Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

PDF-projekt kolonner

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Kendouy
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons okt 05, 2005 2:00
Ort: Norrland

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Kendouy »

Tänkte eftersom att man har sett en del bilder på byggen med kolonn och en konvektor på toppen. Det verkar ju fungerar iaf, även om apparaten blir rätt så otymplig.
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av klimpen43 »

Kendouy skrev:Tänkte eftersom att man har sett en del bilder på byggen med kolonn och en konvektor på toppen. Det verkar ju fungerar iaf, även om apparaten blir rätt så otymplig.
Det är väl mest storleken och att kranvatten är såpass enkelt+tillförlitligt+beprövat att de flesta använder det. För min del så är det intressant att ta reda på spillvärmen från kokningen istället för att skeppa ner den i avloppet dessutom. En produktkylare kan man göra med en radiator som är av en lång slinga och flänsar på, sånna kan man hitta i matkyl/frysar från affärer osv, dom är rätt kompakta dessutom. Då tar man reda på en del av värmen iaf. Problemet kommer ju om temperaturen i rummet ökar för mycket så att det kommer ut ånga :?
Kort sagt, det går, men det är en del saker man måste ta i beaktning samt att inte alla brännre funkar så bra med ostabil kylning.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av KaptenStofil »

Kendouy skrev:Finns det någon variant som inte kräver kylvatten utan kan bli luftkyld?
Om du inte vill tillverka ett mindre kärnkraftverk så monterar du en spiral på en kolonn och vips, en luftkyld CM.

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
Kendouy
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons okt 05, 2005 2:00
Ort: Norrland

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Kendouy »

MajorTom skrev:
Kendouy skrev:Finns det någon variant som inte kräver kylvatten utan kan bli luftkyld?
Om du inte vill tillverka ett mindre kärnkraftverk så monterar du en spiral på en kolonn och vips, en luftkyld CM.

MVH
/MajorTom
Tänkte något liknande och satt just nu och läste om Rikus spiralbrännare med kolonn. Även om det är en väldigt liten sådan så är det ju fortfarande en kolonn :D Blir nog gissningsvis något liknande som jag bygger. Tack för hjälpen iaf!
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Sqrewdriver »

Jag sitter just nu med en Mjölkkanna från försvaret
på 50liter med en 120cm 2" kollon i koppar med
skurbollar hela vägen upp, isolerad med golvfoam
från ikea och en 130cm 22mm konvektor i ALU från
Husvagn-svensson. I minus grader kan
jag plocka ut en 70cl finkel fri sprit per timme från denna
makapär så jag är helt klart nöjd! Och den kräver inget
kylvatten, jag ligger på 930-950W till kollonen.

Jag använder genomskinlig siliconslang mellan kollonen
och konvektorn och mellan refluxkylaren och produktkylaren
för att ställa flödet med syn. Jag ligger på en Refluxratio på
3:10 ungefär (Dvs jag returnerar 7 tiondelar och tar ut 3.).

Jag skall prova med att montera en fläkt och se om jag kan höja
effekten något. Ett Offside vattenkylhuvud till kollonen är på väg och
kommer att bli lätt att byta då jag bara fogat ihop kollonen med
gängtape och lödmuffar.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Jag har skrivt 5 st A4 på datorn om kolonner nu och har mycket kvar. Jag dödar den jävel som börjar skriva paralellt med mig nu :D

Pressa mig inte, jag skriver när jag känner för det och publicerar en beta version när det börjar kännas bra.


Efterfrågar:
*Enkel beskrivning av konstruktion av en shotgun (av mig namngiven chaingun) kylare.
*Bilder på allt som har med kolonnbrännare att göra! Särskilt infästningar mot kokkärl och kylsystem önskas.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Jag behöver också en klar definition av "flooding" som vi alla kan enas om.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Signalfel »

En definition från en engelsk destillationsordlista (varsågod och översätt):

Flooding: excessive amounts of liquid being forced into the head of the still because of excessively high pot temperatures.

(Fast jag väl skulle snarare vilja säga att det beror på överdriven effekt i kokkärlet snarare än temperatur... Eller?)
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av klimpen43 »

Eller så kan man beskriva det med att för mycket ånga är påväg upp i kolonnen vilket förhindrar vätskan att rinna tillbaka, vilket resulterar i överdrivna mängder vätska i kolonnen.
Vilket effektivt förhindrar att oren och låg % inte kan rinna tillbaka i kokaren utan kommer att följa med i produktuttaget.
Och jag håller med om att det är ett resultat av för hög effekt, inte temperatur.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Bra, tackar.

Om det är sådant övertryck i apparaten så locket bågnar och det luktar sprit i rummet, vad kallas det då?

"Övertryck i apparaten"?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

PDF-projekt kolonner

Inlägg av rkr »

Koskenkorva skrev:Bra, tackar.

Om det är sådant övertryck i apparaten så locket bågnar och det luktar sprit i rummet, vad kallas det då?

"Övertryck i apparaten"?
That means the column has choked.

- Riku
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av vinifera »

Äntligen lite bilder som förklarar CM, LM och VM. :lol: Ett par frågor som jag hoppas Kosekenkorva skriver om: Är LM och VM öppna i toppen? Hur dimensionerar man refluxkylaren? Vilket avstånd är det (min, max) mellan produktutloppet på en VM och refluxkylaren om edt nu har någon större betydelse?

Ser fram emot Koskens och Rikus dokumentationsprojekt. Ni är guld värda! Liksom många andra på forumet! :P :D :!:
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Tackar! :D P.ga ditt stöd, kommer jag nu ägna en liten stund åt skrivandet ikväll:wink:

Alla apparater måste ha någon form av öppning för att jämna ut tryckskillnader i apparaten. Placera lämpligen denna öppning högt upp på kolonnen och koppla ett kolfilter till den. Detta gör destillationen luktfri.

En bra tumregel för avstånd mellan uttagsventilen och refluxkylaren på en VM är just höjden på kulventilen, vad jag hört.

Är på sida 7 nu och det känns som att detta kommer bli bra...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Sida 13 just färdigställd 8)

Denna PDF kommer bli en relativt komplett introduktion till hembränning som behandlar även mäskjäsning och annat basalt...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Master_Mäsk »

trevligt trevligt

har längtat lite efter en sånhär PDF, starkt jobbat kosken, hur går det?

lycka till iaf.

mvh Erik
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster