Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Allt om brandy, cognac och grappa
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av JG »

Tja!

Olika omständigheter har gjort att jag har ca 25 liter röd zinfandel som blivit över och inte kommer att konsumeras i vinform. Dock känns det surt att hälla ut det. Tänkte då att stjälpa över vinet i min spiralbrännare och bränna ut det. Nu vet jag ju att spiralbrännare är tillverkad för att få ut en ren produkt (nåja) och är inte avsedd att vara en stripper. Men om jag kör på med lite mer än 300w så borde väl rimligen en viss destillatsmak komma med? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av aqua vitae »

Akta bara så den klarar av att kondensera allt, och inte "choka", dvs det blir för högt ångflöde i det lilla röret och den börja frusta och ha sig.
Samla produkt i småburkar och blanda ihop dagen efter, börja i "mitten" och blanda med de som smakar/luktar gott så kanske du kan få till en fin brandy med lite eklagring :)

De heads och tailsburkar som luktar/smakar illa tippar du i nästa kok bara så går ingen etanol till spillo.
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av JG »

Najs! Tack för bra tips! Det står och värmer upp nu så jag återkommer med rapport när bränningsprocessen är klar och redogör för resultatet.
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av JG »

Ja, det här verka ju lovande! Tog ut foreshot (1 dl) och sedan bytte jag burk och tog ut 5 dl heads och sen så tog jag en cl direkt ur maskin och blandade med en cl vatten för att smaka av. Klara frukttoner och ganska mild smak. Lite som en halvdan Obstler. Lovande! Tror att jag ska ta ut bodyn för att sedan spä till ca 60-65 %, dela destillatet i två satser varav den ena ska få dra med lite ekspån, lagras och hoppas på det bästa. Den andra satsen ska få stå orörd till framtida experiment.

Om det smakar skit så får jag väl bli världsmästare i flambering :-)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av aqua vitae »

Trevligt :)
Ja om det smakar bra ändå kanske eken är överflödig. Men kul med lite experiment oavsett, och du förlorar ju ingenting eftersom smakar det illa är det bara att koka om det och kola så får du vanligt brännvin.
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av JG »

Resulat: Efter noggrant tagna cuts blev slutresultatet 2 liter 90 %. Av dessa droppar ligger nu 70 cl med styrka 62 % och gonar sig med ekspån. Resten spädde jag ut till 42 % och blandade ytterligare 70 cl fast denna gång med en brandyessens (Prestige Marty Romin Grön). Det kvarvarande destillat står i en vacker öl-growler, märkt Chrystal Brandy :-). Nu får det stå till sig och sen ska det blindtestas (förutsatt att det inte blir rävgift) på självutnämnda ovetandes konnässörer :-).
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Destillera vin i spiralbrännare? Smak?

Inlägg av Fraams Palsing »

Hej!
Det går bra, tycker jag ; var det Inte Gunnar Wiklund som sjöng en sång som hette "Mäsk av allt?

Hälsningar!
Fraams Palsing-Liite
All sprit är god!
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster