Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur ska jag köra den på bästa sätt?

Här diskuteras Cooling Management
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Hur ska jag köra den på bästa sätt?

Inlägg av kraggen »

har fått tag på en tror jag CM brännare bestående av ca 80 cm kolonn fylld med typ gårdsgrus (antar att det finns bättre grejer) sen sitter det fyra kylrör med typ 10cm mellanrum sen äre kanske 20cm rör med uttag i toppen som går till produkt kylaren och en termometer precis under uttaget. värmen består av en dubbel spisplatta med fem steg på varje platta. sitter nå fina vatten flödes ventiler också en till kylrören och en till produktkylen. hur ska jag köra den på bästa sätt? fullt flås på spisen och reglera tempen med vattnet? vilken temp osv. själva krukan är på ca 40 liter hela apparaturen är i rostfritt om det gör någon skillnad
krukan och kolonnen är isolerad ända upp till kylrören ska det vara så.
är inte så bra på att skriva så det kanske blev lite rörigt men hoppas ni proffs kan svara ändå
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM kolonn?

Inlägg av latmasken »

Sitter kylrören ovanför gruset?

I såna fall skulle jag rekommendera att köra den som PM, för att få maximal reflux. Men packningen bör bytas ut mot skurbollar eller nåt liknande.

Du kör alltså full kylning (ingen mening med att dra ner på den), sen skaffar du en "dimmer" som du kan styra kokplattan med.

Det går såklart att köra den som CM också men då får du inte ut maximal reflux.

Läs de klistrade trådarna om hur man kör en kolonnbrännare.
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

jepp kylrören är ovanför gruset.
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

orkar verkligen ångan upp om man kör full fräs på kylningen. för du menar väl direkt från kranen utan flödes strypning då sprutar det ju på rätt bra
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: CM kolonn?

Inlägg av Mr_President »

Jag skulle prova köra den så här i början,

Först ta bort foreshot & heads (låg uttagshastighet, kanske 0,5l/h eller nåt)

Utgå från uttagshastighet. Om 2" försök landa på 1-2l/h

Om 2" kör med fast effekt ca 2kw.

Justera kylvattnet så UT är barnbads-varmt.

Får du inte ut 1-2l/h prova öka effekten resp. minska kylvatten-flödet, se vilket som funkar bäst.

Mät % i en parrot hela tiden så du ser vad som händer när ju ändrar.

Du kommer inte få ut 95% men ok sprit som blir bra om du kolar den (och bra utan kolning om du kör med en bra mäsk som inte är gjord på vitt socker).

Sen måste man prova några gånger tills man får kläm på sin egen rigg. Finns allt möjligt som kan jävlas.

Andra siffror om inte 2" kolonn (eller om jag missförstår din maskin).

Skurbollar eller annan bra packning låter som nämnts oxså som en god idé.

Mina tips i alla fall.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM kolonn?

Inlägg av latmasken »

kraggen skrev:orkar verkligen ångan upp om man kör full fräs på kylningen. för du menar väl direkt från kranen utan flödes strypning då sprutar det ju på rätt bra
Troligen. Det beror lite på effekten på kokplattan, men kokar du med 2 kW så krävs det en rejäl kylare för att kunna kyla bort den effekten.

Men det är ju nåt du får prova. Om du får full reflux trots full effekt på kokplattan, då får du köra den som CM. Annars är det bättre att köra som PM tror jag (lättare att reglera effekten än kylningen).
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

Ok har nämligen provkört den en gång och det gick åt väldigt lite vatten för att hålla 78 grader i toppen typ samma mängd kylvatten till kolonn som sprit ca 1 2droppar per sekund. Vet ej exakt effekten på spisen men det är ett jävla drag i den skarv sladden blir varm när man kör på fullt
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM kolonn?

Inlägg av latmasken »

Varför håller du 78 grader i toppen? Du har uppenbarligen inte läst de klistrade trådarna om hur man kör en kolonn brännare:)

Läs på, gör rätt.
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

För att uttaget sitter i toppen trodde det va bra med 78 grader där vilken temp borde man ha vid uttaget då. Har inte hittat det. Vet man inte så frågar man eller?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM kolonn?

Inlägg av latmasken »

Man läser de klistrade trådarna om hur man kör en kolonnbrännare. Det där med 78 grader i toppen var nåt som folk trodde på 80-talet och tidigare innan information började spridas via internet.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125
Mer specifikt detta avsnitt
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#p148722

Här förklaras skillnaderna mellan hur man reglerar de olika kolonntyperna
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=12350

Sen har jag ett par gånger förklarat det där med kokpunkt och temperatur i kärlet/kolonnen
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=179329#p179329
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=177810#p177810
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: CM kolonn?

Inlägg av Mr_President »

Är inget fel på 78C i toppen. Dock ökar tempen där vartefter % sjunker.

Frågan är nog mer vad du ska STYRA med, och det är inte temp i toppen (dock kul å ha koll på då det signalerar %).

Det man måste fråga sig är - vad försöker jag göra (producera)? Det är skillnad om du vill få så hög % som möjligt eller vettig uttagshastighet.

Jag föreslår att du ska STYRA utifrån uttagshastighet, sedan justera först kylning och i andra hand effekt för att nå dit.

Finns många sätt att köra en rigg på beroende på vad man försöker åstadkomma. Neutral (typ 95%) direkt från riggen är "svårast" men du ska nog inte börja med det.

Koka några vändor så tror jag det löser sig.
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

hmm ökar man uttags hastigheten ökar tempen där uppe då? eller är det jag som har fattat fel. är det inte lätt att få med mycke skit med upp om man låter tempen vid uttaget vara hög.
har ju fattat att min kolonn typ inte är den fiffigaste.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: CM kolonn?

Inlägg av Mr_President »

Jo den ökar sannolikt, i alla fall om du öser på för mycket. Men eftersom du ändå inte kommer få ut en neutral (95%) så stirra dig inte blind på 78C. Använd lukt och smak.

Börjar du med en snabbjäst vitsockermäsk så blir resultatet därefter oavsett hur du skruvar på maskinen. Ju bättre mäsk ju bättre sprit.

Du kan även koka samma mäsk/sprit flera gånger. Blir du missnöjd spä till max 30% och koka igen med andra inställningar.

Bara börja koka (och läsa gamla trådar om vill ha mer information).
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: CM kolonn?

Inlägg av jokkman »

Som tips gällande mäsk har jag följande.
Använd vinjäst/starkvinsjäst. Det går bra med "universal" jäst för 15-20kr/paket.
Till 25 liter mäsk använd bara 6 kg vitt socker och ett paket jäst, jäs i ca 3veckor

Som andra sagt i tråden, lär dig att köra apparaten "old school" dvs på uttaget hastighet. Droppar eller pärlband av droppar. Avgör med lukt/smak hur snabbt som är ok för just dig.
Ha gärna en vanlig "energimätare" på sladden till kokplatta, du ser du hur många watt du värmer med. Jag uppskattar att du kommer att få värma med ca 1000-1500 w (detta är bara en uppskattning)

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
kraggen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 05, 2016 20:24
Utrustning: kokare

Re: CM kolonn?

Inlägg av kraggen »

tackar för alla svar suger åt mig av kunskap och ska prova
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster