Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst enebärsdricka

Grundläggande utrustning och teknik.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Ingen ölfråga, men hoppas kunna få svar ändå.
Jag har ett recept på enebärsdricka som jag tänkt testa. Det ska vara jäst i, men det står inte vilken typ. Kan det vara öljäst? Men vad använde man isf för jäst förr, innan öljäst blev lätt att få tag i? Bakjäst??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av latmasken »

Om du postar receptet så går det nog att dra slutsatser om vad som passar bäst, men ale-jäst är nog ett relativt säkert kort.

Den lär i alla fall ge bättre resultat än bakjäst som ger bismaker och inte tål alkohol så bra.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Här är receptet!

Enbärssvagdricka

2,5 dl färska eller 1,5 dl torkade enbär
5 liter vatten
2 dl humle
1 dl sirap
1 dl vatten
3 msk jäst

Rensa enbären noga
Koka vattnet och lägg bären i
Lägg till humle och sirap
Låt koka 10-15 minuter
Sila och låt svalna
Blanda jäst i ljummen vatten (antar att det är det där 1 dl i receptet)
Häll jästvattnet i drickan och låt stå några dagar
Lägg drickan i flaskor och förvara kallt så håller det sig flera veckor.
Håll noga koll på flaskorna eftersom enbärsdrickan jäser och kan explodera. Enbärsdrickan bör konsumeras inom ett par dagar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av latmasken »

1 dl sirap på 5 liter är ju inte särskilt mycket socker, det blir ju nästan bara kolsyrejäsning.

Nu vet jag inte vad sirap har för densitet, men om vi räknar med 1 dl sirap motsvarar 100 g socker så blir det alltså 20 g socker per liter. Man brukar säga att 17 g socker per liter ger 1 % alkohol, så du kommer alltså inte komma över 1% alkohol i det där receptet.

Och vadå 3 matskedar jäst?? Det är ju en enorm mängd för 5 liter... tycker jag i alla fall.

Mitt råd skulle nog vara att prova att kolsyra i sodastream-maskin istället för den där jäsningen, för jag tror jäsningen bara är till för att ge lite kolsyra.

Använder du bakjäst så ta inte alls så mycket som 3 matskedar, det ger bara en massa jästsmak. 1 tesked lär räcka (om vi pratar om färsk jäst).

Men annars tror jag vilken öl- eller vinjäst som helst funkar till kolsyrejäsning i och med att det inte är nån alkohol i den.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Jo, meningen är väl att det inte ska vara särskilt mycket alkohol, utan mer kolsyra. Jag ska följa ditt tips - tack!
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Vet inte om det spelar roll, men det finns jäst som är för kolsyrejäsning.
Typ http://shop.humle.se/jast/jast-for-kolsyrejasning/

Berätta gärna hur det blev om du kommer till skott med detta.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av latmasken »

När man får tag på såna där gamla recept så finns det ju lite saker man kan tänka på.

Förr var det svårt att få tag på specialgrejer som bryggerijäst och malt så man använde vad man kan få tag på.

Många recept är "påhittade" av nån som experimenterat och det finns kanske ingen tanke bakom alla steg i processen (såna recept kan än idag dyka upp på såna här forum, nån som experimenterat utan några egentliga kunskaper och har ett recept som är onödigt krånligt).

Recepten är tillkrånglade för att de ska se "speciella" ut (och för att folk inte ska veta vilket steg de misslyckades med om det smakar skit? :) ).

Man kan försöka fungera på vad syftet med alla olika ingredienser och steg är.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Åh! Det är där jag köpt humle - tack för tipset Dr Snuggles!
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Berätta hur det gick, jag har bara smakat riktig enbärsdricka en gång o det var mumsigt.
Skulle gärna kunna göra det själv.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

OK, jag ska rapportera! Min mamma gjorde ebebärsdricka när jag var barn, som var jättegod, men tyvärr finns inte det receptet kvar.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Jaha, det gick inget vidare med bakjäst. :? Det ville inte alls komma igång och jäsa. Men jag har låtit det stå orört ett tag och tappat om det. Nu ska jag prova med lite vinjäst istället och hoppas det går bättre.
Jag undrar verkligen hur man gjorde förr, min mormor gjorde också enbärsdricka och på 50- och 60-talet fanns det ju knappast vinjäst att köpa.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av latmasken »

Bakjäst ska fungera ungefär lika bra som vinjäst för enklare brygder.

Om du letar lite på http://wijnmaker.blogspot.com så har jag för mig att han just gjort tester med bakjäst kontra vinjäst. (Bloggen är på Holländska men han har engelsk version av alla inlägg och det ska finnas en engelsk innehållsförteckning också.)
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Det ska jag kolla!
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

De gångerna jag har jäst på bakjäst har jag "brett" jästen på en smörgås, har sedan lagt smörgåsen i det som skall jäsas med jästen nedåt.
Har jäst varje gång. Fick tipset av en tant tillsammans med ett rödbetssherryrecept.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Jäst enebärsdricka

Inlägg av Nettan »

Det var en annorlunda lösning! Men bara det funkar så...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster