Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skumrester insida av jäshink

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Skumrester insida av jäshink

Inlägg av p-anders »

De där skumresterna som fastnar över ytan på insidan av jäshinjen (efter stormjäsningen). Är det någon risk att det börjar mögla? Sist jag bryggde så tappade jag om ölet till en annan ren jäshink men skall det behövas? Kan det ramla i ölet och ge bismaker?
arnesson
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 17, 2013 21:14
Ort: Östansjö

Re: Skumrester insida av jäshink

Inlägg av arnesson »

Ingen fara... Hela kärlet är ju fullt med co2 så länge du inte är där och pillar för mycket..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Skumrester insida av jäshink

Inlägg av Weinkeller »

Så länge du inte öppnar locket efter jäsningen och sedan låter det stå för länge så är det lugnt.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Skumrester insida av jäshink

Inlägg av p-anders »

Tack, skönt att veta.

Helt tät är ju inte jäshinken men hittills har det gått finemang. Länge sedan man fick vildjäsning och annan skit i brygderna. Sedan så är det väl inte bra att syresätta ölet mer efter några dagars jäsning...?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster