Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Onormal Färgskiftning

Utrustning och teknik.
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Onormal Färgskiftning

Inlägg av ManneSil »

Har nu googlat i flera timmar men hittar inget som passar in på mitt problem.

Jag gjorde en sats efter Ken Schramm. Tappade om efter ca 17 dagar. Det bubblade ca en gång/ 2min. Då var brygden lagom ljus. Jag gjorde mjödet på nyslungad mörk hösthonung.

Hur som helst, efter en vecka i sekundären så tycker jag att den blir allt mörkare. Vilket den blir! Den ser mörk och dassig ut i hinken. Små små öar av vitt skum, nästan som att det vore puder i. (tillsatte Caco3 vid tappning till sekundären.)
Lukten är ganska skarp. Prövade att smaka lite. Kan inte placera smaken, men eftersmaken är ganska blaskig, vattnig, lite gammal smak. Jag tappade om ännu en gång för att skiktet med lödder/pulver inte skulle vara kvar. Jästkakan som var kvar i hinken luktade bara honung, någon doft av utspilld öl på skjortan infann sig också.
Några teorier?

Det enda som jag kan tänka mig som förstört något var att det på något vis fanns små luftbubblor i hävertslangen när jag tappade om, små små bubblor som virvlade omkring men aldrig tog sig ut ur slangen. Jag har använt denna autohävert flera ggr innan och även efter men aldrig haft små luftbubblor som virvlade omkring i slangen.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Onormal Färgskiftning

Inlägg av Odqvist »

Lugn och fin. Var inte där och pilla. ;)
Ta några foton och visa oss.

Är det inte så att jästen var suspenderad i mjödet hela tiden under jäsningen (musten var grumlig då jästen var aktiv) och nu när jäsningen avtar så faller jästen till bottnen och lämnar ett klart, transparent mjöd efter sig. Belyser du det och tittar på det nu, ser det därför mörkare ut.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: Onormal Färgskiftning

Inlägg av ManneSil »

Okej, jag lägger upp två bilder, en med lite blixt och en utan.

Saken är den att färgskiftningen började ju efter at jag flyttat över det i en ny jäshink.
Hur som helst så tappade jag över det nyligen, hade i jässtopp och dagen efter gelatin. Jag är grön på det här men nu är det gjort, dumt eller ej.
Nu är det mer klart, fortfarande lite mörkt enligt mig. iofs var det ganska mörk hösthonung.

Men sörjan som gelatinet dragit ner på bottnen var inte nådig -mer än vad det blev efter primärjäsningens slut. Den är inte heller så kompakt utan mer svävande.
DCEE9E5E-6444-48AE-9666-5EB680C85238.jpeg
och
481169D6-C9A7-4F3B-A7F3-5EEA772D729A.jpeg
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Onormal Färgskiftning

Inlägg av Omlott »

Ser gott ut det där. Vet inte vad färgskiftningen beror på. Men låt det klarna ordentligt (månader) och smaka innan du tappar det på flaska. Smakar det okej så är det hugget som stucket.
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: Onormal Färgskiftning

Inlägg av ManneSil »

Ingen som bor i närheten av kalmar som vill ta en klunk som med mer erfarenhet kan känna om det är korrekt?:-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst