Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor angående lagring.

Utrustning och teknik.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Frågor angående lagring.

Inlägg av hvruler »

Hej mjödbryggare. Mitt första mjöd står nu och jäser och trotts att ha suttit i timmar och läst trådar här på forumet så finns det fortfarande några frågetecken kring avslutning och lagrandet av mjödet.
Till att börja med.. När det slutar bubbla i jäsröret, är mjöden färdig då? Jag vet att man kan tillsätta extra honung för att få mjödet starkare. Men om jag inte vill göra det, ska jag ändå tillsätta lite honung för lite mer sötma? Jag tänker all sötma borde ju jäst bort i processen?

Sedan kommer vi till lagringen. Jag har planerat att lagra mjödet i glasflaskor och låta stå upp till 2 år iallafall. Vilken metod skulle ni använde er av?
Ska jag tappa över mjödet i en ny dunk för att sedan låta stå någon vecka innan jag tappar över på flaska, eller kan jag direkt från den första dunken tappa över till flaska?

Sedan har vi också detta med flasklagring. Vad jag har förstått på forumet så finns det delade meningar om kork/kapsyl samt vilken kork osv. Vad är i mitt fall tycker ni? personligen skulle jag vilja använda kork då jag tycker det ser lite roligare ut. är det möjligt utan att lägga ut allt för mycket pengar på en korkapparat?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av latmasken »

Tillsätter du mer socker så kommer jästen att börja jäsa det sockret (om det finns jäst kvar, och det gör det om du inte dödat jästen). Jästen slutar inte "äta socker" förrän den är död eller alkoholhalten är för hög.

Man kan döda jästen med jässtopp (konserveringsmedel) eller pastörisering (men värme ska visst påverka mjöd rätt mycket så det är nog inget bra).

Lagring av mjöd vet jag tvärr inget om.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av Omlott »

Kan komma med några rader angående lagringen.

Vi antar nu att jästen är död på grund av någon av de tidigare nämnda metoderna. Det du nu vill är att klarna mjödet så alla partiklar faller till botten. Mjöd är svårt att klarna, så det du bör göra är att kallkrascha (ställ jäskärlet på en sval plats, inte under 0 grader) mjödet. Sedan tappa över det till ett nytt jäskärl (tappa försiktigt så mjödet oxiderar så lite som möjligt), om du vill kan du nu tillsätta ekspån eller kuber av ek och låt sedan även detta kärl stå svalt tills du tycker att mjödet har klarnat tillräckligt. Tappa på flaska med cylinderformad naturkork (det kommer gynna den långa lagringen). Använd inte korkarna som finns på större mataffärer som säljer bryggtillbehör, dessa korkar är av dålig kvalité, smular lätt sönder och har förmodligen legat längre på hyllan än de borde. Som du säkert vet finns det hemsidor på nätet som riktar sig till hembryggare, där hittar du bättre korkar.
Angående korkapparat så kom jag över en billigt på en loppis, av den här modellen http://www.pgw.se/korkapparat-med-havar ... rettyPhoto. Ska kolla om jag tog med mig min andra när jag flyttade. Visar det sig att jag har två skulle du kunna få köpa den för en billig peng. Återkommer OM jag hittar den.

Har läst att vissa vill ha mjödet "grumligt", för att det ska vara nyttiga rester från honungen. Huruvida detta stämmer vet jag inte, jag gillar mitt mjöd kristallklart och mousserat.

Välkommen till bryggarträsket!
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Lite tips här:
http://www.mjodhamnen.se/index.php/servering/lagring
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15511

Själv kommer mitt mjöd få ligga i lugn och ro i jordkällare på flaska efter 6 månader bulklagring på damejeanne.
När jag flasktappar får flaskorna naturkork.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av hvruler »

Tack omlott! Du är en klippa.
Har haft fullt upp senaste veckorna. Så har inte kunnat svara. Men hittar du din gamla korkapparat så köper jag den gärna.

När jag ändå är igång kan jag ju ställa en följdfråga på tappningen. Är en vanlig hävert att föredra?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av Omlott »

Man tackar! Är roligt att få beröm.

Har också haft full rulle och sjuk har man blivit också. Tyvärr har jag lämnat kvar andra korkapparaten hos min far i Timrå.

Det fungerar utmärkt med vanlig hävert.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Frågor angående lagring.

Inlägg av hvruler »

Nu har jag återigen lyckats förvirra mig själv. Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag :doh:

Men iallafall. Behöver jag döda jästen om jag inte har tänkt att eftersöta? Följdfråga. Tycker ni att man ska eftersöta och hur gör man det på lämpligaste sättet?
SLutligen, vad för jässtopp fungerar bäst? Min lokala butik säljer endast vinsvavla, funkar det?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster