Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första sats och fråga om mätning av alkohol

Utrustning och teknik.
doddan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 15, 2014 11:08

Första sats och fråga om mätning av alkohol

Inlägg av doddan »

Jag har påbörjat min första stats mjöd och tänkte försöka få ganska hög alkohol %. Tänkte mig 10kg honung på 20 liter vatten som jag valde att dela upp i två omgångar. Jag satte igång statsen igår med 15 liter vatten och 6,5kg honung. Jag hade då ett startvärde på 105oe om jag förstått mätaren rätt.
Hade lite problem med mätaren då jag fick improvisera mätglas då inget följde med men bara vattnet för sig låg på 1 som jag förstår att det skall göra. Till min fråga så hade jag ju tänkt att blanda i resterande vatten och honung när det jäst i några veckor. Då gissar jag att jag tar ett nytt värde på det jag redan har satt igång vilket borde ha sjunkit neråt en bra bit. Sedan slår jag i blandningen på resterande 3,5kg honung och 5 liter vatten och tar ett nytt värde vilket då bör vara högre sedan jäser ut det och tar ett slutgildigt värde. Efter det plusar jag ihop hur mycket jag socker jag jäst ut sammanlagt och gör uträkningen jag läst om här på forumet. Men igen då till min egenliga fråga. Måste jag kompensera något i uträkningen för den ökade volymen som blir?
Eftersom jag tillsätter ju inte bara socker ut även mer vatten för jag behöll lite vatten för att kunna lösa upp honungen på ett enkelt sätt vid nästa tillsättning av honung.
doddan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 15, 2014 11:08

Re: Första sats logg och några frågor

Inlägg av doddan »

Seratt jag inte har något svarän men tänkte jag kan göra detta till en logg då jag har funnit dessa till hjälp och intressanta för mitt eget projekt. roligt att ev hära andras åsikter också.
Hade kollat igenom en del recept innan jag startade mitt projekt och blev sugen på att försöka göra ett starkt mjöd varför vet jag inte men kanske för att det känns manligt.
Jag hade först tänkt börja med 6 kg honung på 15 liter men eftersom honungen kom i 650g burkar så kändes det enkelt att köra på 6,5 kilo. Eftersom det är första projektet och begränsad budget så blev det icas basic honung för 43kr/kg. Beställde wyeast 4632 dry mead från humle.se då den ska klara högre alkoholhalt och jag såg andra som tipsade om den. I höstas köpte jag på myrornas ett helt kit mr grejjer för en hundring det var jäshink, hävert, vattenlås, korkar, korkapparat, rengörings medel, hydrometer och nån sorts pump som jag inte riktigt fattat hur den funkar men tror att det är ett filter man använder om man ska tappa om och sila bort frukt och annat.
Hur som helst så skissade jag upp ett recept utifrån andra jag sett framförallt tors starkmjöd godkänt av oden.
Startade projektet den 13/8 på kvällen då jag kokade kranvatten 15 liter kranvatten fick göra det i 4 omgångar. Använde rengöringsmedlet jag fått me till alla saker för att hålla hygienen och skjöljde allt i kokande vatten. När vattnet svalnat till 50 grader i jäskärlet så blandade jag i honungen. Hade då satt igång jästen i jäspåsen dock insåg jag att vattnet svalnade saktare än jag räknat med. vid 24:00 kunde jag fortfarande inte stoppa i jästen för vattnet var 42 grader så det fick vänta till nästa morgonen efter. Var bara lite orolig att jästpåsen skulle gå i luften men det gick bra.
Morgonen efter blanda jag ihop och satte igång hade även i den rekomenderade jästnäringen och tejpade igen locket för att det skulle vara helt tätt. När jag kom hem från jobbet vid 17 var jäsningen igång kunde och kan inte räkna bubblor som andra gjort då det kommer mer stötvis men har skakat ur kolsyra 2 ggr/dag och den finns det gott om och då blir det nog alkohol också. När jag har skakat ordentligt så kan det ibland sippra igenom nån droppe men det verkar mest vara när jag skakar ordentligt för det ligger tryck i hinken så bara jag petar på locket bubblar det i jäsröret.
Hur mycket kolsyra ska man skaka bort vid varje tillfälle? ska det helt sluta komma kolsyra för det känns svårt att skaka bort allt...
Tänknkte ta oschlevärde och kolla under locket när det gått tre veckor annars bara fortsätta skaka bort kolsyra och då ev fylla på nästa omgång honungslösning.
Nu kanske detta inte riktigt stämmer överens me rubriken men fattar inte hur jag ändrar.
Kom gärna med tips och tankar och gärna svar på frågorna om ni har några såna.
Jaeger
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 28, 2014 22:18

Re: Första sats och fråga om mätning av alkohol

Inlägg av Jaeger »

Jag är själv en första gångens bryggare och började själv för tre veckor sedan (ungefär samtidigt med dig)
Att skaka ur kolsyra under jäsningstiden är jag ganska säker på att du inte ska göra utan låt det jäsa och bubbla med ro.
Jag använder inte något mätglas för att kolla jäsvärdet utan öppnar locket på tunnan och mäter direkt i den.
Om du har i "för" mycket honung för att få ett starkt mjöd så se upp så att mjödet inte blir så starkt att jästen dör pga det, risken är att du får mycket ojäst honung kvar och det blir för sött.
Mät en gång i veckan för att mitt mjöd verkar att ha jäst ut ganska snart. Har också ett starkt mjöd.
Du kan ändra dina inlägg om du trycker på ändra knappen som finns i underkanten på ditt inlägg.
Mvh/Jaeger
doddan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 15, 2014 11:08

Re: Första sats och fråga om mätning av alkohol

Inlägg av doddan »

Har helt glömt bort att skriva här på ett tag nu. Men det har inte hät så mycket. Kollade nytt värde 1/9 då jag tyckte det hände lite i jäsröret och det hade sjunkit typ 10 enheter så jag slog i mer jästnäring och då kom det igång igen. Slutade då som du säger Jaeger att skaka kolsyra men de var av bekvämlighet och inte av kunskap. Fick då bubbla på till den 16/9 då jag kollade värde igen det hade då sjunkit 10 enheter till men hade bubblat väldigt lite under de senste dagarna så jag slog i mer jästnäring. Idag så kollade jag värde igen då låg det på 60-65 alltså gått ner ca 20 enheter så nu stängde jag bara locket igen och så får det stå igen. Tack för tipset är ju mycket enkelt då man ha hink att bara släppa ner mätaren. Jag har börjat omvärdera tanken att slå på mer honung för starkare mjöd då det tagit sån tid redan och tor jag gör det vid en andra sats men vi får se har köpt honung redan så får ta det beslutet senare. Bra tips med hur mycket jästen tål i alkoholmängd men det hade jag kollat kommer inte ihåg nu hur mycket den här skulle tåla men tror det var över 18% i allafall. Men ska överväga hur jag ska göra fortsätter det i samma tempo med jäsningen har jag ju tid på mig.
Har kommit över två glasdamujanger så får kanske roa mig me nått annat under tiden har redan prova göra winecoolers med vinjäst till mäsk och sedan blanda med saft blev faktiskt över förväntan bra men inget findricka direkt men gick fortare tog bara 2,5 vecka.
doddan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 15, 2014 11:08

Re: Första sats och fråga om mätning av alkohol

Inlägg av doddan »

Har glömt att jag startade tråden här som skulle bli en logg också. Nu är det klart och tänkte sammanfatta förloppet. 8/11-14 kollade jag värde igen låg då på 35-40 så det rörde på sig sakta men säkert. Strax efter jul nådde det 0. Hade då tänkt tappa om det en första gång men mina damujanger hade blivit insnöade/infrusna under farstubron. Så första omtappning fick vänta till 16/3 -15 då jag fick fram dem.
Valde att inte fylla på mer honung då tålamodet börjat tryta. Smakade gott redan då jag tappade om det och ställde tillbaka det på för klarning. Vid omtappningen slutade jag direkt jag såg lite bottensats komma i slangen och hällde upp 1,5 liter som var ganska grumligt på en egen flaska.
Den grumliga flaskan såg relativt klar ut egter 2-3 veckor då den slangades ur till en rätt blöt middag efter att jag å nåra polare druckit bärs och rivit vårt badrum. Alla var överens om att det var ganska gott men framförallt gav önskad effekt.
9/5 tappade jag upp 7 liter i 10 sparade explorer flaskor. Sedan fyllde jag resten i 8 vinflaskor jag hämtade i glasåtervinningeb och rengorde ordentligt. Har nu druckit några flaskor och är väldigt nöjd. Har inte smakat mjöd förut så kan inte uttala mig om hur det står sig mot andras mjöd. Men tycker det smakar riktigt gott och ska defenitivt sätta igång en till omgång snart. Är mest orolig hur jag ska kunna behålla några flaskor för lagring.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Första sats och fråga om mätning av alkohol

Inlägg av Omlott »

Godmorgon och välkommen till bryggträsket!

Angående den extra tillsatta volymen vatten är jag inte säker på hur du bör räkna. Men kolla om det finns ett bra svar här http://oechslevikten.com/ .

Kul att det blev ett så bra resultat på första försöket. Mjöd är en fantastisk dryck med en säregen karaktär som faller många i smaken. Tjänar mycket på lagring, framför allt om du använder naturkork.

Ett tips till framtiden är att pröv att göra mousserat mjöd. Bästa bubblet jag någonsin druckit.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster