Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Nog har det kommit in syre i hinken, men jag är nog mer orolig för att din flaska lär bli en bomb om du inte har koll på om jästen jäst klart.

Senario 1, det har jäst färdigt, då är innehållet i hinken utsatt för syre och ingen ny kolsyra skapas i hinken, inte mycket mer att göra, vänta 1v till och hoppas på att de jäser lite till o bildar kolsyra som tränger bort syret och tappa sen om, din flaska lär klara sig bra.

Senario 2, det har inte jäst färdigt, då kommer din flaska förmodligen bli överkolsyrad och eventuellt explodera flaskan, hinken klarar sig bra då för då skapas ny kolsyra som tränger undan syret, vänta 1v till och mät hur många oe du har kvar över ett par dagar, om det inte ändrar på sig så är det färdigjäst och bara att flaska.
Learning by doing is the shit
mikael1982
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 21, 2019 9:01

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av mikael1982 »

Tack för svaret. Jag har nu lagt flaskan i en kylväska som ej är kyld så om den exploderar så hamnar allt i väskan. Jag håller tummarna och hoppas på det bästa. Man lär sig av sina misstag..
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

mikael1982 skrev:Hej. Jag har just satt min första sats med öl. Den har nu jäst i en vecka. Då jag är helt ny så ville jag ta denna första bryggning som ett test och prova lite saker. Tror jag gjorde bort mig igår :oops:
Jag tappade upp en flaska efter bara en veckas jäsning. För att sedan låta den jäsa i 2 veckor i flaska.
Efteråt kom jag på att f*n nu har det ju kommit in syre och eventuellt bakterier i jästhinken! Bör jag fylla alla flaskor nu eller fortsätta jäsningen i hinken i en vecka till som var planen?
Låt bli ölen till den är färdig.
Lär dig hur receptet blir utan experiment, förändra någonting enkelt och utvärdera om det var en bra eller dålig förändring.

Den syre som kommit ner har förhoppningssvis försvunnit med kolsyran ut genom vattenlåset. Om satsen är förstörd så är det ändå för sent.
Joakim33
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jul 22, 2020 11:40
Utrustning: Coopers

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Joakim33 »

Fullständigt grön på att brygga! Men vill ha några tips innan jag lär mig av mina misstag!

Jag dricker för det mesta ljus öl, och har då tänkt köpa coopers european lager!

Men vilka komponenter ska jag undvika från coopers för att få ett bra öl, eller vad ska jag tillsätta!

Jag skulle vilja ha en snabb beskrivning hur jag gör tack på förhand :)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av vafan »

Joakim33 skrev: ons jul 22, 2020 11:54 Fullständigt grön på att brygga! Men vill ha några tips innan jag lär mig av mina misstag!

Jag dricker för det mesta ljus öl, och har då tänkt köpa coopers european lager!

Men vilka komponenter ska jag undvika från coopers för att få ett bra öl, eller vad ska jag tillsätta!

Jag skulle vilja ha en snabb beskrivning hur jag gör tack på förhand :)
När du nu har hittat hit så kan du läsa vidare på nästa tråd som är en fast nålad tråd.

"Uppgradera din Ölsats"
BIAB+NoChill Nuff Said!
bluewhite
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 16, 2020 14:30

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av bluewhite »

Hej, prövade brygga öl för första gången nu i helgen. Körde ett EPA-kit från PGW och följde medföljande instruktioner. Första gången som sagt, så gick inte supersmidigt, men jag fick ned några liter vätska i jäskärlet. Hällde vörten i jäskärlet lördag kväll. Efter någon timme började det bubbla lite smått i jäsröret, och under natten och på söndagen bubblade det på ordentligt, med ordentlig skumkrona i kärlet. När söndagen gick mot sitt slut hade dock bubblandet avtagit, och idag måndag har det kraftigt avtagit (någon bubbling var och varannan minut) och skumkronan i princip försvunnit. Enligt instruktionerna så ska jäsprocessen ha avtagit inom en vecka och då kan man tappa upp på flaska. Nu undrar jag om det är normalt att det kan sluta bubbla så här tidigt eller om detta tyder på något fel? Utifrån instruktionerna så tolkade jag det som att bubblandet skulle pågå betydligt längre.

Jag vet att man kan mäta jäsningens effekt med "FG-värdet" och "OG-värdet" men min jäsning sker dock i gallonflaska utan någon tappkran, och jag drar mig från att öppna denna innan jag är säker på att jäsningen är färdig (eller om jäsningen "misslyckats") ifall jag då skulle interferera med processen.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

Det är helt normalt, kan vara att det står lite varmt och då jäser det fortare, kan vara ett litet läckage någonstans också som gör att det pyser förbi vattenlåset.

Om du inte kan mäta så skulle jag rekomendera att låta det jäsa minst 2veckor innan du börjar tänka på att tappa på flaska.

Skulle du tappa på flaska och det inte är färdigjäst då finns risken att du får flaskbomber när du skall kolsyrejäsa sen.
Learning by doing is the shit
bluewhite
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 16, 2020 14:30

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av bluewhite »

AirQ skrev: mån nov 16, 2020 21:49 Det är helt normalt, kan vara att det står lite varmt och då jäser det fortare, kan vara ett litet läckage någonstans också som gör att det pyser förbi vattenlåset.

Om du inte kan mäta så skulle jag rekomendera att låta det jäsa minst 2veckor innan du börjar tänka på att tappa på flaska.

Skulle du tappa på flaska och det inte är färdigjäst då finns risken att du får flaskbomber när du skall kolsyrejäsa sen.
Tack för svar, mycket riktigt har det stått lite varmt. Tack för råden!
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av RödeRuben »

Jag har haft liknande kit tror jag (4-liters sats?) och för mig var det på exakt samma sätt, det blev bra i slutändan ändå. Låt det stå tiden ut utan att göra något
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av fredand44 »

Hej,
När bör man ha i irish moss för att få klarare öl, under kokningen eller jäsningen?
Mvh
Fredrik
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

Irish moss skall i slutet av koket :)
Learning by doing is the shit
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av fredand44 »

Enormt tack för svaret.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av fredand44 »

Hej
Ofta tycker jag att min öl får en ovanligt besk(ej angenäm) eftersmak. Oftast kör jag recept på 5-6 liter med 10 gram humlepellets 15 min från slutet och ytterligare 10 gram humlepellets 5 minuter från slutet.
Min fråga nu är om man man kanske ska sila eller rent av filtrera vörten då man kylt ned den och häller över den i jäskaret?
(Det har jag aldrig gjort, så humlepelletsen har ju varit kvar under jäsningen)
Mvh
Fredrik
PS ikväll har jag tänkt köra en Honungsöl med amarillo som humle.
Spartak Moskva
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 03, 2021 13:22

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Spartak Moskva »

Har bryggt min första ale. Smakade innan karboniseringen. Fyfan, smakar surt och äckligt. 4 veckors jäsning.... Vad hände?
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av fredand44 »

Hej,
Nu killgissar jag mest. Men de recept jag läst brukar jäsningen vara 14 dagar. Kan 4 veckor verkligen vara rätt?
Mvh
Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster