Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Torpedo ripoff

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Byggde en 2 platare baserad på SD's torpedo.
Min e 6" med 3" product kylare.

första testkörningen

https://www.youtube.com/watch?v=Pg6DupvJUaw
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Vicket jävla bygge du har fått till !! Gratulerar!! Vad det inte du som sa att du var lat ? Har följt din tråd lite grand på Homedistillers ang detta bygge. Hade varit trevligt om du förklarade lite på svenska hur du har tänkt, vad du hoppades på och hur resultatet blev. Vad var det du destillerade på filmen? Jag kan väldigt lite om perforerade plattor och bubbelcaps. Om du orkar skriv gärna lit om det också, för det är väl nåt sånt du har i skålarna.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:Vicket jävla bygge du har fått till !! Gratulerar!! Vad det inte du som sa att du var lat ? Har följt din tråd lite grand på Homedistillers ang detta bygge. Hade varit trevligt om du förklarade lite på svenska hur du har tänkt, vad du hoppades på och hur resultatet blev. Vad var det du destillerade på filmen? Jag kan väldigt lite om perforerade plattor och bubbelcaps. Om du orkar skriv gärna lit om det också, för det är väl nåt sånt du har i skålarna.
Tack du, stolt som fan att jag fick den att funka.

Jodå, lat e man ju, tog typ 5 månader att knåpa i hop den.

Inspirationien var ju Stilldragons torpedo, jag hittade rostfria skålar för 2 euro styck så det blir lite billigare än att köpa en torpedo eller 4" koppar som jag egentligen ville ha.
Så en snål mans plated column med andra ord, dyrast på hela bygget var sightglasses som kostade 50 euro från SD.

skålen e 6 tumm på bredden å går ner till 3 tum i botten av skålen, så jag jag en 6 tums perf platta i mitten på skålarna.
Har 80 2.5mm hål i runda slängar, hade typ 160 till att börja med, men det lät lite mycket så jag fylde över hälften.

Anlednignen till att det blew perf plate e att jag e lat :), mindre job med att borra, sen så e ju perfplates självdrenerande med de e ju oxå ett plus.

Körde bara ett test run för att se om det funkade som det skulle här, så var runt 15l vatten och 2l fores, kommer att löda färdigt å köra vinäger rengörning innan det blir dags att köra på riktigt.

Resultatet e fult att titta på men gör vad jag ville, nämligen att jag kan kunna köra ut cask strength virre utan att behöva köra två strip å sen en spirit run i potstillen :)
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Tack för info .Kul att läsa om sådana projekt och byggen. Gillar själv att bygga och klura ut nya lösningar, inte allt som lyckas dock. Men du, hur fungerar perforerade plattor ( om det finns ett enkelt sätt att förklara detta)
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:Tack för info .Kul att läsa om sådana projekt och byggen. Gillar själv att bygga och klura ut nya lösningar, inte allt som lyckas dock. Men du, hur fungerar perforerade plattor ( om det finns ett enkelt sätt att förklara detta)

i runda slängar så går ångan upp genom hålen i plattan, träffar RCn å åker ner i kolonnen igen, men stannar på plattan på grund av ytspänning och ny ånga som kommer up å distillerar alcoholen på plattan så blir som en extra desilering per platta.
Downcommers ser till att det inte blir överflöd.

Typ ngt sånt
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Måste man upp i 6 tum för att det ska funka, och en viss effekt eller. Och sightglasen ? Man måste se in vad som händer för att kunna kontrollera? Jag har ju några tvåtum och tretums T med triclamp. kan man montera ett glas direkt på dom. Bryssko snackade om att SD sålde glas för ca 5 Euro /st. Men du gav 50 för dina. Tusen tack för att du tar dig tid att besvara alla dumma frågor. Har du några bilder på insidan av dina skålar ? Jag har min kolonn uppbyggd av rostfria sektioner med triclamp (3") Och har funderat på om det går att montera perforerade plattor emellan, men aldrig fått kläm på hur detta skulle funka. Är ute efter samma sak som du, att slippa destillera flera gånger, detta var tanken med min thumper men kom inte helt i mål med den. Blev väl ca 1,5 destillationer istället för en. kan ju iofs sätta ytterligare en thumper ovanför den första men hade ju varit enklare med plattor.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:Måste man upp i 6 tum för att det ska funka, och en viss effekt eller. Och sightglasen ? Man måste se in vad som händer för att kunna kontrollera? Jag har ju några tvåtum och tretums T med triclamp. kan man montera ett glas direkt på dom. Bryssko snackade om att SD sålde glas för ca 5 Euro /st. Men du gav 50 för dina. Tusen tack för att du tar dig tid att besvara alla dumma frågor. Har du några bilder på insidan av dina skålar ? Jag har min kolonn uppbyggd av rostfria sektioner med triclamp (3") Och har funderat på om det går att montera perforerade plattor emellan, men aldrig fått kläm på hur detta skulle funka. Är ute efter samma sak som du, att slippa destillera flera gånger, detta var tanken med min thumper men kom inte helt i mål med den. Blev väl ca 1,5 destillationer istället för en. kan ju iofs sätta ytterligare en thumper ovanför den första men hade ju varit enklare med plattor.
Nej, standard plated comumns ligger på 4tum för hemma bruk, de flesta sa att 6 tums var för stort för en 50l öltunna men det var det enda jag kunde på tag på som var billigt.
Ja glasen e bara så man kan se vad som händer, dom som vet säger att det är mycket lättare att lära sig när man kan se vad som händer så man inte behäver gissa om plattorna håller vädska eller eller födar över.
två tum e lite i minsta taget för plates, 3 tum e det minsta som e rekomenderas, så ska funka bra :thumbup:
ja, jag tror att glasen var runt 5 euro styck, men jag köpte 3 (förväntar mig att en kommer att spricka) två triclamps, lite oringar, moms och frakt så då rullar det på :)
klart att du kan trycka in ett par plates i din kolonn, behöver nog bara en 1-2 tums downcommer på en 3 tums platta.
Photo0354.jpg
Photo0354.jpg (25.76 KiB) Visad 2256 gånger
Photo0356.jpg
Photo0356.jpg (23.68 KiB) Visad 2256 gånger
Photo0365.jpg
Photo0365.jpg (32.02 KiB) Visad 2256 gånger
det var alla bilder på plattan.

resten av alla bilder e här på HD http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=62483

Inga dumma frågor, fråga på du bara, det va så jag lyckades knåpa ihop detta bygge
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Ska nog prova detta. Hur beräknar man antal hål i plattorna och diameter?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

SD har rostfria "filterdisk" i 3" som bara kostar ca 4 Euro. Tror du det skulle funka med dessa om jag löder fast en downcommer i den ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

räkna, ska man göra det med? :D

tydligen så ska man ha en hålyta på 6-10% av totala plattan, 1.5mm hål på 5mm rutmönster verkar vara vad de flesta har.

vore bra om du kunde få lite koppar i kolonnen, råstfri platta funkar lika bara att copparn gör att det blit bättre product tydligen.

du kan klippa ett entums koppar rör i mitten å platta ut och klippa till så den passar i kolonnen.

nja, filter disken ser lite väl hålig ut, antar att de e för att hålla packning på plats, tror inte att den kommer att funka
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Jag har redan en sån platta hemma, var tänkt till en ginbasket. Tror jag ska testa denna iaf tillsammans med sightglas av typen med glas runt om. Som ett rör av glas , du vet vad jag menar! Frågan är bara hur ska det se ut när det fungera som det ska. Och när det inte gör det, jag vet ju fan ingenting!! Och downcommern, ett tolv mm rör lite off centrum ?? Höjd 1" ?? Ska det sticka ut på undersidan?? Jag kör med deflegmator som refluxkylare, blir det bra med produktuttaget ovanför den ? Vad kan bli problemet tror du med att plattan har för mycket hål?? Är lite osäker på det där med koppar, hade kopparkolonn förr men jag kan inte märka någon skillnad på kvaliteten mot allt i rostfritt. men jag vet att det finns olika uppfattningar om detta.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

jepp med på vad du menar.

problemet med den plattan du had är att den är en sil, så för mycket hålyta för att ytspänning skall kunna hålla plattan loaded.

om du bara har en platta spelar det inte stor roll vart din downcommer är, bara om du har två eller mer som det spelar roll vart dom e.
man skall varva dom så att den ena inte e under den andra, annars kan det ju droppa från den ena rätt ner i den andra å då missar man ju at distillera om skiten.
glöm inte att ha en cap på botten av downcommern så du får vattenlås med, annars så kan det bli vapour bypass där ångan åker up i downkommern i stället för att åka igenom plattan

Här har du ett praktexempel på hur det skall bubbla

https://www.youtube.com/watch?v=hT8F-mS8_xE

han har iofs caps, men ser mer eller mindre likadant up med perf

ja uttaget kan vara vart du vill, så länge det e efter RCn :thumbup:

ja just det, smaken e ju som baken, jag kör med koppar iom att det i billigt på skroten å lättare all löda :D
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

OK Tack. tror jag börjar fatta nu. Ska prova med en och se hur det går. Ska prova den som den är först. Men räknar med att jag måste täta hålen som du. Har ett mässingslod som funkar fint till sånt arbete i rostfritt. Ska räkna lite på arean av hålen , tror det är 1mm hål. Men effekten och storleken på kokkärlet har väl också betydelse. Min kokare är på 50 liter och elementen på 5 kw. Med hjälp av min livsfarliga :lol: kinesiska triac kan jag justera effekten från noll till 5000w.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:OK Tack. tror jag börjar fatta nu. Ska prova med en och se hur det går. Ska prova den som den är först. Men räknar med att jag måste täta hålen som du. Har ett mässingslod som funkar fint till sånt arbete i rostfritt. Ska räkna lite på arean av hålen , tror det är 1mm hål. Men effekten och storleken på kokkärlet har väl också betydelse. Min kokare är på 50 liter och elementen på 5 kw. Med hjälp av min livsfarliga :lol: kinesiska triac kan jag justera effekten från noll till 5000w.

Jo , tyvärr så e ja inte så bra på det där mer uträkningar, eller för lat för at sätta mig in i det :D.

Jag har samma setup som dig, 50l kokare med 5kw, å en 10kw scr från Kina, funkar apbra :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Hur ställer man in en sån apparat då?? Alltså hur mycket reflux, går du efter temperatur i toppen ,justerar du effekten ? Har du någon fyllning i kolonnen ovanför skålarna?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster