Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mäter jag OG och FG?

Grundläggande utrustning och teknik.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av fredand44 »

Hej!

Jag har alltid slarvat med att mäta OG och FG trots att jag har en jäsningsmätare.
Men nu tänkte jag skärpa till mig igår då jag satte en IPA.

Jag följde ett recept där det står att häll 1dl vört i mätcylindern, stoppa sen i hydrometern och läs av värdet.

Min mätcylinder visade sig vara 100ml dvs 1dl, den har även graderingar från 0-100ml.

Så när jag pluppar i hydrometern så rinder det ju över lite vört.

Så min fråga är om mängden 1dl har någon betydelse eller om jag kan mäta på t x 60ml? Verkar ju som att det handlar om att hydrometern bara ska flyta.

Där ytan på vörten skar hydrometern avläste jag 62, kan det varit rätt sätt att avläsa mätningen på?

Mvh
Fredrik
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av latmasken »

Ja, det räcker med att det är så mycket att hydrometern flyter fritt.

När det gäller att läsa av så kan du googla på "reading hydrometer" så hittar du minst ett dussin bilder som visar hur man läser av skalan.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av fredand44 »

Hej!

Tackar för svaret!

Ja det verkar ju som att det är där ytan på vörten skär graderingen som man läser av.

Men då jag tittar på formlerna för uträkning av alkolholhalten verkar det t ex stå OG = 1.050. På min hydrometer fick jag 62 är det lika med 1.062 att sätta in i formeln? Eller har jag en felaktig hydrometer med konstig gradering?

Mvh
Fredrik
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av AirQ »

Du har helt rätt. Man läser av vid ytan, kan va bra att röra runt lite i vörten först då det kan finnas lite kolsyra i den från jäsningen och då kommer den inte visa rätt :)
Samt att den skall visa 0oechle i 20gradigt vatten.

62 är samma som 1062
Learning by doing is the shit
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av fredand44 »

Tusen tack för svaren!
Mvh
Fredrik
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur mäter jag OG och FG?

Inlägg av latmasken »

Tänk på att skalan är uppochner. 62 är alltså två streck under 60, inte 2 streck över.

Högre densitet betyder ju att vörten är "tjockare" och hydrometern alltså flyter högre.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster