Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjarfrågor, bl.a. hydrometer och tappning.

Grundläggande utrustning och teknik.
granfot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 04, 2016 21:58
Utrustning: Inget, än.

Nybörjarfrågor, bl.a. hydrometer och tappning.

Inlägg av granfot »

Första inlägget från mig.

Jag köpte det mesta som behövs för att brygga en ölsats på en lokal butik, och bommade ett par detaljer.

Nu står det en 30-liters hink i källaren med Coopers Real Ale och bubblar. När jag satte satsen så hade jag ingen hydrometer och har därför inte en susning om OG.
Enligt bruksen så kan man kolla med hydrometer om det jäst färdigt, tror det är 1,004 som dom menar är färdigjäst. (Jag har inte pappret med mig just nu) Hur gör man för att ta proverna?

Om jag lyfter på locket och börjar kladda i ölen innan den är färdigjäst, är det inte risk att jag kontaminerar den då?

Ena detaljen jag missade var en tappkran, så det är ingen möjlighet att ta ut lite den vägen för att mäta.

Min andra fråga är förmodligen minst lika dum, men jag kan inte riktigt sluta fundera på det.
Om jag har t.ex. flaskor som räcker till 10 liter, och ölen blir 20 liter, går det att lämna resten i jäskärlet eller kan man tappa upp det på dunk? Eller är det bara att skaffa fler flaskor som gäller? Nu har jag iofs flaskor så det räcker, men jag skulle ändå vilja veta.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjarfrågor, bl.a. hydrometer och tappning.

Inlägg av vafan »

granfot skrev:Enligt bruksen så kan man kolla med hydrometer om det jäst färdigt, tror det är 1,004 som dom menar är färdigjäst. (Jag har inte pappret med mig just nu) Hur gör man för att ta proverna?
Du använder en hydrometer och ett mätglas. Rengör tex ett decilitermått och ta ca 70cl från hinken och häll i mätglaset. Lägg i hydrometern och snurra den så att inte några bubblor höjjer upp din hydrometer. https://www.youtube.com/watch?v=Y2KQzkvtZCU
granfot skrev:Om jag lyfter på locket och börjar kladda i ölen innan den är färdigjäst, är det inte risk att jag kontaminerar den då?
Ja risken finns.
granfot skrev:Ena detaljen jag missade var en tappkran, så det är ingen möjlighet att ta ut lite den vägen för att mäta.
Tappkran är inget måste men det underlättar.
granfot skrev:Min andra fråga är förmodligen minst lika dum, men jag kan inte riktigt sluta fundera på det.
Om jag har t.ex. flaskor som räcker till 10 liter, och ölen blir 20 liter, går det att lämna resten i jäskärlet eller kan man tappa upp det på dunk? Eller är det bara att skaffa fler flaskor som gäller? Nu har jag iofs flaskor så det räcker, men jag skulle ändå vilja veta.
Du kan efter kok hälla över i en livsmedelsklassad dunk, se till att det inte finns några luftbubblor. Det man kan göra är att trycka på dunken så all luft går ur och skruva på korken. Sen när du vill jäsa häller du över i en jäshink och pitchar i jästen. Jag har vid 2 tillfällen sparat min vört i dunkar över ett år och har inte märka av några felsmaker. Denna metod kallas NoChill.
BIAB+NoChill Nuff Said!
granfot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 04, 2016 21:58
Utrustning: Inget, än.

Re: Nybörjarfrågor, bl.a. hydrometer och tappning.

Inlägg av granfot »

Glömde tacka för svaret, men nu står där en jäkla massa flaskor i källaren och jäser.
Fat är beställt och även ett par ölsatser.

Rolig hobby, får hoppas att jag inte tröttnar. :)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster