Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effekt på min VM

Här diskuteras Vapour Management
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Effekt på min VM

Inlägg av bowseer »

Hej! jag har en Vm som inom ett par dagar förhoppningsvis får sig ett uppgradering i form av SPP!

Jag har ca 120cm med packning i min kolonn som är 2" och sitter på ett 50 liters kärl. Jag har en elpatron med 3 effektlägen på, 2000,1200,700 watt ungefär. Jag har alltid kört uppvärmningen på 2kw sen stabiliserat och kört hela koket på 1200w.

Men min fundering är om det skulle bli bättre om jag körde 2kw hela tiden? Refluxration bör väl öka om jag har samma hastighet på uttaget som tidigare? :shock:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Effekt på min VM

Inlägg av latmasken »

Ja, om du minskar ner uttaget så du får ut lika många droppar per sekund så blir det såklart högre refluxförhållande. Men du måste alltså med största sannolikhet stänga till uttaget lite mer eftersom du får ett högre ångflöde.

Sen har jag ingen koll på vilken effekt en 2-tums kolonn klarar utan att choka, det är väl där du möjligen kan få problem, att du får för hög ånghastighet.
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Effekt på min VM

Inlägg av bowseer »

latmasken skrev:Ja, om du minskar ner uttaget så du får ut lika många droppar per sekund så blir det såklart högre refluxförhållande. Men du måste alltså med största sannolikhet stänga till uttaget lite mer eftersom du får ett högre ångflöde.

Sen har jag ingen koll på vilken effekt en 2-tums kolonn klarar utan att choka, det är väl där du möjligen kan få problem, att du får för hög ånghastighet.
Ja det är jag med på att man får dra igen lite på ventilen :) Men vad menas med att den chokar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Effekt på min VM

Inlägg av latmasken »

Ånghastigheten blir så hög att refluxen inte droppar ner genom packningen utan "blåser uppåt" av "ångdraget".
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Effekt på min VM

Inlägg av Andy »

Jag har för mig att jag har läst att 2kw är lite för mycket för en 2 tumskolonn, men att värmeförlusten troligen balanserar ut det.

Detta bör jag ha läst någonstans på detta forum eller i någon av Rikus böcker, då dessa är de ställen jag har inhämtat den mesta informationen från...

Ska se om jag kan hitta det.
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Effekt på min VM

Inlägg av Ormlår »

Jeg har 2" kolonne. 30L ølfat (rustfritt) uisolert, isolert kolonne med 140cm SPP-pakking.
Kjører konstant 2kw. No problemo. Det fosser ut uttaget. 2L/time på det beste.
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Effekt på min VM

Inlägg av bowseer »

Då jag har synglas på min kolonn, under uttaget så bör man ju se där om den nu skulle choka? =)
Bild
Bild
Fil 2016-08-17 09 21 51.jpg (722.37 KiB) Visad 936 gånger
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Effekt på min VM

Inlägg av MRWELDER »

bowseer skrev:Då jag har synglas på min kolonn, under uttaget så bör man ju se där om den nu skulle choka? =)
Fil 2016-08-17 09 21 51.jpg
Jag hade problem med denna packning men testa och hör av dig hur det går
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Effekt på min VM

Inlägg av latmasken »

Nja, chokar den så innebär det att det börjar byggas upp en massa vätska inuti packningen. Så jag tror inte man ser det direkt. Men förr eller senare blir det ju så mycket vätska att det liksom "kokar upp" ovanpå packningen.

Men grundproblemet är alltså att ångflödet blir så högt att refluxen rinner inte ner genom packningen och förångas på nytt, som man vill att den ska göra, utan den "fastnar" högre upp i packningen, den "blåses uppåt" istället för att "rinna neråt".
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Effekt på min VM

Inlägg av bowseer »

MRWELDER skrev:
bowseer skrev:Då jag har synglas på min kolonn, under uttaget så bör man ju se där om den nu skulle choka? =)
Fil 2016-08-17 09 21 51.jpg
Jag hade problem med denna packning men testa och hör av dig hur det går
Vad för problem hade du? :?
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Effekt på min VM

Inlägg av MRWELDER »

bowseer skrev:
MRWELDER skrev:
bowseer skrev:Då jag har synglas på min kolonn, under uttaget så bör man ju se där om den nu skulle choka? =)
Fil 2016-08-17 09 21 51.jpg
Jag hade problem med denna packning men testa och hör av dig hur det går
Vad för problem hade du? :?

temp går upp efter stabilisering då menar jag med arc inte vanlig vm
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Effekt på min VM

Inlägg av bowseer »

temp går upp efter stabilisering då menar jag med arc inte vanlig vm
Jaha okej! Nja jag har haft väldigt stabil temp på min, inte en decimal har den rört sig=)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Effekt på min VM

Inlägg av MRWELDER »

bowseer skrev:
temp går upp efter stabilisering då menar jag med arc inte vanlig vm
Jaha okej! Nja jag har haft väldigt stabil temp på min, inte en decimal har den rört sig=)
Vm är ju inga problem när man börjar med arc så spökar det
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster