Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

latmasken skrev:Det är väl för att det inte ska skumma över när man tillsätter sockret som man bör göra så?

(Jag är en sån som tycker att man bör förklara varför, inte bara säga "gör så här".)
Sorry för snabbsvar. Koldioxiden binds bättre i kall vätska så svinnet vid öppnandet blir mindre samt att man inte riskerar skummade flaskor med vätska i vätska jämfört med partiklar i vätska.
/Weinkeller
bioteknikern
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 29, 2016 13:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av bioteknikern »

Ok tack! Nu blev det klart och tydligt.
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Siimeen »

Weinkeller skrev:
latmasken skrev:Det är väl för att det inte ska skumma över när man tillsätter sockret som man bör göra så?

(Jag är en sån som tycker att man bör förklara varför, inte bara säga "gör så här".)
Sorry för snabbsvar. Koldioxiden binds bättre i kall vätska så svinnet vid öppnandet blir mindre samt att man inte riskerar skummade flaskor med vätska i vätska jämfört med partiklar i vätska.
Tror du att det skummar över i ett öl med för lite kolsyra?
Så länge det finns korv finns det hopp.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

Siimeen skrev:
Weinkeller skrev:
latmasken skrev:Det är väl för att det inte ska skumma över när man tillsätter sockret som man bör göra så?

(Jag är en sån som tycker att man bör förklara varför, inte bara säga "gör så här".)
Sorry för snabbsvar. Koldioxiden binds bättre i kall vätska så svinnet vid öppnandet blir mindre samt att man inte riskerar skummade flaskor med vätska i vätska jämfört med partiklar i vätska.
Tror du att det skummar över i ett öl med för lite kolsyra?
Msn ska vara rädd om den kolsyra som redan finns. Rådet fungerar generellt.
/Weinkeller
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Norfdas »

Sitter här med en Amerikansk IPA som inte vill jäsa ut riktigt.
Enligt receptet så ska FG vara 1014 och mitt slutvärde är 1028 efter att ha tillsatt extra jäst för några månader sedan, den 2/2 är FG uppmätt.
Väntat ett par månader sedan jag kollade senast och det jäser ytterst lite.
Känns nästan som om jag ska hälla ut det hela eller så ta och dricka upp direkt ur jästunnan.

Funderar på att tillsätta en sådan jäst som har med kolsyrning att göra som finns i kylen och kanske hälften av normal sockertillsats innan flaskning, kan det funka?
Någon som har ett annat bud på vad jag ska göra med brygden som luktar OK?
Bryggde ser jag 29/12 2015 så ölet har stått på tunnan en stund.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

jag vet inte va OG var men jag skulle nog ha tappat på flaska och kolsyra o se glad ut.

Troligen har du mäskat lite högt(dålig termometer?) Eller kanske fått högre OG än du skulle ha haft?
brukar sällan gå att göra så mkt i efterhand mer än att utvärdera sig själv vart man kan ha gjort fel o försöka göra rätt nästa gång.

Kommer förmodligen gå hur bra som helst o dricka men smaka lite sötare än va det var tänkt. :)
Learning by doing is the shit
krycek
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 29, 2015 14:44
Utrustning: egengjord

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av krycek »

Använder du rätt utrusting för att mäta OG värdet? Alltså en hydrometer!
Jag använde en refraktometer en gång och fattade int vad felet var när det inte jäste mera fören nån påpekade att man inte kan använda refraktometer till kolsyrat (jäst) öl.
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Norfdas »

Kan nog vara att jag mätt med refraktometer som ställt till det!
Första gången jag nyttjat den.

Tackar er båda för input!
Ska göra normal sockertillsats innan flaskning och får då se vad det blir.
JanBjorkman
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 25, 2016 11:10
Utrustning: Ingenting ännu.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av JanBjorkman »

Är själv nybörjare och ny på forumet. Ska försöka hitta det jag söker innan jag ställer min fråga. Tack!
TGreen80
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 29, 2016 8:34

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av TGreen80 »

Jag och min granne har precis börjat att brygga öl och vi har hittills kört en variant på BIAB. Vi har gjort två batcher öl, en "American Pale Ale" och en "Simcoe Single Hop". Det visar sig att båda batcherna inte jäser ut tillräckligt. Den första hade ett OG på 1.061 och efter en vecka stannade det av och hygrometern visar 1.030 konstant även efter ca 2 veckor. Den andra ölen hade OG 1.052 och har stannat av vid 1.020. Båda ölen har jäst med US-05 i ca 18-19 grader.

Den första batchen blev 18l in i jästank och vi körde med ett pkt US-05 direkt i tunnan. Den andra blev 26l till jäshink och ävben här körde vi ett pkt jäst direkt i. Har vi för lite jäst kanske eller mäskar vi vid för hög temperatur så att vi får en hög restsötma?

Så här går vår bryggprocess till:

- Värmer upp ca 24l vatten till 75 grader i en 32 l kastrull.
- Lägger i BIAB-påsen och häller i malten under omrörning.
- Mäsktemeraturen hamnar på ca 68-69 grader efter omrörning och locket sätts på.
- Står i ca 65 min med omrörning var 20e min
- Temeraturen sjunker till ca 65 grader
- Vi lyfter upp påsen och pressar ur samtidigt som vi värmer upp 10l vatten till 75-78 grader i en annan kastrull
- Lägger påsen med malt i en tredje kastrull och slår över det uppvärmda vattnet genom en sil för att sprida strålen över påsen.
- Efter ca 15 min lyfter vi upp påsen och pressar ur den och slår sedan över "lakvattnet" till kastrullen för vörtkok.
- Pre boil volym hamnar på ca 30l (vi hade mindre vatten vid första bryggningen av säkerhetsskäl vilket gav mindre till jäshink)
- Kokar vörten i 60 min med tre humlegivor (60,30,0).
- Kyler i vattenbad i stor diskho med is och kylklampar. Tar ca 50 min
- Häller över vört till rengjord jäshink med gsanska högt fall så att det skvalpar och syresätts.
- Spritsar ut jästen jämt fördelat i hinken och på med locket och skakar om. Tar ett OG med hjälp av kranen i botten.
- I med vattenlås och ner i källaren 18-19 grader.
- Inom 24 timmar har det börjat att bubbla i vattenlåset och gör så i ca två dagar till sedan stannar det av kraftigt.

Det blir en jästkaka i botten som är på ca 2l

Vad tror ni det är för fel?


Mvh, Green
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

Standard följdfrågan blir:
Visar termometern rätt? Ofta där problemet ligger vilket gör att ni mäskar för varmt.

Samt vilken jäst använder ni? Är inte alla som skall jäsa ut mycket.
Kan i kombination göra att ni hamnar på högt OG
Learning by doing is the shit
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av vafan »

TGreen80 skrev: - Värmer upp ca 24l vatten till 75 grader i en 32 l kastrull.
75C låter lite väl högt, sänk till ex, 68C. Linda in kastrullen med filtar för att behålla värmen. Och som AirQ påpekar visar er termometer rätt?
TGreen80 skrev: - Spritsar ut jästen jämt fördelat i hinken och på med locket och skakar om. Tar ett OG med hjälp av kranen i botten.
Inte för att det kanske gör något men ta gärna ett OG innan pitchning utav jästen.

TGreen80 skrev: - Inom 24 timmar har det börjat att bubbla i vattenlåset och gör så i ca två dagar till sedan stannar det av kraftigt.
Försök få ner jäsningstemperaturen några grader.

:beer:
BIAB+NoChill Nuff Said!
Malt
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons nov 02, 2016 13:14

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Malt »

Hej! Har precis hittat detta forum och här verkar finnas många kunniga personer!

Har några "dumma" frågor som jag skulle behöva ha svår på innan jag köper mitt första kit!

Någon som har prövat detta kit?: http://www.vinshoppen.se/nyborjarkit-ol-4l-wheat.html
Är detta alkohol fritt? Vad är det som gör % i ölen?

Har någon några generella tips som kan vara bra att veta innan man börjar?

Tack på förhand :)
Chabo
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 06, 2015 22:13

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Chabo »

Malt skrev:Hej! Har precis hittat detta forum och här verkar finnas många kunniga personer!

Har några "dumma" frågor som jag skulle behöva ha svår på innan jag köper mitt första kit!

Någon som har prövat detta kit?: http://www.vinshoppen.se/nyborjarkit-ol-4l-wheat.html
Är detta alkohol fritt? Vad är det som gör % i ölen?

Har någon några generella tips som kan vara bra att veta innan man börjar?

Tack på förhand :)
Det blir nog några %
Jästen äter upp sockret ( som kommer ifrån malten/maltextraktet.)
När den gör det bildas alkohol.
Gillar du vete öl ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
björn
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 26, 2016 16:37

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av björn »

I första inlägget stod det att inga frågor var för dumma så jag ställer min också.

Har jag förstått det rätt som att det är allt i detta kit jag behöver för tvångskarbonering? Nothing more, nothing less, så att säga.

Jag vill inte brygga öl utan vill göra läsk, men principen ska väl vara densamma. Jag tänker att jag blandar ut sodasyrupen jag gjord med vatten och sen tvångskarbonerar det med utrustningen ovan på samma sätt som i alla youtube-videos om tvångskarbonering jag sett?

Och sist men inte minst - hur mycket kolsyra är det i vanlig läsk? Kolsyretabeller ger ju en bra uppfattning om olika sorters öl,

Hoppas ni inte har något emot läskfrågor i ölbryggningsforumet :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster