Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Mm vattnet är nog boven, hade hoppats slippa behöva hålla på med vatten justering :|

"Biab"
65L vatten
15kg pilsner malt
60min 64c
5min 74c

60min kok
40min - citra 100g
20min - simcoe 100g
10min - simcoe 100g
10min - brewers gold 200g
0min - brewers gold 200g
Dry hop - 5dagar 100g chinook
Dry hop - 5dagar 100g citra
OG 1056
Jäst med mangrove jacks M44 i 17-19dc i 10dagar för sen flyttats till 22c i 4dagar.
Kallkrash 4c i 3dagar
Fg 1010 och tappade hälften på flaska.
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

Skaffa fram en vattenprofil , avhärdat vatten är det sämsta möjliga att brygga på.
/Weinkeller
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Skall slå en pling till komunen när jag får en stund över, de tar tydligen vatten via olika ställen och då har olika värden lite över allt här på ön så de lämnas på begäran.
Enda som gick o utläsa från hemsidan var att området låg på 16-18dH i hårdhet.

Aja är väll nog lika bra o flaska den andra hinken också och läsa på lite mer inför nästa vända.
Ölet är ju inte dåligt, bra balans på beska och maltsmak, dock synd att man hade fått fram samma med typ 4e del av humlen man använde :)
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av latmasken »

Bor du i eget hus kan du kanske satsa på att samla regnvatten (du lär väl behöva filtrera också). Du kommer nog inte undan att behandla det, men det är kanske enklare att få bryggbart vatten från regnvatten än kranvattnet.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Möjligheten till samla regnvatten finns, känns dock väldigt omständigt.
Finns ett par bryggerier här på ön som lyckas göra vettig öl så bör inte va omöjligt att justera vattnet.

Funderade på hur funkar det att brygga med destillerat vatten? Borde isf kunna gå o köpa batterivatten eller hitta någon på byn som har en gammal brännare som skulle bränna av nåra liter
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av latmasken »

Min tanke var ju att regnvatten är ett billigt sätt att få tag på "destillerat" vatten, sen kan man filtrera det genom nån sandbädd typ för att "förbehandla", och sen får man finjustera innan bryggningen.

Rent destillerat vatten fungerar väl inte bra alls vad jag förstått, det saknar ju helt mineralinnehåll.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Knox »

Om man använder destillerat vatten behöver man tillsätta ganska mycket salter. Det bästa är att blanda kranvatten och destvatten för att få ner hårdheten och sedan tillsätta salter för finjusteringar av bryggvattnet, pH mätare och mjölksyra kan hjälpa det också
Användarvisningsbild
Lymerus
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön sep 18, 2005 2:00
Ort: Karlskrona

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Lymerus »

Hej! Jag är ny inom öl bryggning. Jag köpte Coopers Craft Brew kit för 8.5L öl i julas.
Jag provade medföljande recept och det gick bra. Dock känner jag att jag vill ha lätt-mellanöl, så jag köpte deras Coopers Draught burk och tänkte få till deras recept på lätt öl = Zephyr Light 2.9%
Nu är det så att deras recept är för 23L volym. Så jag måste banta ner en del.
Jag skulle behöva hjälp med att räkna om och ev få vetskap om andra faktorer som kan spela in på smak och alkoholnivå.

Receptet är följande för 23L:

Zephyr Light
1 burk Draught 1.7 kg (För craft tunnan behövs endast 1.3 kg)
Dextros 100g (Behövs ens dextros till en så liten sats som jag vill ha? Kom ihåg att jag vill ha lättöl)
Det medföljer i burken 7g torrjäst. Behöver jag all jäst?

Så detta ska alltså bli ca 9L lättöl. Tacksam för bra råd och tips. Ska sätta igång bryggningen imon.
Craft Brew Kit
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Siimeen »

Har dragit igång en bryggning och jag pitchade jästen igår vid 15 hugget. vörten var i rumstemp då. (16 liter 1051) Jag bar ner hinken till källaren som håller 15c.
Jästen jag använder är bry-97 och har läst att den kan vara seg i starten. Kan det vara för kallt med 14-15 grader? Ska jag ta upp hinken till rumstemp 20c istället? Inget bubbel på ytan eller i jäsröret än.
Så länge det finns korv finns det hopp.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

Siimeen skrev:Har dragit igång en bryggning och jag pitchade jästen igår vid 15 hugget. vörten var i rumstemp då. (16 liter 1051) Jag bar ner hinken till källaren som håller 15c.
Jästen jag använder är bry-97 och har läst att den kan vara seg i starten. Kan det vara för kallt med 14-15 grader? Ska jag ta upp hinken till rumstemp 20c istället? Inget bubbel på ytan eller i jäsröret än.
Har för mig att den presterar bäst runt rumstemperatur. Ta upp den och skaka om den ordentligt så ska det nog komma igång bra.
/Weinkeller
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Siimeen »

Okej då testar jag det! Den har kommit igång men riktigt långsamt!
Så länge det finns korv finns det hopp.
bioteknikern
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 29, 2016 13:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av bioteknikern »

Hej,
Efter att ha smakat av min första ölsats igår insåg jag att jag gärna hade haft mer kolsyra i den. Ölen skummade inte när jag hällde upp den, men hade ändå karaktär av kolsyran. Jag hade i en tsk bryggsocker per liter och ölen är en stout.

Är det möjligt att kolsyrejäsa en öl på flaska med patentlås en andra gång? Jag har också en vanlig soda stream men har aldrig testat kolsyra något annat än vatten i den. Är den en lösning?
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Siimeen »

bioteknikern skrev:Hej,
Efter att ha smakat av min första ölsats igår insåg jag att jag gärna hade haft mer kolsyra i den. Ölen skummade inte när jag hällde upp den, men hade ändå karaktär av kolsyran. Jag hade i en tsk bryggsocker per liter och ölen är en stout.

Är det möjligt att kolsyrejäsa en öl på flaska med patentlås en andra gång? Jag har också en vanlig soda stream men har aldrig testat kolsyra något annat än vatten i den. Är den en lösning?
Patentkork, bara att öppna och och slå i lite mer socker och vänta ytterligare 2 veckor.
Så länge det finns korv finns det hopp.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

Bara och bara...Kyl till 0C innan du tillsätter socker, gärna i flytande form dvs sockerlag. Ställ sedan flaskorna varmt och skaka om dem när de blivit rumsvarma så jästen kommer upp i lösning igen.
/Weinkeller
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av latmasken »

Det är väl för att det inte ska skumma över när man tillsätter sockret som man bör göra så?

(Jag är en sån som tycker att man bör förklara varför, inte bara säga "gör så här".)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster