Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Felsökning, VM kolonn.

Här diskuteras Vapour Management
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av Användarnamn94 »

Hej, körde min vm kolonn i helgen med stor besvikelse..

Har ca 85cm packad kolonn med spp. ->
uttag
sil
skurboll
spp
spp
skurboll
sil
temp
skurboll
spp
spp
spp
spp
spp
skurboll
kärl
Blödde ut ca 4 dl under 4 timmars körning, hade kört full reflux under 1 timme innan jag började öppna. temperaturen låg jämt på 77.8 hela denna tiden samt spriten 95%!
Så, efter de 4 dl så kände jag att det va dax o öka hastigheten, temperaturen låg fortfarande jämt, på 77.8.
Eventuellt va jag lite girig och ville plocka ut mer än 0.9-1dl i timmen,
Ökade uttaget till ungefär det 3 dubbla, dvs. 1dl/20 min. (vilket resulterar i 3dl/timmen.

Kollade till % efter 2,5dl va ute och vätskan höll 89%! Temperaturen hade inte ändrat sig något, låg stilla på 77,8.
Vad fan händer? Kokar'n va laddad med en dålig mäsk som stannade på +40 samt 4.5 liter 60%ig fulsprit..

Så, jag vet nog ett bekymmer, jag stabiliserade inte före jag ökade uttaget..dock trodde jag inte att detta va nödvändigt då temperaturen va jämn..
O headsen va nog inte slut, men ändå. vafan, borde ju inte falla så drastiskt kan man tycka.


Några idéer ? Silarna är finmaskiga men hade ett jämt flöde vid uttaget så tror inte problemet är där.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

visa bilder vad du har och hur allt sitter m,m
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

85 cm totalt? man behöver bara blöda (tycker jag) 2,5 dl/ 25 liter
Ta bort dessa silar och kör rakt på
Stabilisera 1-2 tim bara testa vilket är bästa tiden genom att ta ut lite och smaka
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av Användarnamn94 »

MRWELDER skrev:85 cm totalt? man behöver bara blöda (tycker jag) 2,5 dl/ 25 liter
Ta bort dessa silar och kör rakt på
Stabilisera 1-2 tim bara testa vilket är bästa tiden genom att ta ut lite och smaka
Japp, fått i 1,9 liter spp i kolonnen, så lite länge kanske, runt 90-95cm. (totalhöjden är bra mycket mer)

så silarna ska bort..okay, trodde de va bra o ha :)

Få riva den i veckan o prova igen, kommer nog en bild med!
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

Användarnamn94 skrev:
MRWELDER skrev:85 cm totalt? man behöver bara blöda (tycker jag) 2,5 dl/ 25 liter
Ta bort dessa silar och kör rakt på
Stabilisera 1-2 tim bara testa vilket är bästa tiden genom att ta ut lite och smaka
Japp, fått i 1,9 liter spp i kolonnen, så lite länge kanske, runt 90-95cm. (totalhöjden är bra mycket mer)

så silarna ska bort..okay, trodde de va bra o ha :)

Få riva den i veckan o prova igen, kommer nog en bild med!

Många har problem med SPP och dessa silar samt jag själv med propack och silar därför jag börja med
centbrickor och har inga mera problem man måste testa mkt olika sätt innan man kommer på vad som kan passa bäst. Sen finns det så många som gör spp/helipack på olika sätt och en del är för tajta




vad är din total höjd på kolonn röret ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av latmasken »

Spontan fundering: Man ska väl inte ha packning ovanför termometern? Termometern ska väl sitta i ångan strax under uttaget?
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Spontan fundering: Man ska väl inte ha packning ovanför termometern? Termometern ska väl sitta i ångan strax under uttaget?
Skall sitta i uttaget på ventilen eller vid uttaget med droppskydd / vanlig vm

ha bara 1 sil under uttaget och resten fyll på med packning

sen ha inte kylslinga för nära utaget ha den ovanför 10 -15 cm
Bilagor
4c2c538557836c5be1b760a4bbed93.jpg
4c2c538557836c5be1b760a4bbed93.jpg (26.1 KiB) Visad 864 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av latmasken »

Jag har läst att den ska sitta cirka 10 cm under uttaget, för att man ska hinna reagera och stänga uttaget innan temperaturförändringen når dit?

Men vi kan väl i alla fall vara helt överens om att det inte ska vara nån packning mellan uttaget och där termometern sitter? :)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Jag har läst att den ska sitta cirka 10 cm under uttaget, för att man ska hinna reagera och stänga uttaget innan temperaturförändringen når dit?

Men vi kan väl i alla fall vara helt överens om att det inte ska vara nån packning mellan uttaget och där termometern sitter? :)

Skull jag själv bygga så skulle jag ha termometern vid ventilen så byggde jag förut och funka perfekt
Bilagor
VM.JPG
VM.JPG (85.48 KiB) Visad 859 gånger
VM column as built - Copy - Copy.jpg
VM column as built - Copy - Copy.jpg (116.63 KiB) Visad 859 gånger
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... =36&t=7367


följ så ser ni vad jag menar med placering av termometer
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av Användarnamn94 »

MRWELDER skrev:
Användarnamn94 skrev:
MRWELDER skrev:85 cm totalt? man behöver bara blöda (tycker jag) 2,5 dl/ 25 liter
Ta bort dessa silar och kör rakt på
Stabilisera 1-2 tim bara testa vilket är bästa tiden genom att ta ut lite och smaka
Japp, fått i 1,9 liter spp i kolonnen, så lite länge kanske, runt 90-95cm. (totalhöjden är bra mycket mer)

så silarna ska bort..okay, trodde de va bra o ha :)

Få riva den i veckan o prova igen, kommer nog en bild med!

Många har problem med SPP och dessa silar samt jag själv med propack och silar därför jag börja med
centbrickor och har inga mera problem man måste testa mycket olika sätt innan man kommer på vad som kan passa bäst. Sen finns det så många som gör spp/helipack på olika sätt och en del är för tajta




vad är din total höjd på kolonn röret ?

Okej, så, med andra ord hindar silarna refluxen från att doppa ner? :)

Ska riva väck dom o prova ! Termometern har jag fått till mig att den ska sitta 35-45cm under uttag för att man ska upptäcka temperaturförändringar tidigare :)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

Jag är inget proffs kan bara ge mina egna kunskaper vad jag själv tycker funkar
Testa lite olika sätt vad som funkar för just dig och din maskin
Silarna kom jag på förut och var för att fördela all reflux till mitten men nu tycker jag själv att dom bara stör så jag kör bara på mina centbrickor
Bilagor
^8AB2D0A22BDFEFFA5D02DD3A759DA72B64C7AFA687F792F248^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
^8AB2D0A22BDFEFFA5D02DD3A759DA72B64C7AFA687F792F248^pimgpsh_fullsize_distr.jpg (73.32 KiB) Visad 853 gånger
Användarnamn94
Bryggare
Inlägg: 166
Blev medlem: sön mar 24, 2013 19:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av Användarnamn94 »

MRWELDER skrev:Jag är inget proffs kan bara ge mina egna kunskaper vad jag själv tycker funkar
Testa lite olika sätt vad som funkar för just dig och din maskin
Silarna kom jag på förut och var för att fördela all reflux till mitten men nu tycker jag själv att dom bara stör så jag kör bara på mina centbrickor
Okej, för jag har använt tée silar, maskningen kanske är lite för fin. Tänkte kila förbi biltema och kolla in deras lite mindre finmaskiga silar :)

häpnadsväckande dålig separering i kolonnen för tillfället.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av MRWELDER »

Användarnamn94 skrev:
MRWELDER skrev:Jag är inget proffs kan bara ge mina egna kunskaper vad jag själv tycker funkar
Testa lite olika sätt vad som funkar för just dig och din maskin
Silarna kom jag på förut och var för att fördela all reflux till mitten men nu tycker jag själv att dom bara stör så jag kör bara på mina centbrickor
Okej, för jag har använt tée silar, maskningen kanske är lite för fin. Tänkte kila förbi biltema och kolla in deras lite mindre finmaskiga silar :)

häpnadsväckande dålig separering i kolonnen för tillfället.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Husger ... 000022451/

testa den , har ej testat dessa men tror om man har större maskor till SPP så funkar det bättre
spp är mkt tätare än propak
Bilagor
85577.jpg
85577.jpg (109.7 KiB) Visad 844 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Felsökning, VM kolonn.

Inlägg av latmasken »

MRWELDER skrev:http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... =36&t=7367
följ så ser ni vad jag menar med placering av termometer
Där står det ju
As far as thermometer placement, I think that even Bokakob has changed his line of thought on this issue... Placing the thermometer above the packing, just below the off take seems to be the most accurate method...
Senast redigerad av latmasken, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster