Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stänga av destillatorn vid 80ºC?

Allt om vattendestillatorn.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Stänga av destillatorn vid 80ºC?

Inlägg av T.Bengtsson »

Hej allihopa,

Har läst att en del stannar sin vattendestillator då mäsken når 99ºC. Detta för att det garanterat inte finns någon alkohol kvar.

Vi vet ju att den alkohol som vi vill åt kokar vid 78,4ºC. Temperaturer efter det kokar/ångar väl mest en massa annat skräp som inte är önskvärt i våra produkter?

Borde det då inte vara bättre att stanna destillationen vid säg 80 eller 85ºC för att minimera den mängd av oönskad skit som droppar ner i våra ädla dunkar? På den tid det tar att gå från 78,4ºC till 85ºC så borde väl all alkohol ha hunnit försvinna ur mäsken?

Eller bör man ta hänsyn till den eventuella mängd som droppar ner i kärlet igen, för att sedan åka ut till dunken igen..?

Det borde ju iofs vara tämligen enkelt att mäta vilken % produkten som tas ut efter 80 respektive 85ºC håller, men lite teori innan praktik är aldrig fel :)

Tankar på detta?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Stänga av destillatorn vid 80ºC?

Inlägg av Andy »

Njae. ifall det var ren etanol så hade det varit den kokpunkten. Men i detta fall är mäsken för det mesta vatten ilket höjjer kokpunkten till över 90 grader.
detbubblar
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 03, 2014 19:49
Utrustning: 30L Spiral

Re: Stänga av destillatorn vid 80ºC?

Inlägg av detbubblar »

Jag kör min till 98-99c
Jag tänker sätta en termostat så den slår av där.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stänga av destillatorn vid 80ºC?

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, kokpunkten för en vätska beror på dess sammansättning. Skulle du stänga av redan vid 80 grader skulle du inte få ut all etanol från mäsken.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst