Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästsmak

Grundläggande utrustning och teknik.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Jästsmak

Inlägg av fredand44 »

Hej!
Jag brukar köpa några köprecept som ger ca 5 liter ipa, utan att nämna några namn.
Ofta är jästiden ca 12 dagar, jag brukar låta den stå 14 dagar. För att få lite svagare öl brukar jag slå i lite extra vatten innan jag stoppar i jästen, så det blir ca 5,5 - 6 liter.

Ofta tycker jag ölet smakar lite jäst när ölet är klart efter att ha stått i flaska ytterligare i två veckor.

Vad tror ni jag gör för fel?
Bör jag låta ölet stå längre och jäsa, eller tror ni jag har fel temperatur då jag jäser?
Mvh
Fredrik
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jästsmak

Inlägg av Toffeln »

Låt det stå 2 veckor lite kallt för att klarna innan du tappar det på flaska. Ju kallare desto bättre, inte minusgrader. Försök att inte röra hinken från det att jäsningen är klar tills du har tappat allt på flaska för att inte störa jästkakan och få onödiga jästceller att flyta runt.

Häll upp ölen försiktigt och spara någon cl i flaskan. häll upp ölen i ett svep och drick inte från flaska.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Jästsmak

Inlägg av fredand44 »

Hej!
Tack för svaret!
Om jag förstått det rätt menar du att först får det jäsa enligt receptet ca 14 där. Sen 14 där till fast kallare. Sist ytterligare 14 där i flaska.
Visst är det så du menar?
Ska genast pröva detta.
Mvh
Fredrik
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jästsmak

Inlägg av Toffeln »

Japp. Jäs tills det är färdigt helt enkelt. När oe har varit samma i 3 dagar så är det ofta färdigjäst. Det kan ta allt från 4 dagar till 3 veckor eller mer.
När ölet jäst färdigt så simmar det fortfarande runt jästceller i vätskan och äter diverse rester tills dom slutligen somnar och faller till botten.
Detta kan ta allt från någon vecka till några månader. Det beror på hur klart man vill ha vätskan. Vin tex står väldigt länge på klarning.

Jäst dör vid hög temp och somnar vid låg temp. I fall när man ska tappa på flaska vill vi ha levande jäst som kan kolsyrejäsa ölet i flaskan. Det finns olika sorters medel man tillsätter ölen under bryggning eller jäsning som får ölen att klarna ännu bättre. Dessa är dock inte att rekommendera om man inte ska kolsyresätta på fat.

http://www.lindhcraftbeer.com/2015/08/blanka-ol/
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Jästsmak

Inlägg av fredand44 »

Tackar för svaret och den intressanta artikeln!!
Mvh
Fredrik
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Jästsmak

Inlägg av vafan »

Vilken jäst följer med detta paket?
Kan det vara så att du överpitchar?
Eller så ger du inte ölet tid att mogna!
Vad är OG och FG?
BIAB+NoChill Nuff Said!
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Jästsmak

Inlägg av fredand44 »

Hej!
Ja det skulle kunna vara att jag tagit för mycket just. Det brukar stå att halva paketet ska användas och då gäller det ju att vara noga eftersom paketet väger lite oxå.
Fabrikatet på jästen brukar vara den rosa US har jag för mig den heter.

Om man låter allt står i t ex 4 veckor istället för 2 vad skulle det göra för skillnad tror ni?

Mvh
Fredrik
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jästsmak

Inlägg av Toffeln »

Överpitchar och underpichar, spelar ingen roll då jästen multiplicerar sig tusenfalt innan det ska tappas. Mängden jäst är väl bara intressant för att få igång en jäsning snabbt och säkert? Eller har jag fel? Folk jäser ju på samma kaka flera gånger vilket isåfall borde vara att överpitcha ordentligt.?

Jästsmak i ölet torde enligt mig vara dålig klarning, dåligt förfarande under upphällningen eller en jäst som smakar mycket jäst. Har dock svårt att tro det sista då det gäller en färdIg sats ipa.
Kul att fler svarar så man kan få lite diskussion kring ämnena.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster