Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt första mjöd

Utrustning och teknik.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Hallå där. Imorgon tänkte jag ta mig ut och köpa utrustning till mjödbryggning. Jag har läst på en hel del men har fortfarande ett stort frågetecken kvar.
Vilken jäst är det som används? vanlig jäst som jag köper i en livsmedelsbutik?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av Omlott »

Här har du några exempel på jästtyper som passar till mjöd. Blir ett helt annat resultat än om du tar vanlig bakjäst. Olika typer av jäst arbetar på olika sätt.
http://shop.humle.se/jast/mjodjast/
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Tack!
Nu har jag lite mer funderingar..
Jag ska försöka följa instruktionerna från http://www.runristare.se/mjod/ så gott det går. Men jag förstår inte riktigt hur man gör när man tillsätter äpplen. Det står att man kan lägga i klyftor för att underlätta jäsningen. Samtidigt som han skriver att man måste värme upp frukter och bär till över 80 grader. Gäller det även klyftorna jag har planerat att lägga i?
Sedan en andra fråga. Jag hade inte tålamodet att beställa jäst då jag vill komma igång väldigt snart. Så jag drog iväg till en lokal butik och köpte jäst från vinosol, http://www.vin-butiken.se/tillbehor/ing ... ats-detail .
Kommer den att fungera eller är jag tvungen att beställa ändå? Enormt tacksam för hjälpen!
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av Omlott »

Varsegod!
Låt oss säga att du har ditt sterila jäskärl framför dig och att du har ett gäng äppelskivor som du har slängt i kärlet. Då häller du på kokhett vatten så det täcker frukten och stänger för med locket. Sen när det svalnat har du det som på fackspråk kallas vinmäsk. Efter det fortsätter du med att hä i honung, mer vatten, eventuell jästnäring och jästen (som du gjort en förkultur på, 12-24 timmar innan. Förkulturen kan bestå av vatten, honung och sen jästen). Förkultur har du för att honung är svårjäst och man låter då jästen komma igång i ett mindre mängd vätska där det är lättare för den att "arbeta" och föröka sig.
Om du vill göra det enklare för dig kan du köpa äppelmust (utan konserveringsmedel, som hämmar jästen). Då kan du skippa hetvattnet och hä i det med dem andra ingredienserna.

Jag brukar ha kallt vatten och sen hä några liter kokande vatten för att honungen lättare ska lösas upp.

Den jästen duger gott för första försöket. Testa en annan jäst nästa gång och se om du märker någon skillnad :)
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Nu börjar jag få koll på grejerna.. tacktack!
Men kan jag göra förkulturen idag på hälften av honungen. Sedan ha i resterande del imorgon? får nämligen inte andra burken förens imorgon.
och vad ska jag göra förkulturen i? en dunk med jäsrör?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av Omlott »

hvruler skrev:Nu börjar jag få koll på grejerna.. tacktack!
Men kan jag göra förkulturen idag på hälften av honungen. Sedan ha i resterande del imorgon? får nämligen inte andra burken förens imorgon.
och vad ska jag göra förkulturen i? en dunk med jäsrör?
Nej nej, förkulturen gör du i till exempel en rengjord halvlitersflaska, använd bara någon matsked honung och resten vatten, någon matsked äppelmust/äppelskivor, en kvarts tesked eventuell jästnäring och jästpaketet. Sätt för flaskmynningen med till exempel en bomullstuss och ställ flaskan sedan på varm plats till morgondagen.
Då när du har förberett resten av honungen och vattnet tippar du i flaskans innehåll och stänger locket.

Sedan är det bara att vänta. Använder du en hydrometer för att räkna ut alkoholhalten tar du ett mätprov innan du stänger locket på jäskärlet.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Nu är mjödet påbörjat. återigen tack för hjälpen!
Men det var i söndags kväll vi gjorde mjödet och det är ännu ingen aktivitet i jäsröret. Jag har förstått att man ska vara tålmodig så jag väntar någon dag till innan jag tillsätter äppeljuice. Men jag funderar på ifall jag fyllt upp dunken med för mycket vätska...

Bild

Så min fundering är. bör jag hälla ut några decilitet ur dunken och samtidigt tillsätta lite äppeljuice?
dalawhisky
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jan 15, 2015 5:37
Utrustning: potstill, vm,

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av dalawhisky »

Det ser onekligen ut som det är för mycket, troligen kommer jästen att läcka ut ur röret.
Skulle rekommendera dig att köpa en till dunk och dela på satsen.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Fick tyvärr inte tag på någon gummibeläggning.. Men tappade ur några deciliter.
filmade det hela. ni får gärna kolla och ge eventuella råd. bör jag tappa ur ännu mer?

https://www.youtube.com/watch?v=bmY-Ru1upX8

Tack på förhand. Är så tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av Omlott »

På bilden tycker jag mig se ett vitt skum. Kanske var efter att du tappat det på dunken.
Håller med föregående talare om att det hade nog blivit för mycket om du inte tappat ut en skvätt.
Så nu är det bara att vänta och se.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Mitt första mjöd

Inlägg av hvruler »

Nejdå . skummet du tror dig se är äppelklyftor. :D
men tack för eran hjälp. nu är det bara vänta och se. återkommer med resultat!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster