Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oskuldsmjöde

Utrustning och teknik.
nybörjarjäst
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 31, 2015 0:57
Utrustning: många stora tunnor

Oskuldsmjöde

Inlägg av nybörjarjäst »

Hej allihopa!

Mitt mjöd som jag satte för över ett halvår sedan börjar nu sakta men säkert vara färdigjäst.

Jag vill ha en sån ren produkt som möjligt, därför ska jag värma upp brygden för att döda jästen. Invändningar på det?

klarningsmedel, förändrar det smaken på något sätt? Tänker att nyttigheterna i honungen kanske sänks till botten och gör därför honungssmaken mindre påtaglig.

Har ett fg värde på 36 atm (og: 120), hoppas jästen orkar med sista biten nu, det luktar starkt :wink:
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av U2D2 »

Ingen invändning, men en varning! Värm inte över typ 50(eller var det 60?) grader, för då så förstörs vissa näringsämnen i honungen!
Jag använder ofta klarningsmedel och har använt det en gång till mjöd, kan inte säg om det blev bra eller dåligt då mjödet ändå smakade skämd bäver :P
Annars så tror jag inte att det borde göra någon större skillnad på smaken, kör dock fördelaktligen på något svagt klarningsmedel, finns vissa som är lite mindre effektiva men tar med minimalt med färg och smakämnen till botten
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
nybörjarjäst
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 31, 2015 0:57
Utrustning: många stora tunnor

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av nybörjarjäst »

Vad hände med ditt mjöd? Det här är min första sats så jah håller tummarna att inget går åt skogen. :D

Klickade just precis hem gelatin, får hoppas det gör jobbet och inte skapar någon ungen eftersmak.

Jästen som används är till torra mjöd men vill gärna ha det lite sött, när ska jag avsluta jäsningen? Vill absolut inte ha en caprice kir kopia (58gram socker/liter), det är för sött för mig.

FG nu: 35, vad tror ni om att stanna på 20?
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av U2D2 »

Det var min första jäsning och jag skarvade med renligheten, vildjäste grovt och hade mögel på toppen....
Personligen så förespråkar jag att jäsa utså mycket som möjligt, döda jästen och sedan smaksätta med någon riktigt god honung, blir lättare att få till en bra smak då eftersom att alla jäsningar skiljer sig åt lite grann beroende på honungen. Vissa gånger smakar det torrt, andra gånger sliskigt med samma sockerhalt. Det finns säkert många som inte håller med mig, men det är såklart en smaksak
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av U2D2 »

Du behöver inte oroa dig för hon unken eftersmak med klarningsmedel, som jag förstått så skulle det mer handla om att vissa smakämnen skulle följa med på kuppen. Jag Har dock bara läst om det bland finsmakare av viner, har aldrig själv märkt någon skillnad.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
nybörjarjäst
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 31, 2015 0:57
Utrustning: många stora tunnor

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av nybörjarjäst »

Tråkigt att höra! Mögel har jag klarat mig ifrån än så länge :wink:

Efter att ha mailat med jästtillverkaren har jag bestämt mig för att använda kemiskt jässtopp då jästen dör vid 65-70 grader, lät högt men jag vill inte riskera några överblivna jästsvampar i brygden Eller förstörd honung.

Brygden har klarnat en hel del den senaste månaden, jäsningen går även väldigt segt, slänger i jässtopp om ett par veckor och håller tummarna att inte mjödet ska bli allt för sött.

34 ochselegrader idag.
nybörjarjäst
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 31, 2015 0:57
Utrustning: många stora tunnor

Re: Oskuldsmjöde

Inlägg av nybörjarjäst »

På vilket sätt applicererar jag jässtoppet? Ba slänga ner? Röra runt?

Samma fråga gällande gelatinet också (klarning).

Fungerar det att slänga i både jässtopp och klarning samtidigt?

Mitt första mjöd det här (satte det för 7,5 månad sen) och vill ogärna trilla på mållinjen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster