Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsröret helt still?

Grundläggande utrustning och teknik.
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

Tjena! Mitt första inlägg här och min första brygg. Köpte en Tjecksats från hembryggeriet (BIAB). Gjorde allt som stod i stegen på deras instruktioner och det har nu sedan lördags eftermiddag stått i 22grader i en garderob. Har läst lite här och var om olika saker men undrar, bör det inte bubbla i jäsröret? Det höll på första dygnet (enligt min sambo som tvingade mig byta rum på hinken..Men nu har det inte bubblat alls. Locket är tätt som tusan.. Har inget skum på ytan utan det ligger i botten. Så antar att den jästen gör en underjäsning? (safale us-05)
Funderar på och avbryta skiten och göra om från början då jag inte hade all utrustning som behövdes (efter massa läsning här och efter ha läst boken "Brygg ditt eget öl" från maltmagnus.

Vad tror ni? Hjälp tas emot och gärna feedback /kritik? :)

// Johan, nybörjaren! :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av latmasken »

Det räcker i princip med att det råkar hamna ett hårstrå i kläm för att det ska bli så stort läckage att jäsröret slutar att bubbla.

Mitt råd är alltså att dubbelkolla att det verkligen är tätt överallt.
kacktjarn
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 11, 2015 9:19
Ort: Svensbyn/Pite

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av kacktjarn »

Det kan också vara så att jästen har käkat klart. Om du är osäker så kan du ta ett prov och mäta sg eller så kan du snurra på hinken för att hjälpa jästen på traven. Du behöver inte göra något drastiskt än iaf. Jag tycker att du ska snurra på hinken & vänta minst en vecka innan du gör något mer. Låt den stå i jämn temperatur.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av Knox »

Jästen du har använt är en alejäst som jäser fort, speciellt i övre högre temperatur, du kan räkna med att det är en eller två grader varmare i jästunnan än i luften. Risken är att du har lite spännande smaker i ölen (pga hög jästemp) men jag tycker inte du ska hysta den utan låt den stå i alla fall en vecka till och buteljera den sedan. Välkommen till bryggträsket
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

kacktjarn skrev:Det kan också vara så att jästen har käkat klart. Om du är osäker så kan du ta ett prov och mäta sg eller så kan du snurra på hinken för att hjälpa jästen på traven. Du behöver inte göra något drastiskt än iaf. Jag tycker att du ska snurra på hinken & vänta minst en vecka innan du gör något mer. Låt den stå i jämn temperatur.

snurra på hinken? :)

Och tempen är 22 grader konstant. Tänkte testa ha den på vinden men tror det går ner mot 10-12 grader där uppe nu när de precis slagit över mot vår här i Karlstad
Snurra på hinken? :roll: :D
Senast redigerad av hellgren84, redigerad totalt 2 gånger.
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

Knox skrev:Jästen du har använt är en alejäst som jäser fort, speciellt i övre högre temperatur, du kan räkna med att det är en eller två grader varmare i jästunnan än i luften. Risken är att du har lite spännande smaker i ölen (pga hög jästemp) men jag tycker inte du ska hysta den utan låt den stå i alla fall en vecka till och buteljera den sedan. Välkommen till bryggträsket
Okej. Då låter ja den stå till nästa helg som planerat från början. Ska göra en ny brygg imorgon men i mindre mängd nu när jag läst på mig lite och inte ska gå efter hembryggeriets instruktioner... kändes lite väl lätt det dom hade!
Tack för välkomnandet! Ska bli spännande det här när man väl lär sig och väl börjar exprimentera! :)
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

Hoppas ngn läser detta inlägg igen;

Kollade idag värdet med hydrometern, och det ligger fortfarande på samma som när ja kollade i början på veckan, frågan är, ska jag fortfarande jäsa det i en vecka till eller går det kolsyra och tappa det på flaska tidigare? Jäsröret gör fortfarande inget ljud av sig nämligen. Eller ska jag slänga upp de på vinden och låta det bli svalare där innan jag tappar det nästa helg?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av latmasken »

Om oechsle inte ändrar sig så jäser det inte längre.

Då är frågan vad du ligger på för värde. Är oechsle högt så har kanske jästen dött av nån anledning, men ligger det under 10 (gärna ner på minus) så är det nog färdigjäst.
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

latmasken skrev:Om oechsle inte ändrar sig så jäser det inte längre.

Då är frågan vad du ligger på för värde. Är oechsle högt så har kanske jästen dött av nån anledning, men ligger det under 10 (gärna ner på minus) så är det nog färdigjäst.

med oechsle så menar du OG kortfattat? (newbie som sagt på detta.. :) ). ehm, de låg på 30, och så även senaste mätningen. Så, låta va kvar eller slänga dreten?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av latmasken »

Jag har inte riktigt koll på öl (än), du får avvakta tills nån som brygger öl kan svara.

Tycker spontant 30 låter lite högt men det kanske är normalt för öl.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av Knox »

Ett sg på 1.030 är högt men låt det stå i minst två veckor från jässtart
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av Jazze »

Snurra/skaka jäshinken så kanske jäsningen kommer igång igen.
hellgren84
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons mar 16, 2016 15:48
Utrustning: BIAB

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av hellgren84 »

Har nu gått så långt så jag ska tappa ölet, men när ja kollar med min hydrometer så är det samma som när jag kollade i början, den står på 30. Är ölet helt fucked up och alkoholfritt eller vad ska jag göra? Slänge skiten? För det jäser inte alls och har inte gjort dom senaste dagarna... WHat to do. Snabbt svar tack! :)
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av Holm44 »

Lite sent påläst,men i liknande situation kan man göra en ny förkultur,vänta några dgr o sen slänga i.
Leffe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Talnoy
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 13, 2015 21:48
Utrustning: BM20 2015

Re: Jäsröret helt still?

Inlägg av Talnoy »

Tyvärr inget svar på din fråga, mer en fråga till. Kan det vara som så att orsaken till att jäsningen stannar vid ett högt SG är att mäskningen delvis skedde vid för hög temperatur och därmed en stor andel icke jäsbara sockerarter i vörten?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster