Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första whisky run...

Allt om whiskey/whisky
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

Whisky...


Min första whisky med malt extarkt..dvs spraymalt
valde detta för enkelhetens skull. Men jag kommer köpa malt så
småningom.. för att prova detta oxå :-)

Har tidigare bara använd köpt essens för att försöka få till egen whisky men det är ju långt ifrån The real Thing...

Satte 3 x 25 liter whisky mäsk

recept... 25l

2 påsar a´500g torkad mutons "extra mörk" spray malt (kolsvart).

3 1/2 kg socker...

en skvätt citronsyra...

3 pkt á 50gram bakjäst för söta degar...



Jag tillsätter sockret i omgångar för att bakjästen inte ska chockas. Kokar upp malten i vatten och i med 2 kg socker först. väntar 2 dagar och i med nästa 1 1/2 kg... ca 6-7 dagar så var det klart..

utjäst blev det i % ca 7-8 % alkohol per sats... luktar och smakar som god mörkt öl... utan humle... kolsyran är ju kvar!

strippade dessa snabbt i tur och ordning med potstill med 50cm kolonn som kördes med 2000w och fick ut ca 4-4,5 liter 30-35% low wine per 25l sats... dvs ca 3x4,5l strippad low wine.., det känns att det finns whisky karaktär däri någonstans... konsten är väl att plocka fram det... det gick ganska fort att strippa.. Jag fick ut ca 1,5 l per halvtimme. höll på en helg med det...

Ner i apparaten med det igen och destillera om de ca 12-13 literna...low wine. Kör nu med bara 1000w effekt så att jag hinner ta lite cuts...kastar första dl... tar sedan cut per dl och efter lite sniffande kommer jag fram till att de 3 första dl håller inte måttet... kastar första dl och den 2 och 3 dl går ner i nästa mäsk innan nästa destillation. den 4 dl cuts har en helt annan mjukare karaktär det luktar whisky men smakar lite lenare men är starkt minst 50-55%...

Vet att man bör köra 3 destillationer för att det ska blir bra %.
men jag vill testa detta nu... och får jag ut lite över 50% är jag nöjd.

Jag börjar samla sprit men mäter ingen %..."har ingen parrot... men håller på att bygga en" man känner ändå att det är minst 50 % sprit som kommer ur kylaren. Jag samlar upp detta tills jag har ca 4.5liter...det luktar whisky... När % börjar sjunka så byter jag till nytt kärl. får ut ca 2.7 - 3 liter liter till innan det blir svagt...Spar detta till nästa körning...

mäter de 4.5 litrarna och det är 53%... Det luktar fint det här... Bara rostad vitek som fattas nu... i med kuber av rostad fransk vitek. Använder heavy toast och medium toast ifrån humlegården. Dessa luktar helt rätt...

Jag delar upp det på 4 st 1liters apoteks flaskor med naturkork...för naturlig luftning... dvs 2 flaskor med HT och 2 flaskor med MT vitek.

Väntar nu med spänning 3-4veckor... provar varje dag... och hoppas att det blir fin wirre lagom till jul.

Detta är ju riktig roligt...
Blast you away...
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

Whiskyn klar...


Rättning... när jag tidigare skrev att jag mätt upp till 53% så blev det fel. 73% ska det vara på första litern. procenten låg mellan 73-60 %

Jag började med att lägga i ca 1 dl rostad Viteks kuber per liter men märkte efter några dagar att det var väldigt mycket Ekkuber... La i 10-12st kuber i varje liter...

I morgon så har whiskyn stått i ca 5 veckor. Jag blandade allt och spädde ut den i dag till ca 50%. Där jag tycker att whisky ska ligga %igt. systembolaget sorter har i genomsnitt 40% som jag upplever lite blaskiga.

Hur smakade detta då...

Att jag använt extra mörk muntons spray malt i whisky mäsken märktes väl i slutprodukten. Rökig och fyllig och med ganska stor choklad maltig smak med mycket färg som fint tonar bort i munnen. Helt klart bättre och mjukare än systembolagets 200:- whisky sorter som jag upplever ganska vassa i karaktären... och många gånger bättre än att använda essens och sprit.... smakar som en 400-500 kr rökig whisky.



Jag har laddat på en 150 liters sats med malt i från Maltmagnus...

Tänker nu prova att tillverka singlemalt med hjälp av 3 destillationer... i min nya koppar kolonn... GOD JUL :-)
Blast you away...
Fearyx
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: mån maj 14, 2012 22:07

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Fearyx »

Det är sjukt skoj att prova lagra olika småsatser med olika ek, rostning, luftning etc för att se skillnaden på dom olika metoderna.

Riku, som är sjukt duktig på detta har gjort lyckade experimen på att försnabba "angels share" genom att pumpa i luft under lagringen med akvariepump. Inget jag provat sj än, men kommer att göra försök vid nästa sats :wink:
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

Fearyx skrev:Det är sjukt skoj att prova lagra olika småsatser med olika ek, rostning, luftning etc för att se skillnaden på dom olika metoderna.

Riku, som är sjukt duktig på detta har gjort lyckade experimen på att försnabba "angels share" genom att pumpa i luft under lagringen med akvariepump. Inget jag provat sj än, men kommer att göra försök vid nästa sats :wink:
Låter intressant det där, rapportera gärna om du provar.
Blast you away...
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Min första whisky run...

Inlägg av smygbrännarn »

Hår går det med maltwhiskyn Blaster.

Är inne på samma banor och har beställt malt
så man kikar ju nyfiket på denna tråden!

Kommer du använda socker även i detta projekt eller
bara malt?

Mvh Smygis
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

såg att du smygis skall tillverka whisky men att köra på 100l som fösta sats 8).. lite overkill kanske. Det går åt ca 25-30kg malt till 100l om du inte tillsätter socker. Om jag vore du skulle jag testa med 25 liters sats först. för att få lite känsla för att ta cuts ect..

Problemet med att använda för mycket strösocker är att det bildas fel ämnen som ska bilda stommen i whisky smaken. Men det går att kompromissa (om man vill få upp alkoholhalten på mäsken).

Jag testade även att köra på en mäsk som hade 1,5kg malt och la till socker som motsvarar 3 kg inkl malt sockret till en 25l sats.

Jag använde dock bara 25g jäst (dvs halv kub bakjäst för söta degar) till denna sats och tillsatte sockret i omgångar så att jästen hinner med i svängarna.

Denna sats blev otroligt lyckad då första strip spriten både luktade och smakade bra :-). Jag är ganska säker på att det finns en gräns för hur mycket eller lite malt man måste ha med för att det skall bli en bra slutprodukt, Man måste definitivt ha med malten i jäskaret för bästa smak och ännu bättre blir det med att ha det med i kokkärlet vid första strip rundan.

Min 150l sats jäste jag bara med maltsockret och Ph justerade med citronsyra och vanlig bakjäst, Det blev kanon bra, men destillatet ligger i en ektunna nu och väntar på att mogna.

Jag körde som tidigare fast 3 destillationer. Jag använde bara en bättre byggd 2" kopparkolonn på ca 80cm + 70cm kylare ala potstill.

Att ta ut produkt med hjälp av procenthalten är ett mycket bra sätt. Bara att hålla koll på när det är dags att samla upp bodyn. därför ar det bra att bygga sig en liten Parrot.
Blast you away...
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Min första whisky run...

Inlägg av smygbrännarn »

Som sagt bra med tips nu i början.

Tanken är inte att köra 100l utan det är vad kokkärlet är på så planen är att börja med mindre satser.

Jag hade inte tänkt köra med socker då jag inte sett det förut i några recept där av blev jag nyfiken om det gick att boosta upp lite alkoholstyrka utan att tumma på slutresultatet.

Lägg gärna ut mer info om dina satser då det är jäkligt intressant läsning

Mvh Smygis
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Min första whisky run...

Inlägg av smygbrännarn »

Hur stor är skillnaden när du blandar med socker och när du har rent malt.
Drömmen för mig är att komma i närheten av lagavulin men det räknar jag med att det tar ett tag. har du några tips för att lyckas?

Hur mycket socker kan jag räkna att en whisky malt innehåller?

Mvh Smygis
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

Skriver på en telefon så det blir som det blir. Är bortrest i jobb


EN äkta singe malt mäsk ger väl en 5-7%igt utbyte av alkohol. Och det är inte mycket om man tänker på vilka enorma satser de jäser i scotland. Prova att använda en sockermätare och mät OG grader. Det finns faktiskt data på hur mycket socker malten ska ge. ifrån dem du köper den dock med viss +- gräns.

2 påsar spraymalt (muntons) ger på 16l mäsk ca 3-5%, det går att få MYCKET bra whisky på spraymalt, men då ska man inte tillsätta strösocker alls. Utan bara använda det naturliga sockret som finns i malten. Men håller man sig inom 7-8 % gränsen fast man har strösocker i så blir det faktiskt jävligt bra. Det är en balansgång det där.

I en riktig corn whisky (old time) tillsättes inte processat strösocker alls. Utan man (påverkar majsen med värme) så att den ger jäsbart socker, ph justerar och jäser på det. finns beskrivet om du söker på nätet. Det är detta som ger en whisky det vi kallar en kropp. resten sköter herr rostade vitek om.

mycket svårt att fuska med detta, det har nog alla märkt när de jämför äkta whisky med essens blandad sprit som ska föreställa tex scotch whisky. kroppen saknas oftast.:-(

Nackdelen med att bara jäsa malt är att man får ut ett mindre utbyte.

lagavulin :-) funny man. smaka och lukta.


Nu ska det jobbas med sprängning.
Blast you away...
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Min första whisky run...

Inlägg av smygbrännarn »

Blaster:

Har du något bra tips på hur man lyckas att inte bränna mäsken som jag förstått värkar vara ganska vanligt att det händer?

Vill ju ha med mesta möjliga smak så att det blir bra men vill inte sabba med en bränd sats!

Mvh Smygis
Mr_Blaster
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:41

Re: Min första whisky run...

Inlägg av Mr_Blaster »

Leta upp lite trådar där freddewhisky skriver. Han har sysslat med detta ett bra tag, tror han hade två skilda kärl. Han ställde själva kokkärlet i ett annat kärl med vatten. Vattnet värmde han upp och indirekt värmdes mäsken i kärlet som stod i det vattnet. Det skall bara vara kontakt runt, inte underifrån för att slippa att gröten bränns. om du ska destillera med gröt skrovet i kokkärlet.

Det går att få mycket bra smak utan att köra med skrovet i kokaren. Detta är extrem fallet när man tex skall försöka sig på att kopiera en tung tjärig whisky som tex Laphroaig eller liknande. för att tillverka en god whisky så duger det med att du lakar ur sockret ur malten och jäser på det.

Ta ca 2kg av din krossade rökta malt hetta upp 5-10l vatten til ca 70 grader och häll i malten där och rör om ordentligt.
Håll den där i ca 1 1/2 timme i 65-70 grader. ta sedan prov och mät vörten med socker mätare (ochlemätare) eller smaka på den. smakar det sockrad gröt då är du hemma. :)

Slå den sen i jäshinken och fyll upp med vatten till ca 20liter rör om och mät vörten s sockerhalt. om du har för lite OG på mätaren. tillsätt socker tills du får ca 1045 OG, det ger dig ca 6-7% stark mäsk på 25l jäsning. Detta är ca 123g socker per liter. När man jäser med malt gröten i jäskärlet så tar det upp mycket plats 2 kg tar säkert upp mellan 5-10l i utrymme i en klassisk 30l vinhink i plast.
tänk på det.

När jag jäser vanlig majs sprit (whisky) så kör jag med 3 delar krossad majs eller majsmjöl och en del socker, en skvätt citronsyra. sen i med vatten och jäst. Det blir bra.

now it is Blasting time. Fire in the hole. :)
Blast you away...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Min första whisky run...

Inlägg av scaryeyes »

i kg pale basmalt ger i allmänhet 5 liter 5% öl. Lätt att hålla i huvet. Men man kan ju använda mer malt. Få upp OG rejält.
Grejjen är den att det finns jäst som klarar hög alkoholhalt. Bakjäst är väl lite sådär.
MEN... Hur mäskar man malten? Hur mycket restsötma vill man ha kvar i vörten/mäsken? Antar att man behöver rätt mycket restsötma om man vill få med maltsmak.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster