Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Testkörning av ny VM kolonn

Här diskuteras Vapour Management
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av bowseer »

Hej! Jag har byggt ihop en ny VM kolonn till min brännare som jag provkörde igår. Det är en 2" koppar kolonn med ca 130-140 cm SPP som packning.
Alla kopplingar är rostfria triclamps och kärlet är ett expansionskärl på 50 liter som matas med ca 2kw. En centreringsring under uttaget och en på mitten ungefär.

Efter bygget så fick alla delar ligga i citronsyrabad över natten för att sedan noga spolas igenom, detsamma för packningen.

Lät den stabilisera ca en timme efter att ångan nått toppen för att sedan blöda ut ca 7-8dl heads under 4-5 timmar. körde över natten på låg fart ungefär 3-4 dl i timmen tog jag ut. Tog även ett stickprov på en dl i morse. Men det är någon lukt på produkten som jag inte riktigt kan sätta fingret på, inte så mycket men det är ändå mer än vad jag har fått på kolad labbmaster sprit förut. Kan det vara så att det är materialet som gjort någon utfällning av den heta etanolångan? och isåfall är detta något som försvinner efter ett par körningar tro?

Lägger ut några bilder för kul bara :) Kolonnen ska givetvis isoleras!
Fil 2016-08-17 13 06 361h.jpg
Fil 2016-08-17 13 06 361h.jpg (953.94 KiB) Visad 2215 gånger
Fil 2016-08-17 09 21 516665556565.jpg
Fil 2016-08-17 09 21 516665556565.jpg (905.9 KiB) Visad 2217 gånger
Fil 2016-08-17 10 23 54.jpeg
Fil 2016-08-17 10 23 54.jpeg (121.76 KiB) Visad 2217 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av Flerpen »

Kan mycket väl vara "byggskräp". Hiva första rundan och kör en till!
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av bowseer »

Flerpen skrev:Kan mycket väl vara "byggskräp". Hiva första rundan och kör en till!
Precis vad jag ville höra!=) provar i morgon igen och återkommer! :)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

bowseer skrev:Hej! Jag har byggt ihop en ny VM kolonn till min brännare som jag provkörde igår. Det är en 2" koppar kolonn med ca 130-140 cm SPP som packning.
Alla kopplingar är rostfria triclamps och kärlet är ett expansionskärl på 50 liter som matas med ca 2kw. En centreringsring under uttaget och en på mitten ungefär.

Efter bygget så fick alla delar ligga i citronsyrabad över natten för att sedan noga spolas igenom, detsamma för packningen.

Lät den stabilisera ca en timme efter att ångan nått toppen för att sedan blöda ut ca 7-8dl heads under 4-5 timmar. körde över natten på låg fart ungefär 3-4 dl i timmen tog jag ut. Tog även ett stickprov på en dl i morse. Men det är någon lukt på produkten som jag inte riktigt kan sätta fingret på, inte så mycket men det är ändå mer än vad jag har fått på kolad labbmaster sprit förut. Kan det vara så att det är materialet som gjort någon utfällning av den heta etanolångan? och isåfall är detta något som försvinner efter ett par körningar tro?

Lägger ut några bilder för kul bara :) Kolonnen ska givetvis isoleras!
Fil 2016-08-17 13 06 361h.jpg
Fil 2016-08-17 09 21 516665556565.jpg
Fil 2016-08-17 10 23 54.jpeg

bygg om den lite och ha lebig kylaren närmare utag , vad har du för mäsk ? klar och ren?
är det lödnigar med rätt lod?
Senast redigerad av MRWELDER, redigerad totalt 1 gång.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

fyll upp med fyllning i sight glas mera ,, sätt lebig där jag ritat
Bilagor
Fil 2016-08-17 13 06 361h.jpg
Fil 2016-08-17 13 06 361h.jpg (955.27 KiB) Visad 2165 gånger
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Lät den stabilisera ca en timme efter att ångan nått toppen för att sedan blöda ut ca 7-8dl heads under 4-5 timmar.


Låter väldigt lång tid
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av Mr_President »

Jag skulle sätta synglaset ovanför den nedre centreringen för att kontrollera att det inte choke'ar där. 2kw med mycke reflux och strypning/centrering kan nog ge choke.

Med din packning behöver du nog inga centreringsringar i packningen. Om det inte rinner mycke på väggarna behövs de inte, kolla i lågt placerat synglas. Jag kör Dixon rings och den drar in refluxen "kapillärt". Centreringsringar stör ånghastighet och ger tryckskillnader i packningen som är olyckliga.

1 centrering direkt under refluxkylaren räcker är mitt tips (för att det inte skall rinna in i produktuttaget mm).
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av Mr_President »

Vad har du längst ner som håller emot så packningen inte rinner ner i kokkärlet? Jag använder skurboll.

Hade "myggnät" där men då fick jag 100% choke.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Mr_President skrev:Jag skulle sätta synglaset ovanför den nedre centreringen för att kontrollera att det inte choke'ar där. 2kw med mycke reflux och strypning/centrering kan nog ge choke.

Med din packning behöver du nog inga centreringsringar i packningen. Om det inte rinner mycke på väggarna behövs de inte, kolla i lågt placerat synglas. Jag kör Dixon rings och den drar in refluxen "kapillärt". Centreringsringar stör ånghastighet och ger tryckskillnader i packningen som är olyckliga.

1 centrering direkt under refluxkylaren räcker är mitt tips (för att det inte skall rinna in i produktuttaget mm).

Bra förslag :wink: testat så mkt olika så man glömmer bort vad som är bra

har 3 centringar i min skall nu ta bort 1 st och bara ha utag och thor vanlig vm behövs bara som du säger 1 st vid utag
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av bowseer »

Mr_President skrev:Vad har du längst ner som håller emot så packningen inte rinner ner i kokkärlet? Jag använder skurboll.

Hade "myggnät" där men då fick jag 100% choke.

Precis jag har också skurbollar
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av bowseer »

MRWELDER skrev:fyll upp med fyllning i sight glas mera ,, sätt lebig där jag ritat
Varför flytta upp kylaren? Läste i någon byggtråd att det skulle sitta en bit ner.
Ang lod matreal så är kylare lött med silverlod och kolonn tigsvetsad med rostfritt
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

bowseer skrev:
MRWELDER skrev:fyll upp med fyllning i sight glas mera ,, sätt lebig där jag ritat
Varför flytta upp kylaren? Läste i någon byggtråd att det skulle sitta en bit ner.
Ang lod matreal så är kylare lött med silverlod och kolonn tigsvetsad med rostfritt
Du gör som du vill lycka till
bowseer
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons apr 11, 2012 21:44

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av bowseer »

MRWELDER skrev:
bowseer skrev:
MRWELDER skrev:fyll upp med fyllning i sight glas mera ,, sätt lebig där jag ritat
Varför flytta upp kylaren? Läste i någon byggtråd att det skulle sitta en bit ner.
Ang lod matreal så är kylare lött med silverlod och kolonn tigsvetsad med rostfritt
Du gör som du vill lycka till
Finns det någon specifik fördel med att flytta upp den då?
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Snabbare reaktion utag

Sen testa jag med SPP och propak med olika silar m,m

Propak skall ha 3 st SPP 1-2st det får ni testa er fram
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Testkörning av ny VM kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Att få en kolonn funka bra med bra sprit ut är en konst pga det är väldigt lite med förändringar som gör att det blir dåligt eller rent
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster