Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spännande packning!

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
CBeyond
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 18, 2014 22:03

Re: Spännande packning!

Inlägg av CBeyond »

rkr skrev:
CBeyond skrev:
Masen74 skrev:Haha. Jag körde 2 Kw isolerat kärl isolerad kolonn 2cl i minuten. Har inte hunnit testa något mer :(

2cl bara... på strippad mäsk!?
Läste att riku skröt om att han fick ut 2,5-3 l på 4 timmar med sin VM.
Jag får ut bra precis en liter 95,6% i timmen med min CM E-ARC när jag kör med strippad mäsk. Har S.K och 1,3M kolonn kör bara på 1000W, isolerat kokkärl och isolerad kolonn.
That's when I squish out all alcohol from unstripped mash. If I just aim for speed I can get azeotrope at over 3 liters / hour when using low wines. Straight from the mash the speed is about 1.6 liters/ hour to start with and it drops as the ABV gets lower.
Nej du.. Din filur..

Saxat.. ifrån vad du skrivit på modern distillers forum. Och det är väl en VM.!?


If we calculate in a heat up at 3kW and the usual stabilization phase it means that this still can process a 7kg sugar mash in to 3.75 liters of neutral 95.6% azeotrope in just 4 hours and 15 minutes. This also means that there's not enough time for the mash to start scorching which means that you can distill using uncleared mashes. As usual with Thor's hammer design no heads or tails cuts are needed.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Givetvis Latmasken har jag full förståelse för om
man inte prövar olika grejjor stup i kvarten det handlar ju
om intresse för att bygga.
Det jag syftade på var att på detta forum finns det ju ganska
många med detta intresse.

Dock håller jag inte med dig om att dricka mäsk då jag
tror att om man har sån desperation av att bli full så man
tvingar i sig det då konsumerar man nog ganska stora mängder.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spännande packning!

Inlägg av latmasken »

Det var inte jag som skrev om att dricka mäsk:)

Men visst handlar det om intresse. Vissa lägger flera hundra tusen på att bygga om sin bil medans andra tvärtom försöker få ner kostnaderna för bilen så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Spännande packning!

Inlägg av rkr »

CBeyond skrev:
rkr skrev:
CBeyond skrev:

2cl bara... på strippad mäsk!?
Läste att riku skröt om att han fick ut 2,5-3 l på 4 timmar med sin VM.
Jag får ut bra precis en liter 95,6% i timmen med min CM E-ARC när jag kör med strippad mäsk. Har S.K och 1,3M kolonn kör bara på 1000W, isolerat kokkärl och isolerad kolonn.
That's when I squish out all alcohol from unstripped mash. If I just aim for speed I can get azeotrope at over 3 liters / hour when using low wines. Straight from the mash the speed is about 1.6 liters/ hour to start with and it drops as the ABV gets lower.
Nej du.. Din filur..

Saxat.. ifrån vad du skrivit på modern distillers forum. Och det är väl en VM.!?


If we calculate in a heat up at 3kW and the usual stabilization phase it means that this still can process a 7kg sugar mash in to 3.75 liters of neutral 95.6% azeotrope in just 4 hours and 15 minutes. This also means that there's not enough time for the mash to start scorching which means that you can distill using uncleared mashes. As usual with Thor's hammer design no heads or tails cuts are needed.
That's TOTAL time it takes to process a 25 liter mash including the heat up of the mash and stabilization of the column, i.e. the time you spend distilling from power on to power off. When I start to take product out I get 1.6 liters in the first hour. As I said 3+ liters / hour can be had if I use low wines. Yes, it's a VM but with ARC it doesn't matter if it's LM or VM as far as speed is concerned.

Edit, let's see if this works. This is the distillation speed in relation to time when distilling straight from a 7kg sugar mash:
TH_kit_complete.jpg
TH_kit_complete.jpg (3.47 KiB) Visad 378 gånger
Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Latmasken: har läst alldeles för många inlägg med dig för att tro att du dricker mäsk :D
Som sagt det blir dyra liter sprit även för mig då jag konsumerar kanske en halvliter
i månaden men måste säga att det blir mer nu då man vill ha anledning att tillverka mer.
Priset per liter minskar ju med konsumtionen på sikt, så om tio år kanske det har gått ihop
sig kan man ju hoppas.

Mvh Smygis
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spännande packning!

Inlägg av latmasken »

Jag menade att det var nån annan som skrev om diskussioner på flashback om att dricka mäsk, men det var kanske inte i den här tråden?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Då var den nya kolonnen färdig, ändrade mig när jag väl stod i verkstaden så denna blev i rostfritt då jag vill prova skillnaden.
Kolonnen är i 3 delar var av 2st 63 centimeters rör med mejerikopplingar där den ena innehåller 1 liter propack med 2 skurbollar nere och en uppe för att hålla det på plats sedan den andra med 13 st väl packade skurbollar.
till centreringar har jag valt att prova silar denna gång då jag aldrig provat det.

den tredje delen är 22 mm uttag, heads kolonn och hammare.
tror denna kolonn blir smidig då jag kan stänga vm ventilen och strippa med hammaren då alla delar har mejerikoppling.
tänkte för kul kolla och se vad som händer om jag kör den med endast propack delen och tar ut produkt innan jag strippar resten av mäsken.

Efter att ha läst på så verkar ju spp ha lägre hept så det blir nog att beställa 2 liter inom det snaraste men jag är ju
nyfiken på pp då Svetsarn talar sig så varm om den. kan ju alltid prova att ha en del med pp och en del med spp.

Produkt kylaren kommer jag att använda den jag redan har då alla kopplingar redan passar.

Bara för att jag måste var jag och köpte en mindre magnetventil för att testa att sätta den efter produktkylaren
och endast ha en kulventil vid uttaget samt en luftning före ventilen ( annars passar ju den stora ventilen där kulventilen
sitter) vill helt enkelt veta vad skillnaden blir.

MVH Smygis
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Spännande packning!

Inlägg av slatt »

Kul med nya byggen hoppas att allt fungerar nu.
Vore kul med lite bilder på Bettan.
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Tack Slätten! Dock vill min maskin enbart bli tilltalad Berta .

Som jag tidigare nämt så är foton inte min starka sida.
Har inte ens hittat kameran ! Vet inte heller om det är
ok att visa arc bilder på denna sida

mvh Smygis
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Spännande packning!

Inlägg av slatt »

smygbrännarn skrev:Tack Slätten! Dock vill min maskin enbart bli tilltalad Berta .

Som jag tidigare nämt så är foton inte min starka sida.
Har inte ens hittat kameran ! Vet inte heller om det är
ok att visa arc bilder på denna sida

mvh Smygis
Ahhh Berta syster till Bettan, ler. Synd på foton alltid lär man sig
någott genom bilder och kan ge tipps. Varför skulle du inte få lägga
upp bilder mig veterligen så är den inte patenterad eller har upphovsrätt.
Men det har länge varit ett känsligt ämne.
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Jo visst är det bra med bilder.
Som du sa så verkar det vara ett
känsligt ämne och jag vill inte stöta
mig med någon dock så blir det en
stor begränsning av detta forum.

Mvh Smygis
CBeyond
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 18, 2014 22:03

Re: Spännande packning!

Inlägg av CBeyond »

smygbrännarn skrev:Jo visst är det bra med bilder.
Som du sa så verkar det vara ett
känsligt ämne och jag vill inte stöta
mig med någon dock så blir det en
stor begränsning av detta forum.

Mvh Smygis
Håller med dig S.B.. Liknar lite som att "ha kakan samt att äta den samtidigt" Jag tycker att utveckling och ide ska ske av den breda massan.. Det är då utvecklingen går framåt.. inte av en skara i ett silikon forum.. där allt kretsar kring en silikon mästare och hans upphovsrättsliga skisser.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Nja inte riktigt så jag menar. Jag har full förståelse för att det finns ett forum för de som har köpt boken
men det är lite tråkigt att det hämmar detta forum då det endast diskuteras gamla brännare här.
Det var ju här allt började med arc .
Det är inte mycket pengar att köpa boken och jag rekommenderar alla som
vill bygga en arc att köpa den.
Mvh smygis
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Spännande packning!

Inlägg av M.och.J »

tjenare! smygbrännarn fick du provat den nya packningen du köpte? är det något man ska köpa? :)
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Spännande packning!

Inlägg av smygbrännarn »

Tjenare M och J.
Nu mer kör jag enbart med spp i kolonner upp till 4 tum och det kan jag
rekommendera alla att göra.

Mvh Smygis
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster