Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Här diskuteras Vapour Management
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

God dag..har kört med en spiralbrännare ett antal ggr o börja tröttna på den tidskrävande koktiden..så därför vill jag bygga en VM!

Idag kom jag över en liten (kanske för liten) rostfri tank, den hade en volym på 25 liter o har 3 gängade ingångar. Har dock lite problem..då jag tänkt använda 2" kolonn så blir det ju en flaskhals i mellan kärlet och kolonnen..Insidan på gängan som sitter svetsad på tanken är 34mm och om man räknar bort ca 8-10mm (som den invändiga kopplingen kommer ta upp så blir de ju inte mer än ca 24-26mm öppning. kommer detta påverka mig negativt? Vill helst inte behöva byta ut kopplingen in i kärlet..
aEPtAMy.jpg
Tanken är att sätta dit en övergångs koppling mellan kärlet och kolonnen så jag kommer upp i 2" (se bild) Eller ska jag satsa på en mindre kolonn? 1.5" kanske?
fbN4hLc.jpg

Sen köper jag nog en värmepatron..ebay kanske..har även en gammal värmepanna jag ska undersöka hemma. Hålet på undersidan ska jag täppa med en "ändplugg" i mässing.

Jag får nog byta ut gängan som går in på sidan i botten på kärlet, de har bara 25mm i inne diameter och det borde väl inte finnas någon patron som passar?
yx5yfIw.jpg
Här kommer lite bilder..
qcRMzlT.jpg
Uppskattar alla svar!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av aqua vitae »

Det skall nog gå bra med en liten flaskhals där om du ser till att det inte ligger packning ner i flaskhalsen med hjälp av något slags packningsstopp ovanför, beroende på typ av packning.
2 kW blir kanske i överkant då om det är 25 mm, 1,5 kW kanske är mer lagom då gissar jag...
2" kolonn är nog ett bra alternativ även om du så skulle behöva gå ner till 1 kW.

Gängorna till elpatroner har jag dålig koll på...
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

aqua vitae skrev:Det skall nog gå bra med en liten flaskhals där om du ser till att det inte ligger packning ner i flaskhalsen med hjälp av något slags packningsstopp ovanför, beroende på typ av packning.
2 kW blir kanske i överkant då om det är 25 mm, 1,5 kW kanske är mer lagom då gissar jag...
2" kolonn är nog ett bra alternativ även om du så skulle behöva gå ner till 1 kW.

Gängorna till elpatroner har jag dålig koll på...
Okej, tack för svar! Jag ska ta mig en titt o räkna ut vad det är för gängor på översta "hålet"..ska se om jag kan inhandla en triclamp..såg att det fanns med utvändig gänga :)

Eller, så kapar jag av den gängade biten o fixar en som tig-svetsar dit en tri clamp med 2" inne diameter..

http://www.ebay.com/itm/1-Set-2-New-Tri ... 3389f6043a

Har en god vän som precis börjat med att tig-svetsa så får se om han e sugen på att svetsa åt mig :)
Masen74
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jul 20, 2013 23:51
Utrustning: en ny

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Masen74 »

Du har fått tag på ett öppet expansionskärl för värmesystem.Du har 1" R gäng i topp och botten, 3/4" R gäng i sidan :)
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

Masen74 skrev:Du har fått tag på ett öppet expansionskärl för värmesystem.Du har 1" R gäng i topp och botten, 3/4" R gäng i sidan :)
Tackar, då har vi rett ut det..:D Borde jag köra med tri clamp eller en "förstorning" uppe i toppen?
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

Kör antagligen efter jimmy.f 's ritning..
vlqdKMe.jpg
22mm röret är "förlängt" som jimmy.f gjorde..läste RKR's text o ja, jag litar på dom o deras erfarenhet :)
Beprövad o jag som är oerfaren, rätt simpel att förstå :)

Nu är då frågan, påverkar det mycket att man skippar centreringsringen på mitten? Ska man to.m sätta dit fler? den under "armen ut" är ju rätt självklar då de redan är öppet där..men tänker på den över kärlet..gör den så värst mycket?

Var bör den sitta? 1 meter upp?

Ringde o kollade med ett litet företag om de ville sälja rostfritt o de sa att de gick fint, så blir väl o glida in där i veckan o välja/vraka bland deras rör..Han hade inga frågor alls gällande användningen.

Sen kan jag nog komma åt "koppar spill" typ som stålull, fast tunn svarvad koppar..hade tänkt o packa med detta, tror ni de funkar? Ungefär lika tunt som "borr spån" fast i långa längder :)
Användarvisningsbild
dr.finkel
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jun 16, 2009 12:24

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av dr.finkel »

Sätt andra centringen 50-60cm under första så får du refluxen in i packningen igen.

Kör på rostfria skurbollar som packning istället för svarvspån, blir svårt att packa det jämt.

Eller amphoras kopparnät för att få kopparens katalytiska effekt för sulfider när du har rf kolonn.
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

dr.finkel skrev:Sätt andra centringen 50-60cm under första så får du refluxen in i packningen igen.

Kör på rostfria skurbollar som packning istället för svarvspån, blir svårt att packa det jämt.

Eller amphoras kopparnät för att få kopparens katalytiska effekt för sulfider när du har rf kolonn.
Okej, så enbart 2 centreringsringar då alltså.. :) Tror att jag kan få ta i rf skurbollar rätt lätt, så kör nog på det !

SKitkul o få lite svar :D
Användarvisningsbild
dr.finkel
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jun 16, 2009 12:24

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av dr.finkel »

Man brukar väl säga en centring var 50cm, men vet inte hur stor skillnaden mellan två och tre st blir
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

dr.finkel skrev:Man brukar väl säga en centring var 50cm, men vet inte hur stor skillnaden mellan två och tre st blir
Okej, nu är då frågan..(jag kommer låta som en idiot..) Hur packar jag kolonnen med koppar om jag sätter en centrering på mitten? Jag har inte lyckats få tag i rf skarvmuffar..så blir att öppna o svetsa ihop efter jag fått in den på "mitten" av kolonnen..Ska jag pack kopparn före jag drar ihop de igen?

Har idag kollat på rör.

Hittade ett rf 54mm (1.2 mm "tjocka" väggar) rör, kunde få köpa de för 150kr/metern..:D Sen så hittade jag rör som passar mellan kolonnen o kylaren, problemet va att innerdiametern va 16mm och yttre 21.3 (för grovt i mitt tycke)

Så hur stor borde innerdiametern vara ? 20-25?

Kan få tag i det med så, inga problem. Hittade även 90* böjar till detta, så slipper jag att bocka o ha mig..

Ytte och inneröret till liebig'en blir inga problem, 10-15mm inne och 25-30mm utanpå, verkar även som att de har övergångar som passar, elr med mindre modifikationer..
Användarvisningsbild
dr.finkel
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jun 16, 2009 12:24

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av dr.finkel »

Köper du 2" (51 mm) rf rör kan du använda tri clamps till skarvarna, för det är en stor fördel om den är delbar om man vill göra om något!

http://www.ebay.com/itm/New-2-TRI-CLAMP ... 43b3e4f0c4
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

dr.finkel skrev:Köper du 2" (51 mm) rf rör kan du använda tri clamps till skarvarna, för det är en stor fördel om den är delbar om man vill göra om något!

http://www.ebay.com/itm/New-2-TRI-CLAMP ... 43b3e4f0c4
Ja! Ska nog klicka hem 2 st..jag funderar lite..

Kan jag skippa muffen? Borrar ist ett hål i kolonnen o "sticker in" röret som ska leda till kylaren..men ska nog skära upp o lägga in en centreringsring, borde de påverka något? (svetsar ju ihop att sen..)

Se bild.
RhGcr1C.jpg
Borde detta funka, hade underlättat..men vill fortfarande inte göra något halvbra.. ?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av jokkman »

Gör inte det!
dvs dela röret, stoppa in "skurbollarna" och svetsa ihop det. Du kommer att ångra dig och byte av packning blir riktigt svårt om inte omöjligt utan att kapa röret igen.

Koppar och rf funkar bra ihop, det finns koppar skarvmuffar 54mm (kostar ca 150:-/st) du använder "silverlod" och "hårdlöder" fast muffen i en av kolonndelarna (inte bägge) som ska skarvas. klipp av en cykel slang ca 15cm, rulla på den på röret, linda "ett varv eller 2" med "gängtejp på röret utan muff. tryck ihop rören, rulla på cykelslangen, KLART!


Annars så finns det ju som tidigare har sagts tri-clamp, kolla isf även på aliexpress.com och jämför priser. Ibland är det billigare där än på ebay och "vise versa". Fördel med att ha delbart är att om du någon gång i framtiden vill byta "huvud" på din kolonn eller göra något annat så går det ju att koppla in mera saker, ta bort delar osv men har man allt svetsat så blir det att ta fram kapen och börja om. Samma sak gäller förvaring, mycket lättare att stuva undan mindre bitar än "2 meters". Så det skadar inte att ha kolonnen delbar och det blir ju så mycket enklare att svetsa centreringsringarna också :-) Så tiden du lägger ner för att "pilla dit uttaget i skarvmuffen", dela kolonnen mm det är värt i slutändan.

Kapa kolonnen så att du kan "löda/svetsa" dit dina centreringsringar. Skulle personligen köra på 2st, en vid ca 80-90 cm och den andra vid ca 140cm (som på ritningen) du ska även ha en distans på ett par cm mellan packning och centreringsring, packningen skall ej ta i centreringsringen. Finns och läsa om detta på forumet och även hur du enkelt gör en distans.

Jag skarvar min kolonn med bordgenomförare för båtar: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... ng-254340/
Det blir bra och enkelt, är dock av mässing som bör behandlas så dom inte släpper ut bly. Det är dock enkelt att göra, sök efter hur du gör på forumet bara. Sedan köpte jag en "gängad skarvmuff" till bordgenomförarna på en hydralik firma som "mutter" mellan delarna, blev super enkelt att plocka isär mm (jag använde silverlod dvs hårdlödning mässing mot rf)
(Har själv en koppar kolonn men har fäst bordgenomförare på locket (rf) till kärlet och det funkade hur bra som helst)

Hopas att detta hjälper dig att komma vidare i planeringen, lycka till!
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av Användarnamn94 »

Okej, klickar nog hem 3st tri clamps..verkar de som. En mellan kärlet o kolonnen, en på "mitten" och en uppe vid huvudet..:) Fan, synd att frakten tar så lång tid..:(

Något i stil med detta då? :)
Qekzd9a.jpg
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Lite hjälp ang. kolonnbrännare bygge!

Inlägg av jokkman »

Kolla gärna på trådarna av masen74 och smygbrännaren, dom har nyligen byggt VM.
Lite tips och ide'er från deras erfarenheter och kommentarer av "panelen på bryggforum". Det finns aktuella bilder, bla på en "turbulensplåt" mellan övre centreringsringen och uttaget mm.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster