Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Utrustning och teknik.
wakko
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 27, 2015 18:29

Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av wakko »

Hejsan, som titeln säger så kollade jag nyss mitt mjöd som har stått in ungefär 2 veckor, nu är det lite skum och vita klumpar på ytan. Är detta normalt? Var även små mörka klumpar, inte alls stora, bara några milimeter på ytan som jag tog bort försiktigt. Det var tack vare att jag såg dom ligga längst kanten på ytan som jag tog och öppnade locket för att kolla...

Mjödet jäser på bra annars, jag har haft några problem med det. Var bara tack vare att jag råkade se de mörkare klumparna jag kollade. Bör jag vara orolig? Jag läste lite på detta och såg några säga att det kan hända så när det jäser, vilket jag sannerligen hoppas på. Kan det vara en infektion? Isåfall, hur vet jag om mitt mjöd är helt förstört eller inte?

Vad som är i mjödet;

Vatten från en källa, honung och ekologisk citronsaft som är självpressad

Tog en bild för att visa lite bättre hur det ser ut..

Bild

Är det helt kört? Ni ser de två nästan stjärnformade prickarna lite till vänster om mitten precis, de har lite grönt i sig ser jag. Är mjödet infekterat? Eller kommer den klara sig?

uppdatering: Kollade nu även i den andra dunken jag satte igång, denna med bara honung. Den hade mer skum på ytan men mindre klumpar, varav några där det var grönt, såg ut som mögel. Jag tog och plocka bort de gröna bitarna ifrån båda och smakade litegran ifrån båda. De smakade väldigt gott ändå! Kan det va möjligt mjödet inte är förstört?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Förmodligen något som fanns med i honungen. Kanske bivax.
Försök att fånga upp det med en sil.
Men eftersom det jäser normalt så tror jag du kan utesluta infektion eller mögel.
wakko
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 27, 2015 18:29

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av wakko »

Bryggar_Pelle skrev:Förmodligen något som fanns med i honungen. Kanske bivax.
Försök att fånga upp det med en sil.
Men eftersom det jäser normalt så tror jag du kan utesluta infektion eller mögel.
Tack för det snabba svaret!

Här är en bild på den andra dunken, minus de små gröna klumparna som jag tog bort

Bild

Vad tror ni? Är det något att oroa sig över?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Kommer ihåg att jag köpte honung i den lokala lanthandeln, där ytan hade en vit hinna när jag öppnade burken. Men var ljusgul i övrigt. Det var inget fel på den honungen, men den användes inte till bryggning.
Men om musten är bra i övrigt så kanske det inte är någon fara.
Men om du känner dig osäker ta bort det.
Tror inte är någon större fara eftersom du säger det jäser bra i övrigt.
Möjligt kan det kanske bidra till någon oönskad smak.
Har du provat fiskat upp och smaka på skummet?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Slog mig nu att det kanske är rester från jästen som kanske stigit till ytan.
wakko
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 27, 2015 18:29

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av wakko »

Bryggar_Pelle skrev:Kommer ihåg att jag köpte honung i den lokala lanthandeln, där ytan hade en vit hinna när jag öppnade burken. Men var ljusgul i övrigt. Det var inget fel på den honungen, men den användes inte till bryggning.
Exakt så såg honungen ut som vi använde. Var det fel att använda den till mjödet? Eller är det kanske det vita som flytit upp? Isåfall bör man sila bort det och kan det ha förstört något?

Jag har inte smakat på skummet, bara på själva mjödet vilket det inte alls var något fel på i smaken
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Den honungen jag köpte var något hopkok som såldes under ökenvarumärket Eldorado.
Är nog lugnt för din del.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Omlott »

Håller med Pelle, är nog bara jästskum och andra partiklar som flutit upp till ytan när jästen börjat avge kolsyra.

Dock hajade jag till på den här meningen "...dunken, minus de små gröna klumparna som jag tog bort".
Har väl aldrig varit med om att det varit bra att ha något grön i en jästunna, så länge det inte är humlekottar.
wakko
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 27, 2015 18:29

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av wakko »

Omlott skrev:Håller med Pelle, är nog bara jästskum och andra partiklar som flutit upp till ytan när jästen börjat avge kolsyra.

Dock hajade jag till på den här meningen "...dunken, minus de små gröna klumparna som jag tog bort".
Har väl aldrig varit med om att det varit bra att ha något grön i en jästunna, så länge det inte är humlekottar.
Precis det jag menar... några av de vita klumparna hade blivit lite gröna, hoppas verkligen inte de kommer tillbaka eller orsakar skada. Men antar det bara är att vänta och se? Finns väl inget att att göra.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Omlott »

wakko skrev:
Omlott skrev:Håller med Pelle, är nog bara jästskum och andra partiklar som flutit upp till ytan när jästen börjat avge kolsyra.

Dock hajade jag till på den här meningen "...dunken, minus de små gröna klumparna som jag tog bort".
Har väl aldrig varit med om att det varit bra att ha något grön i en jästunna, så länge det inte är humlekottar.
Precis det jag menar... några av de vita klumparna hade blivit lite gröna, hoppas verkligen inte de kommer tillbaka eller orsakar skada. Men antar det bara är att vänta och se? Finns väl inget att att göra.
Du kan hä i vinsvalva och både döda jästen och alla andra jäst/mögelsvampar. Men du tycker inte att det luktar eller smakar konstigt?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Vita klumpar/skum på ytan av mjödet

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Hur går det för dig?
Jäser det fortfarande?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster