Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd på ölmäsk?

Utrustning och teknik.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Mjöd på ölmäsk?

Inlägg av fredand44 »

Hej!
Lite sugen på att testa att göra mjöd, förmodligen för att jag nog aldrig ens smakat det. Men suget sitter liksom i de svenska generna.

Men efter att läst en hel del recept och inlägg blir jag förvånad att det mer är vin än öl.

Kanske dumt att laborera första gången men jag hade tänkt mig lite mer ölkaraktär.

Har någon använt sig av mäskningen på malt istället för rent vatten vid mjödbryggning? Då tänker jag på mäskningen som man kokar då man brygger öl om det nu kan vara skillnad på mäsk och mäsk.

Mvh
Fredrik
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Mjöd på ölmäsk?

Inlägg av MrTrolls »

Låter spännande, har dock inga svar till dig :-)
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Mjöd på ölmäsk?

Inlägg av Toffeln »

Låter spännande som sagt. Tänk på att när du mäskar så får du socker från malten så du måste minska på honungen.
Mäskningen kokar du inte utan du låter det stå i olika tempratur er viss tid för att lösa sockret/proteiner i vattnet. Eller om du vill koka malten. Kanske blir det en bättre kropp på mjödet?
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Mjöd på ölmäsk?

Inlägg av Klas1231 »

Det finns en dryck som kallas Mölska, som är en variant av mjöd där man även använder malt. Jag testade Mölska på Sjätte Tunnan i Gamla stan i Stockholm, det var väldigt gott.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Mjöd på ölmäsk?

Inlägg av fredand44 »

Hej
Tackar för svaret, mycket mycket intressant!
Mvh
Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster