så är det säkerligen mycket bättre med riktiga grejer, men partyfat fungerar för den som har låg budget.
En enorm fördel med fat är att man slipper jäst i ölen och alla flaskor att diska, tappa och lagra.

Sedan jag började tappa på faten så har jag slutat helt med flaskor.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster