Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varm eller kallvatten till koket?

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Använder alltid kallvatten från kranen som jag sen värmer upp för att det är så man fått lära sig. Kan man ta varmvatten lika gärna och få ett par grader på köpet från start?
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av binx »

Varmt om du nu ska komma till försockringsrasten direkt (62-70ºC). Finns inget belägg på att ditt öl blir sämre om du använder varmt vatten, eller att metaller kommer i ditt öl från ledningarna vilket kommer förstöra ditt öl eller bli ohälsosamt.

Kör varmt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av latmasken »

Tittar man på livsmedelslagstiftningen så är varmvatten från kranen inte godkänt som livsmedel, det är däremot kallvattnet.

Nu vet jag inte om det bara är av administrativa orsaker (kallvattnet kan vattenleverantören ha kontroll på, de tar regelbundet provet och analyserar, men ditt varmvatten är det ingen som tar prover på så du har ingen aning om vad det innehåller).

Jag undrar om en vattenprofil på kallvattnet ens stämmer med varmvattnet?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av Michael »

Det funkar säkert men om man har en vanlig varmvattenberedare och bytt ut den någon gång så undviker att använda varmvatten till annat än diskning. Dom är inte fräscha inuti efter några års användning.
winemedineme
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: fre feb 15, 2008 15:46

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av winemedineme »

Å andra sidan, om man nån gång kollat hur kallvattenledningarna i äldre hus ser ut så brukar det inte se så mysigt ut det heller. Det är inte alls ovanligt att det ser ut som på bilden. Bild
99246a16b9ffe791ca1087359fbf8970.jpg
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av Omlott »

Jag håller med Michael, tar aldrig vatten från varmvattenberedaren just för att beredaren och rören från den påverkas på ett annat sätt än kallkranvattnet. För att det är varmvatten..
Användarvisningsbild
ErikJ
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 17, 2013 20:46
Ort: Södermanland

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av ErikJ »

Jag kör med varmvatten.
Har fjärrvärme och värmeväxlaren i källaren sitter rakt under köket, så det är bara två meter rör till kökskranen.
Inget varmhållet vatten med andra ord.
Hade knappast gjort samma om jag haft vanlig varmvattenberedare.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av GrimReaper »

kör också varmt vatten, har värmepumpen 3m från kran, och har genomströmningsvärmare
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Varm eller kallvatten till koket?

Inlägg av Norfdas »

Måste spola att bra tag innan jag får någorlunda gott vatten till kallvattentappen.
Att använda varmvatten här i bostadsområdet som kan ha stått i ledningen väldigt länge faller bort totalt!

Bor ca 3 - 4 km från vattentäkten här i Umeå och det var ett par år sedan det blev ett brott på ledningen här i närheten och vattnet sprutade ut.
Snacka om gott vatten direkt efter fixat!
Helt utan metalliska bismaker!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster