Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst enebärsdricka

Grundläggande utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av latmasken »

Med torrjäst så kan man göra med bakjäst på samma sätt som man gör med torr vinjäst.

Wijnmaker-bloggen har även test på om man kan få igång jäsning med bara ett litet kortn jäst, och det gick utmärkt (även om det tog nån dag extra för jästen att försöka sig).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Nettan skrev:Jaha, det gick inget vidare med bakjäst. :? Det ville inte alls komma igång och jäsa. Men jag har låtit det stå orört ett tag och tappat om det. Nu ska jag prova med lite vinjäst istället och hoppas det går bättre.
Jag undrar verkligen hur man gjorde förr, min mormor gjorde också enbärsdricka och på 50- och 60-talet fanns det ju knappast vinjäst att köpa.
Vad baserar du slutsatsen på att det inte kom igång och jäste?

Hursomhelst så undvik bakjäst i dryck och använd den i bröd. Till ett sånt här ändamål fungerar en enkel torrjäst för öl utmärkt. Tex Safale S-04. Vidare så syftar nog receptet på färska humlekottar, det kan nog bli väl beskt med torkade dito.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Dr snuggels skrev:De gångerna jag har jäst på bakjäst har jag "brett" jästen på en smörgås, har sedan lagt smörgåsen i det som skall jäsas med jästen nedåt.
Har jäst varje gång. Fick tipset av en tant tillsammans med ett rödbetssherryrecept.
Ät upp mackan istället och använd jäst som är anpassad för jäsning av drycken i fråga.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster