Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Whiskeyn klar!

Allt om whiskey/whisky
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Whiskeyn klar!

Inlägg av ÖlBurken »

Detta är mitt andra försök att göra Whiskey, första gången blev bra men alldeles för lite...

Så här gjorde jag: Förkultur med ca 1 liter av huvudvörten som späddes lite och tillsattes ett paket us05, pitchades samma kväll. Ingen syresättning då det verkade besvärligt i dunkarna.
9 kg whisky malt
1,5 kg gotländsk rökmalt
67°C i starttemp, mäskades över natten. Ca 45°C på morgonen. Lakade med med hett, ibland kokande, vatten. Kokade upp vörten för pastörisering. Post boil: 52 liter OG 1.051, borde ge ca 5,4% ABV, vilket borde ge knappt 7 liter 40% ABV. Jäses i dunkarna med löst sittande lock. Jäses inomhus i ca 20 grader. FG blev 1.005! Det var ju rätt lågt.. bidragande faktorer var nog lång mäskning samt att whiskymalt är gjord för att jäsa ut ordentligt. Strippade båda dunkarna. När jag strippade andra dunken missade jag uppkoket och hittade en fontän i badkaret, jag hade inte monterat kolonnen o körde på full effekt för snabb uppvärmning. Jag förlorade nog inte speciellt mycket men det blev kladdigt o jävligt. Uppkoket tog nog 1h o 20min. När jag var klar hade jag 10-11 liter knappt 30%. Sen luftades low wines i kastruller med stekstänkskydd på under en dryg vecka. Finkörningen, blev ca 4,5 liter 60%. Jag tog inga cuts alls eftersom allt doftade så gott. Det var förmodligen för att jag luftat low wines väldigt ordentligt. Efter att ha låtit ekfatet ligga i blöt över natten tappade jag sen råwhiskeyn på fatet. Redan på kvällen kändes en tydlig eksmak vid provsmakning. Exakt ett dygn efter att råwhiskeyn tappades på fatet var det dags för buteljering (nytt fat, då går det snabbt). Ekfatskaraktären är mycket tydlig, rökigheten är mild, smaken är lagom intensiv. Jag är ganska nöjd med denna. Möjlighet till förbättring skulle vara mer rökdoft/smak och en djupare färg (jag kommer eventuellt ha i lite sockerkulör i någon flaska för att se om det är värt det). Jag spädde aldrig whiskeyn vid buteljering utan tänker att man kan ha i lite vatten när man serverar. På så sätt undviker man också onödig oxidering. Allt som allt blev det knappt 3 liter whiskey fatlagrad i 24 timmar samt en liter råwhiskey som jag tänkte lagra med ekflis för att se om det blir nån skillnad.

Hur gör man för att få riktigt mycket röksmak/doft med? När jag destillerat har jag tagit ut produkt tills det nästan bara är vatten som kommer ut för att vara säker på att inte lämna kvar nåt i mäsken/low wines.
Bilagor
Detta är min brännare som man kan läsa mer om här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=20335
Detta är min brännare som man kan läsa mer om här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=20335
min brännare.jpg (70.1 KiB) Visad 2221 gånger
Här kan man se färgen, den är väldigt ljus, men smakar väldigt mycket ek.
Här kan man se färgen, den är väldigt ljus, men smakar väldigt mycket ek.
flaskor på rad 2.jpg (262.22 KiB) Visad 2221 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av Flerpen »

Röksmaken kan förbättras innan koket med malt av annan karaktär och efter med annan ek för lagring. Finns säkert flera sätt.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av ÖlBurken »

Min malt nota innehöll ju 9kg torvrökt whiskymalt och 1,5 kr gotländsk rökmalt, menar du att det finns annan malt med mer potential att bilda röksmak/doft? Jag trodde att det bara handlade om att få med sig så mycket som möjligt av det jag redan hade. Har nån provat att jäsa och destillera med malten kvar i ölet?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av Flerpen »

Tror bara att det blir slabbigt om du inte rensar ölen.
Nu hittar jag självklart inte länken men om du googlar lite så hittar du den säkert. Det finns en sida med recept för att efterlikna olika kända whisky märken, där stod det även vilka egenskaper olika maltsorter osv hade och vilka man skulle blanda för att få den tex mera rökig.
Den var på engelska.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av mad76e »

Ölburken, var hittar man whiskymalt? Jag har letat och letat men allt jag hittar är en (valfri svordom) hord med olika typer av malt, gjorda för öltillverkning.

Jag är på jakt efter en malt som inte är rökig/knappt rökig.. Ja lite åt mackmyra hållet
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av Flerpen »

Inte för tt låta dryg nu men... första resultatet på google är en direktlänk till en whiskymalt, du måste ha letat i naveln eller nått.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av ÖlBurken »

Whiskymalt finns på både maltmagnus.se och humle.se

@Flerpen: jag får leta lite.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av mad76e »

Flerpen skrev:Inte för tt låta dryg nu men... första resultatet på google är en direktlänk till en whiskymalt, du måste ha letat i naveln eller nått.
:lol: Nejdå, jag letade inte på google, jag letade på diverse bryggarsidor. Borde sökt på google först! lesson lerned
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av mad76e »

ÖlBurken skrev:Whiskymalt finns på både maltmagnus.se och humle.se

@Flerpen: jag får leta lite.
denna kan kanske vara vad jag söker..
http://maltmagnus.se/malt/basmalt?product_id=68
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Whiskeyn klar!

Inlägg av ÖlBurken »

Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster