Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Allt om whiskey/whisky
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Hur göra då?

Inlägg av swerikard »

aqua vitae skrev:Du kan inte värma mäsken till 100 grader i en plastbrännare, den klarar inte att kondensera dem och till slut kommer de helt enkelt pysa ut i rummet.
Det blir nog inte så bra att whisky i en plastbrännare om du håller mäsken vid normal plastistemperatur heller. Mycket svårt att avskilja heads och tails och kolar du för att få bort dem försvinner ju whiskysmaken.
Så efter att man jäst, ska man då hälla allt utom själva kornen i en metall destillerator och hetta upp det till 100 grade?

Eller ska man först destillera i plastbrännare i låg temp innan man tar det i en metalldestillerator?

Inte riktigt förstått guiden. Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Enligt guiden kan man köra den färdiga whiskymäsken i en plastis (normal plastisvärme) och ta ut all produkt man får (istället för att strippa med potstill), därefter kör man den produkten i en "metallbrännare" (potstill eller reflux) för finkörningen där man kokar normalt och gör cuts osv.
Med enbart plastis går det dock inte..
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Termer.

Inlägg av swerikard »

aqua vitae skrev:Enligt guiden kan man köra den färdiga whiskymäsken i en plastis (normal plastisvärme) och ta ut all produkt man får (istället för att strippa med potstill), därefter kör man den produkten i en "metallbrännare" (potstill eller reflux) för finkörningen där man kokar normalt och gör cuts osv.
Med enbart plastis går det dock inte..
Är inte helt hundra på termerna.

Plastis antar jag är som plastbrännaren som man destillerar runt 45 grader C.

Efter att man gjort detta tar man om jag förstått det rätt och destillerar produkten man fått i en destillerator till 100 grader, alternativt kör i en reflux.

Vad är dock en reflux?

Och vad är cuts?

Tack än en gång för svar!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Ja precis.

Refluxbrännare = kolonnbrännare

Här står det lite om cuts och förklaring till termonologin http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12350

Du har redan en plastbrännare alltså?

Här är en potstill/stripper http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3703
Det går lika bra att köra båda vändorna i en sådan om du inte redan har plastbrännare.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Min utrustning är inte så bra.

Inlägg av swerikard »

Jag utrustning från vinjäsning så jag kan göra en plastbrännare, men jag har varken något så jag kan destillera efter jäsning.

Bor även i studentkorridor så tror jag inte vågar börja destillera och liknande pga lukt eller om någon sniken människa kommer på att man ska anmäla någon. Är dock intresserad av det eftersom det skulle vara grymt med eget whiskey, men får nog göra när man är hemma under typ jul eller sommar.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Lakvatten?

Inlägg av swerikard »

Undrar även vad lakvatten är?
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Fan.

Jag lyckades bränna mäsken i alla tre körningar!

Den första körningen körde jag med all malt kvar men med metallnär runt elementen, vilket resulterade i att när alkoholen som kom ut var ca 30% började komma rök ur brännaren och det blev sotflagor i spriten.

De två körningarna efter så silade jag mäsken med saftduk och det blev ganska ok. Men det brände också, inte lika mycket men fortfarande rätt mycket.

Så nu har jag 7 liter bränd råwhiskey.

Går det att fixa det kenom att strippa om spriten eller är det kört?
Det är ju trotts allt inte jättemycket bränd smak.
Eller försvinner det vid lagring, jag ska lagra på 15l ektunna i några år.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Föresten.

Hur gör ni när ni strippar(mäsken alltså) :)

Jag värmer upp mäsken med två 2,2KW vattenkokar element.

Sen kör jag ett ellement på så hög effekt som möjligt, nästan max, jag skulle ha kört på högre men min stripper klarar inte av att kyla då.

uppvärmingen tar knappt 30 minuter och ingen av körningarna har tagit över 2 timmar. Det börjar bli bränt efter ca 1-1,5 timme.
Linhus
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: mån aug 24, 2009 17:55

Re: Lakvatten?

Inlägg av Linhus »

swerikard skrev:Undrar även vad lakvatten är?
http://lmgtfy.com/?q=lakvatten
I bryggeriet just nu:

1l Rödbetssherry 2010 -lagring
4l Rödbetssherry 2011 -lagring
4l Clementinvin -jäsning
5l Rödbetsvin -jäsning
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Lakvatten?

Inlägg av aqua vitae »

Linhus skrev:
swerikard skrev:Undrar även vad lakvatten är?
http://lmgtfy.com/?q=lakvatten
Inte riktigt så enkelt. Överst i din googlelänk finner man en Wikipedialänk om lakvatten och detta är deras beskrivning:
Wikipedia skrev:Lakvatten är vatten, ofta från nederbörd, som passerar genom en deponi av till exempel hushållsavfall. Lakvattnet är ofta förorenat, till exempel av tungmetaller och salter. Nedanför soptippen bildas ofta en s k laksjö. Vattnets giftighet beror till stor del på hur stor vattenlöslighet ämnena i deponin har.
Det är nog inte riktigt den sorts lakvatten som frågas om här.

När man har värmt och mäskat och konverterat färdigt kan man antingen tillsätta jäst malt/vatten mixen och jäsa den och strippa den sen, men det är lätt att det bränner då.

Det andra alternativet är att filtrera av malten och tippa vatten genom den i omgångar, lakning kallar ölbryggarierna och whiskydestillerierna detta. Det vatten man filtrerar genom maltbäddet för att utvinna all maltos och andra smakämnen kallas lakvatten, och det färdiga vätskan kallas vört. Till vörten tillsätter man sedan jäst och jäser detta och strippar den sen.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

Kung_Krydda skrev:Föresten.

Hur gör ni när ni strippar(mäsken alltså) :)

Jag värmer upp mäsken med två 2,2KW vattenkokar element.

Sen kör jag ett ellement på så hög effekt som möjligt, nästan max, jag skulle ha kört på högre men min stripper klarar inte av att kyla då.

uppvärmingen tar knappt 30 minuter och ingen av körningarna har tagit över 2 timmar. Det börjar bli bränt efter ca 1-1,5 timme.
vore bättre om du körde elementen parallellkopplade under uppstarten, och seriekopplade under körningen. då sprids värmen ut på en mycket större yta.
då funkar det inte med 10A säkring iof, men om du har möjlighet kan du ju köra seriekopplat hela tiden, men med 400V vid uppstart och 230V vid körningen.

helst bör du dock använda bain-mari om du kokar mäsk som ska bli "med smak", särskilt när det är med fasta partiklar i. alternativt kokplatta och riktigt plan botten på kokkärlet.
det brände inte fast något i elementet?
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Första körningen brände som fan, fick skrapa rent elementen med kniv.

Jag kör elementen på separata säkringar under uppstart, så jag skulle ju kunna bygga en effektregulator till så jag kan köra bägge samtidigt.

Jag tror inte jag har någon 16A uttag i tvättstugan, får kolla det annars var det en bra ide.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

vore bättre om du körde elementen parallellkopplade under uppstarten, och seriekopplade under körningen. då sprids värmen ut på en mycket större yta.
då funkar det inte med 10A säkring iof, men om du har möjlighet kan du ju köra seriekopplat hela tiden, men med 400V vid uppstart och 230V vid körningen.

helst bör du dock använda bain-mari om du kokar mäsk som ska bli "med smak", särskilt när det är med fasta partiklar i. alternativt kokplatta och riktigt plan botten på kokkärlet.
det brände inte fast något i elementet?
Fast problemet med att seriekoppla elementen är ju att det bara blir halva effekten och då tar det ju längre tid och tar det längre tid så riskerar jag att det brännerfast igen.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

Kung_Krydda skrev: Fast problemet med att seriekoppla elementen är ju att det bara blir halva effekten och då tar det ju längre tid och tar det längre tid så riskerar jag att det brännerfast igen.
du körde ju på halva effekten förut också? din kylare klarade väl inte mer än så? skillnaden blir bara att värmens anläggningsyta mot mäsken blir dubbelt så stor
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Nä jag kör ett element på så gott som max effekt =2,2kw.
Om man seriekopplar två element blir det 1,1kw, tillsammans.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster