Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

BananMjöd

Utrustning och teknik.
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

BananMjöd

Inlägg av ManneSil »

Fick tre liter mjöd över när jag tappade över i mindre demis, så jag tog vad jag hade i fruktskålen.
Banan och Kiwi! Så jag mosade en banan i lite vatten och hackade en kiwi, sen blafsade jag i det i det överblivna mjödet.
Spädde med vatten och lät det stå ett par dagar till.

Igår prövade jag lite, förvånad, jajjamen -Suveränt gott!

Givetvis vill jag göra en större sats med bananmjöd nu! Då vill jag höra med er mer erfarna bryggare.

Banan är ju bara en kladdig sörja. Vad ska man tänka på för att i längden få ett bra resultat.
Behöver man använda pectolace kanske, och något annat klarningsmedel när det är färdigt.
Det känns som att det inte blir bra att lagra när det är banan i eftersom det blir lite sörjigt...
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: BananMjöd

Inlägg av U2D2 »

Nu så är jag inte fruktansvärt erfaren av fruktvinet, men jag har läst att klarningstiden på annanas, banan, dadlar med mera kan bli väldigt lång(typ3-4 månader lång), så har du tålamod så är tiden nog din vän! Kom ihåg att inte öppna och titta för ofta bara så bör det inte oxidera under tiden :wink:
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: BananMjöd

Inlägg av ManneSil »

Det där med klarning. Är det för ögats skull eller påverkar det smaken mycket?
Jag tappar mjöd på flaska.ibland som är grumligt -men det smakar bra ändå..
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: BananMjöd

Inlägg av Flerpen »

Smaka en tesked av bottensatsen efter klarning så får du se ;)

Det grumliga kan både ge mycket god smak och mycket dålig smak, det beror helt på vad det är.
Tex att få med jättemycket jäst smakar inte speciellt gott men det finns andra saker som kan ge en positiv smak till slutresultatet.
Det beror helt enkelt på vad du är ute efter. jag rekomenderar att man alltid låter satsen klarna till en viss del.

Om du tycker om Erdinger så är det ett praktexempel med deras vanliga vs/kristal klar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster