Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad tror ni om denna?

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
Mäsk-Egon
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 11, 2009 13:28

Vad tror ni om denna?

Inlägg av Mäsk-Egon »

http://www.ebay.com/itm/NEW-4L-Dental-W ... 20ce8f36de

Kostar drygt 1000-lappen. Jag har lite svårt att läsa detaljer, vad tror ni? är den nått att ha?
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Draco45 »

Den borde fungerar kanon! Är en sådan som jag kör, köpte min från en annan säljare på E-bay. Tänk på att det är frakt till Sverige från den säljaren! Köpte min från Kina, kostade inte något i frakt. Dock så tog det ca 4 veckor att få hem den!
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Draco45 »

Här är en länk till den som jag köpte: http://www.ebay.com/itm/Dental-Medical- ... 3a767f9ec8

Om du vill slippa frakten =)

Riktigt nöjd med den. Skall snart köra igenom min andra laddning mäsk =)
Användarvisningsbild
Mäsk-Egon
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 11, 2009 13:28

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Mäsk-Egon »

Priset jag angav för den jag hittade var med frakt men från den säljaren du länka till så blev de ju ännu billigare. 800kr är ju inte så farligt. Ska nog bli en sån.
Jag har aldrig bränt sprit förut, jag har bara läst här på forumet om det men har aldrig kommit till skott. Jag har dock gjort en hel del vin.

Hur ser dina rutiner ut när du ska bränna med din?
Vad har du för mäsk? När tar du ut heads/body osv.?
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Draco45 »

Jag är som sagt riktigt nöjd med den lilla maskinen =)
Dock så är spriten varm och luktar lite när den kommer ut!
Men har du fönstret öppet så är det inga problem (glöm inte att täta hålet i spiralen bara)

Jag har 25 lite mäsk som står och bubblar nu, den gör jag på 8 kg socker och häxans turbo jäst. Detta står i ca 14 dagar.

När det är klart så börjar jag med en hävert tappa över 3,4-4 lite mäsk till maskinen och sedan så kör jag den i ca 1 timme och 20 min.
Då har det kommit ut ca 1,5 lite 45-50% sprit =)

Jag tar inte bort någon head!

Sedan så låter jag maskinen svalna, efter det så i med 3,5-4 lite igen =)

Om du har bråttom och inte kan vänta på att smaka spriten så låt de första litern svalna och späd ut den till 40% och kola.
Jag gjorde det första gången, kunde inte vänta tills allt var klart =)

Lycka till, bara att fråga om du undrar över något!
Kallekofot
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis dec 28, 2010 13:50

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Kallekofot »

Draco45 skrev:Jag är som sagt riktigt nöjd med den lilla maskinen =)
Dock så är spriten varm och luktar lite när den kommer ut!
Men har du fönstret öppet så är det inga problem (glöm inte att täta hålet i spiralen bara)

Jag har 25 lite mäsk som står och bubblar nu, den gör jag på 8 kg socker och häxans turbo jäst. Detta står i ca 14 dagar.

När det är klart så börjar jag med en hävert tappa över 3,4-4 lite mäsk till maskinen och sedan så kör jag den i ca 1 timme och 20 min.
Då har det kommit ut ca 1,5 lite 45-50% sprit =)

Jag tar inte bort någon head!

Sedan så låter jag maskinen svalna, efter det så i med 3,5-4 lite igen =)

Om du har bråttom och inte kan vänta på att smaka spriten så låt de första litern svalna och späd ut den till 40% och kola.
Jag gjorde det första gången, kunde inte vänta tills allt var klart =)

Lycka till, bara att fråga om du undrar över något!

Så du kör bara i 80 minuter sen dumpar resten av mäsken?

Nu kör jag med Ecowater 500 men det är ju samma princip, jag kör i 65 minuter och sen tömmer byttan på 65-70% 7 dl sprit sen kör jag i 65 minuter till och plockar 1 liter 25-30% som jag blandar in i nästa körning.

De första 7 dl luktar inte farlig och jag skulle nog kunna dricka det direkt ifall jag var tvungen men sista litern luktar apa och skulle inte ens tvätta penslar i det.

Tror jag får ut det mesta som jag kör för man vill ju inte slösa.
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av Draco45 »

Den metoden ska jag absolut prova!
Är alltid bra att få ut mera =)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Vad tror ni om denna?

Inlägg av korky »

Kallekofot skrev:
Draco45 skrev:Jag är som sagt riktigt nöjd med den lilla maskinen =)
Dock så är spriten varm och luktar lite när den kommer ut!
Men har du fönstret öppet så är det inga problem (glöm inte att täta hålet i spiralen bara)

Jag har 25 lite mäsk som står och bubblar nu, den gör jag på 8 kg socker och häxans turbo jäst. Detta står i ca 14 dagar.

När det är klart så börjar jag med en hävert tappa över 3,4-4 lite mäsk till maskinen och sedan så kör jag den i ca 1 timme och 20 min.
Då har det kommit ut ca 1,5 lite 45-50% sprit =)

Jag tar inte bort någon head!

Sedan så låter jag maskinen svalna, efter det så i med 3,5-4 lite igen =)

Om du har bråttom och inte kan vänta på att smaka spriten så låt de första litern svalna och späd ut den till 40% och kola.
Jag gjorde det första gången, kunde inte vänta tills allt var klart =)

Lycka till, bara att fråga om du undrar över något!

Så du kör bara i 80 minuter sen dumpar resten av mäsken?

Nu kör jag med Ecowater 500 men det är ju samma princip, jag kör i 65 minuter och sen tömmer byttan på 65-70% 7 dl sprit sen kör jag i 65 minuter till och plockar 1 liter 25-30% som jag blandar in i nästa körning.

De första 7 dl luktar inte farlig och jag skulle nog kunna dricka det direkt ifall jag var tvungen men sista litern luktar apa och skulle inte ens tvätta penslar i det.

Tror jag får ut det mesta som jag kör för man vill ju inte slösa.

Hur mycke 40% sprit får du ut på 25L mäsk när allt är utspätt, kolat och klart när du kör sådär ? själv kör jag i 1timma och 15 minuter. har apparaten utomhus nu när det är kallt. då kyler den jätte bra och det blir ganska bra sprit. jag får ut ungefär 8L 40% sprit på 25L mäsk.

tänkte det kan va kul å gämföra om det är värt extrajobbet :)
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster