Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

[Labmaster] Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

God dag mina gammla brygg bröder. :wave:

Har en fråga angående om det skulle uppstå tryck i kolonen.
Hur har ni gjort en lösning på det ? En plugg eller nån slags tryckregulator?

Mvh
Popcorn :thumbup:
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av latmasken »

Det brukar rekommenderas att man bygger så att det inte kan bli stopp nånstans.

Är det en VM eller LM så kan den vara helt öppen i toppen, sen gäller det bara att man inte packar packningen för hårt.

Även med en CM/PM så kan man ha "öppet hela vägen" till där produkten kommer ut eftersom man styr refluxen med effekt/kylning. Finns ingen anledning att ha nån ventil på vägen.

Vill man ha en enkel säkerhetsventil så man kan ju borra ett hål i kolonnen och bara trycka in en silikonplugg i (eller rentav bara linda gängtejp över).
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Det brukar rekommenderas att man bygger så att det inte kan bli stopp nånstans.

Är det en VM eller LM så kan den vara helt öppen i toppen, sen gäller det bara att man inte packar packningen för hårt.

Även med en CM/PM så kan man ha "öppet hela vägen" till där produkten kommer ut eftersom man styr refluxen med effekt/kylning. Finns ingen anledning att ha nån ventil på vägen.

Vill man ha en enkel säkerhetsventil så man kan ju borra ett hål i kolonnen och bara trycka in en silikonplugg i (eller rentav bara linda gängtejp över).
Har en labmaster brännare. Det är ett borrar hål i toppen på kolonen och det gå ju att trycka ditt en kork. Men jag vill ha lite mer over kille en en jävla kork. Har du nått förslag ?? :lol: :lol:
Bryggmästare
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Flerpen »

En säkerhetsventil kanske passar till ändamålet?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

Flerpen skrev:En säkerhetsventil kanske passar till ändamålet?
Det hade varit nåt . En på max 9 bar borde ju räcka :thumbup:
Julas säkerhetsventil ser ju intressant ut
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... il-452319/

Eller Biltema's
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000023582/
Bryggmästare
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av rkr »

Even 8 bars will make one hell of a bang and damage if the boiler ruptures. Leave the column top open and use a DIY pressure valve or even a cork in the boiler for safety. Plastic boilers pop their lid at around 0.1 bar (and dump boiling mash all around) so they are good in that sense.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Flerpen »

9 bar? Vad är det för tryckkokare du ska bygga?
Mer än 1 bar bör du inte få.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

Har kommit på en skit bra lösning. :idea:
Köpte mig biltemas säkerhetsventil och så Bytade jag fjäder i den. Tryck testade den och och den ligger på 0.6 bar. Skulle inte detta funka så kan jag ju sätta i en lite hårdare fjäder eller en slappare beroende på vad jag vill har för hårdhet :thumbup: :thumbup:
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av latmasken »

Jag tycker ju fortfarande att ett hål med lite gängtejp över är den smidigaste lösningen. Det är i princip noll risk att det kärvar fast, den där Biltemaventilen finns det nog risk att den kan kärva fast om det blir oxid och skit på den. Säkerhetsventil på VV-beredare ska man ju motionera regelbundet för att de inte ska fastna.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

CMskiss.png
Tilbaka med nya frågor. Hade tänkt att ha en liten
säkerhetsventil uppe i refluxen för att skulle det bygga tryck så släpper den ut det. Problemet är det att den är i mässing. Så min fråga är att istället ha en säkerhetsventil i refluxen så kan jag ha en i kärlet istället. Känns bättre att ha en i kärlet där märken är istället för i refluxen där produkten är..

Vad tror ni att? 0,9 bar eller 1,5bar säkerhetsventil
https://www.vvsochbad.se/Roer-Kopplinga ... =vvsochbad
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av latmasken »

Det där är ju en CM, den är ju öppen hela vägen så det ska ju inte kunna bli nåt tryck i den?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Det där är ju en CM, den är ju öppen hela vägen så det ska ju inte kunna bli nåt tryck i den?
Skulle det bli tätt och börja bygga tryck så är det ju bara för säkerhets skull å ha en säkerhetsventil.
Bryggmästare
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Frater_Frag »

En typ av brännare som kan få för högt tryck är FOA brännaren. Dock så brukar det börja väsnas rejält ifrån den om situationen är på väg att uppstå. Motåtgärden när jag kokar är att minska värmen samt öka kylningen rejält. Stötkokning däremot är ett större problem, eller snarare var, tills dess att jag kom på att man kan lägga en stålboll i kärlets mitt, det fixar det problemet!
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av popcorn »

Frater_Frag skrev:En typ av brännare som kan få för högt tryck är FOA brännaren. Dock så brukar det börja väsnas rejält ifrån den om situationen är på väg att uppstå. Motåtgärden när jag kokar är att minska värmen samt öka kylningen rejält. Stötkokning däremot är ett större problem, eller snarare var, tills dess att jag kom på att man kan lägga en stålboll i kärlets mitt, det fixar det problemet!
körde du med platta eller elpatron då ?
Bryggmästare
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Fråga angående tryck i kolonnbrännare

Inlägg av Frater_Frag »

Kokplatta ifrån Claes Ohlsson, de har en ganska så bra digital kokhäll för ca 500:- Ok, jag vet att elpatron med regulator är bäst, men med tanke på hur lite jag kokar per år så har jag inte orkat fixa med regulator än.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster