Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nytt bygge?

Allt om kolonnbrännare.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Nytt bygge?

Inlägg av rull_bull »

Ja, fast hade du läst på så hade du förstått att dina 94% är pga för lite hetp,
Och den skarpa lukten är pga heads, du har inte lyckats separera dessa utan plockar ut dessa med vad du tror är heads.

Ja, 15 plattor är det för att uppnå azetrop. Med dina 110 har du ungefär 11 plattor dvs för lite.

Sen låter det som att du blöder ut heads för snabbt.

Det är ganska tydligt vad stabilisera är, du måste förstå vad allt innebär genom att läsa om du vill ha neutralt.
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Nytt bygge?

Inlägg av Strogg666 »

Okej, jag har inte full koll... men du verkar ha bättre koll.... kan du inte hjälpa mig?..... vad menas med hetp?
Och, hur går jag vidare...? Snälla hjälp mig....Gilla inte den kemiska smaken i drycken...vill ha Absolut :thumbup:
Mvh Brännvins August
rÖret
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons nov 13, 2013 23:39

Re: Nytt bygge?

Inlägg av rÖret »

Klippt från viewtopic.php?f=22&t=15125:

"Det finns inga tydligt definierade plattor i packningen, eftersom det är en gradvis förändring genom den packade kolonnen. Därför talar man istället om "HETP" (Height Equivalent to a Theoretical Plate) alltså hur hög en packad kolonn behöver vara för att motsvara en teoretisk platta. För skurbollar motsvarar en platta ungefär 7-13 cm kolonn. Vilket gör att en 1m hög kolonn packad med skurbollar motsvarar ungefär 10 platåer i en platåbyggd kolonn, eller 10 seriekopplade thumpers. Eller att man kokar sin sprit i en enkel potstill, och sen kokar produkten man får ut igen, och upprepar proceduren totalt 10 gånger."
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Nytt bygge?

Inlägg av rull_bull »

Kollade lite på dina bilder, här är mina synpunkter och frågor:

Ser ut som att du har en pid för kokaren? Använder du den för att för att hålla kokaren på en viss grad?

Isåfall har du ett stort fel där, skaffa en ssvr eller triac om du behöver begränsa effekten på kokaren.
Du ska inte försöka hålla kokaren på en viss grad utan det ska koka hela tiden.

Jag hade byggt om din maskin till en vm istället samt förlängt din kolonn till 150cm om du ska köra skurbollar, då får du ca 15 plattor som behövs för att uppnå azetrop.
Alternativt byta till spp, då får du många mer hetp.

download/public/andy/VM.JPG

Alternativt en ccvm, dessa är det bland det lättaste att bygga och köra samt rätt körd så kan du producera kolningsfri sprit.
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Nytt bygge?

Inlägg av Strogg666 »

Tack för dina svar...tar till mig dom... jag försöker lära mig så länge jag lever.. :thumbup:
Nya uppdateringar kommer....

Pid:en är bara för att prova... varför skulle det inte funka?
Senast redigerad av Strogg666, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Brännvins August
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Nytt bygge?

Inlägg av Strogg666 »

"Det finns inga tydligt definierade plattor i packningen, eftersom det är en gradvis förändring genom den packade kolonnen. Därför talar man istället om "HETP" (Height Equivalent to a Theoretical Plate) alltså hur hög en packad kolonn behöver vara för att motsvara en teoretisk platta. För skurbollar motsvarar en platta ungefär 7-13 cm kolonn. Vilket gör att en 1m hög kolonn packad med skurbollar motsvarar ungefär 10 platåer i en platåbyggd kolonn, eller 10 seriekopplade thumpers. Eller att man kokar sin sprit i en enkel potstill, och sen kokar produkten man får ut igen, och upprepar proceduren totalt 10 gånger."

Okej..... vad får ni för resultat?.. lukt och smak?...
Mvh Brännvins August
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Nytt bygge?

Inlägg av rull_bull »

Enkelt förklarat angående pid:en är att du vill ha ett konstant ång flöde för att refluxen ska fungera.

Dvs du ska inte försöka ställa tempen på den kokande vätskan, om du försöker med det så kommer den slå av elementet och då förstörs hela separationen.
Vilket gör att alla olika alkoholerna blandas igen.

Tänk såhär:
Det finns ett antal olika alkoholerna i din vätska med olika kokpunkter.
I en reflux kolumn så fungerar det så att om du håller uttaget stängt och kör på konstant kokande vätska samt en lämplig reflux kylning (det ska inte vara för iskallt vatten ut men inte heller så varmt att det läcker ut ånga i toppen)

Då kommer de olika alkoholerna läggas sig som lager i kolumnen. De med lägst kokpunkt dvs foreshot/heads kommer vara längst upp, hearts i mitten och tails längst ner.
Det kallas stabilisering när det händer och det kan ta ett par timmar för denna separationen att inträffa.

Det är här ”plattorna” hetp kommer in. Ångan flödar upp i packningen och kyls därefter ner av reflux kylaren och vandrar neråt.
I packningen så omkokas allt hela tiden. Vilket gör att de alkoholerna med lägst kokpunkt hela tiden kommer åka upp först och tillslut stanna där när kolonnen stabiliserat sig.

För att uppnå den separationen och nå azetrop(helt neutralt) så behövs en viss kolonn höjd samt tillräckligt med packning i som alkoholerna ”omdestilleras i”.

Då finns det något som kallas hetp, dvs hur effektiv en packning är. För skurbollar är hetp värdet 10cm.
Dvs att det krävs 10cm packad kolonn för att få en omdestillering (en såkallad platta)
För att du ska kunna uppnå azetrop dvs helt neutralt så krävs det 15 ”plattor” i en kolonn för att separationen ska fungera.
Vilket en innebär att du måste ha 150cm kolonn packad med skurbollar för att det ska fungera.

Med andra packningar som är mycket effektivare, t.ex spp som har ett hetp värde på 2-3cm så innebär det att på 100cm packad kolonn så har du 30-50 ”plattor” som alkoholerna omkokas i. Ju mer ”plattor” och längre kolonn= renare sprit

Sen är det viktigt att när kolonnen stabiliserat sig att man inte öppnar upp och tar ut produkt för snabbt. Då kraschar stabiliseringen i kolonnen och alla alkoholer blandas igen.

Försökt förklara så enkelt som möjligt för att du ska förstå hur det fungerar så det kan vara lite omskrivningar/förenklingar för att åtminstone fatta det mesta.
Senast redigerad av rull_bull, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nytt bygge?

Inlägg av latmasken »

För att förtydliga: För att få stabilitet i kolonnen behöver det koka hela tiden i kokaren, du vill ha ett kontinuerligt flöde av ånga. Du vill då stoppa in en konstant effekt (det är därför de flesta kör med med en effektregulator istället för nåt med termostat).

Varierar du effekten på elementet (ex. slår av och på med en PID) så varierar flödet av ånga och stabiliteten påverkas.

Temperaturen på den kokande vätskan styrs enbart av dess sammansättning, så det är ingen vits med att försöka reglera den.

Temperaturen i kolonnen fungerar inte heller så bra att reglera mot, särskilt inte under stabiliseringen.

Att reglera mot temperaturen i kolonnen under uttaget fungerar inte heller, eftersom om kolonnen tappar sin stabilitet så måste du stänga uttaget (annars får du ut fel fraktion). Så din PID ska möjligen öppna och stänga ventilen till uttaget, inget annat.
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Nytt bygge?

Inlägg av Strogg666 »

Ursäkta att jag varit frånvarande ett tag...Orkar inte svara idag men återkommer... :)
Mvh Brännvins August
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Nytt bygge?

Inlägg av slatt »

Satt igång med att bygga en enklare kokare idag, visade sig att det var lite knepigt att få loss
anslutningen på fatet. Efer en massa svordomar och lite letande på nätet var det enkelt.
Session utan namn09441.jpg
Session utan namn09438.jpg
Session utan namn09434.jpg
Session utan namn09445.jpg
Bilagor
Session utan namn09444.jpg
Session utan namn09443.jpg
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Nytt bygge?

Inlägg av Swedish Pride »

Strogg666 skrev: lör maj 16, 2020 17:27 Vet du ens vad reflux innebär? Du verkar inte så påläst öht?...

Nu ska du inte vara sån :thumbdown: ...Jag tycker att jag är väldigt påläst.... jag har väldigt mycket reflux...
som jag ser i siktglaset /(om du kollar på mina tidigare bilder..)...mer än vad jag tar ut...tar ut en på droppe av fem reflux...

Jag kör reflux i en timma ( som jag antar är att stabilisera kollonen :?: och sen tappar jag ut ca 40cl innan jag tar ut hartsen... (94% slutprodukt)... som luktar VÄLDIGT skarpt... luktar även skarpt efter kolning?? De är DET som är mitt problem...

Vad jag läst till mig så behöver man minst 15 "plattor" för att göra neutral sprit?

DU e ju fortfarande i Heads.
efter de initiella 40cl (som e lite fores å resten heads) ta sprit i 15 cl glas burkar för resten av körningen.
låt dem stå i två dagar med pappershanduk över dem så du inte får flugor eller annat skit i dom.
på dag två ta å vattna ner lite från varje glas burk til 40% å smaka av.
det som smakar gott sparar du , resten går i nästa körning.

Grattis, du har precis gjort dina första cuts ordentligt.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Nytt bygge?

Inlägg av slatt »

Fundering?
Håller på o drar igång nya byggen, och är förvånad över vad det kostar numera och ta hem saker. Om man ska vara lite seriös och bygga en e-arc var landar vi räcker 5000kr. Jag e inte snål och bygger för det intresserar mig känner att det lätt rusar iväg när man bygger o e lite prylgalen. bara en
en liten fundering vad har era byggen kostat. Det senaste jag byggde skulle kunna ge mig sprit resten av livet från systemet, men förbanat rolig e hobbyn. Reflexioner sent/tidigt fredag natt.

Btw var inne på PGW ny butik riktigt grymma var dom. kan varmt rekomenderas
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Nytt bygge?

Inlägg av drjosefelak »

Runt 10 så får du ihop det skulle jag säga.
Men mitt senaste landade på 30;)
Prylgalenmanin tog över..
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Nytt bygge?

Inlägg av slatt »

Har beställt en massa från kina, ska bli kul o räkna lite vad ett bygge kostar. Vi kan börja med det enklaste.
Ölfat 400kr
Triclamp 100kr
Patron 350kr
Styrning patron 350kr
Verkar detta rimligt? =1150kr
Jag har inte med kostnad för borr eller svetsning.
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Nytt bygge?

Inlägg av rull_bull »

Du får jättegärna säga var du får tag på ett ölfat för 400kr :mrgreen:

Jag skulle säga säga följande:
30L ölfat med 4” fillport, 1600kr ifrån polen
2” triclamp anslutning för element 150kr
3500w dernord triclamp element 350-400kr
Tömningsanslutning + Rostfri kulventil 200-250kr
Anslutning termometer runt 100kr
Isolering 100kr

Jag har inte heller räknat på varken håltagning/lödning/svetsning.
Däremot räknat med frakt+ ev. Tull/moms
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster