Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Absintherecept

Allt om absint/absinth/absinthe
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Tänkte att jag kunde passa på att skapa en liten egen tråd till det här.
Så, recept för en Verte (grön) absinthe:


Pontarlier Swiss Absinthe (100 liter)
2.5 kg Malört (Artemisia absinthium) - torkad och krossad
5.0 kg Anis [Grön anis] (Pimpinella anisum)
5.0 kg Fänkål (Foeniculum vulgare)
95 L 85% alkohol

Macerera ingredienserna i alkoholen under svag värme i
minst 12 timmar. När det är dags att destillera så
häll i 45 liter vatten. Stäng och förslut apparaten och
kör igång destillationen. Destillera tills dess att ni
fått ut 95 liter väldoftande sprit.

Det är nu dags för färgningssteget. Färgningen ger inte
bara den gröna färgen utan också mer smak och komplexitet.
Till färgningen behövs följande ingredienser:

1.0 kg Romersk Malört (Artemisia pontica) - torkad och riven/strimlad
1.0 kg Isop (Hyssopus officinalis) - torkade knoppar och blommor
0.5 kg Citronmeliss (Melissa officinalis) - torkad och rensad
40 L av den doftande destillerade spriten från tidigare

Dela eller hacka den Romanska malörten. Pulverisera isopen och citron-
melissen med hjälp av en mortel. Lägg alltsammans i de 40L av destillatet
i en kokare och förslut omedelbart. Värm försiktigt så att värmen gradvis,
sakta stiger. Så snart du inte längre kan hålla din hand på värmaren,
så ska den stängas. Det får inte bli så varmt att det börjar destilleras.
Låt nu detta kylas där i. Öppna inte förrän det är alldeles svalnat och
har nått rumstemperatur. Filtrera nu de 40 literna för att bli av med
resterna från växterna och låt växterna rinna av en stund i filtret för
att få med det där lilla sista i smaken.

Häll nu de här 40 literna tillbaka i de 55 liter som blev kvar från tidigare,
och spä ut det till 74% genom att hälla i 5 liter vatten.
Det är nu 100 liter färdig absinthe.

Absinthen bör sedan få stå i 2-4 månader för att åldras en aning.
Ju längre desto bättre, men efter ca 3 månader är det finfint.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

och så en Blanche...


Swiss Absinthe Blanche (100 liter)

Destillation
2.75 kg Malört (Artemisia absinthium)
5.25 kg Anis (Pimpinella anisum)
5.25 kg Fänkål (Foeniculum vulgare)
1.125 kg Romersk Malört (Artemisia pontica)
1.1 kg Isop (helst blommor) (Hyssopus officinalis)
1.0 kg Koriander (Coriandrum sativum)
550 gram Ärenpris (Veronika) (Veronica officinalis)
550 gram Angelika frön (Kvanne) (Angelica archangelica, Angelica officinalis)
220 gram Romersk kamomill (Chamaemelum nobile)
(Romersk kamomill är också känd som Trädgårdskulla)

(Samtliga örter ska vara krossade och torkade.)

95 L 85% alkohol

Macerera ingredienserna i alkoholen under svag värme i minst 12 timmar. När det är dags att destillera så häll i 45 liter vatten. Stäng och förslut apparaten och kör igång destillationen. Destillera tills dess att ni fått ut 95 liter väldoftande sprit.
Filtera och spä ut till 74%.

Absinthen bör sedan få stå i 2-4 månader för att åldras. Åldringen ger en mjukare och behagligare smak, ju längre desto bättre, men ca 3 månader är bra.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Fler recept kommer, så fort jag bara har tid...
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Pjolteren »

Hej hartsmar,
et par frågor:

Anis: torkade frö, el. hel plante torkad och krossad?
Fänkål: samma?

Hilsen Pjolteren
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Absintherecept

Inlägg av Plizken »

Helt underbart. Tackar och bockar.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Det ska i så mycket mån som möjligt vara så lite stam och stjälkar som möjligt... Det gäller alla plantorna. Den fina smakämnena sitter i blad, blommor och frön. alla ingredienser ska vara krossade och torkade.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Det slog mig just att jag tidigare glömt att lägga in en liten kommentar angående Fänkålen.

Allra bäst är att använda Foeniculum vulgare azoricum vilken är en art av Fänkål med mildare, sötare smak. Det är inte lika lätt att få tag i, varför jag skrev vanlig fänkål. Faktum är att jag inte hittat ett svenskt namn på den men på engelska heter den "Florence Fennel" eller "Fennel of Florence".

Så vet ni det.

Edit:
Det verkar som att den helt enkelt refereras till som "Söt Fänkål". Ett alternativt latinskt namn är Foeniculum azoricum.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Ytterligare en liten detalj som slog mig som kan vara bra att tänka på, vilket i och för sig gäller oavsett vad man ska destillera, så länge man har t ex örter med är att använda en "bain-marie", eller helt enkelt en panna med det som ska destilleras som värms upp av vatten eller annat som värmekälla runt om. En "double boiler" alltså.

Misstänker att de flesta är fullt medvetna om det, men kanske inte alla - så... nu vet ni.
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Signalfel »

Ett par frågor: inte kan det väl göra något om man efter destillationen väntar ett tag med färgningssteget, bara man förvarar vätskan i en väl tillsluten flaska?
Att jag undrar är för att jag tror örterna till färgningen nu är överblommade sen länge, åtminstone isop och romersk malört... Men malört blommar ju nu, och inget hindrar väl att man gör första steget, dvs destillerar sin sprit i vilket malört, anis och fänkål fått macerera, och sedan fortsätter till nästa sommar? (Även om det är frustrerande att vänta!)

Andra frågan: hur viktigt är det med just 12 timmars macerering - vad händer om man låter örterna dra lite längre innan destillering? Finns det nån "övre gräns" där otrevliga bismaker börjar framträda?
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Signalfel »

*puff*

Vart tog förresten den fina tråden vägen som hette nåt i stil med "Absint med byggarns örter"...? Har för mig att den var fylld med givande inlägg från folk här som gjort egen absint, men kan bara inte hitta den nu.

(Borde förresten inte denna sticky ligga under avdelningen "Destillat med smak" snarare än i denna?)
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Absintherecept

Inlägg av bonnraggarn »

Jag flyttar den i så fall :)
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Självklart kan du vänta. Det innebär bara att absinthen fått åldras i nästan ett år vilket inte är fy skam. I och för sig så tror jag att du kan få tag i de örter du behöver via någon örtagård, färdigtorkade och krossade...

Har för övrigt ytterligare ett recept som jag tänkte lägga upp här så snart jag hunnit med att översätta det från franska...
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Signalfel »

Jag återkommer till den andra frågan i mitt första inlägg, funderar fortfarande lite på det där med macereringstiden, hur länge man låter örterna ligga i spat och vad det kan tänkas göra för skillnad.

Det står ju lite olika i olika recept. På http://www.feeverte.net/recipes.html har man samlat en hel del trevliga saker, och bland annat återfinns där det recept som inleder denna tråd. Men de skriver på ett ställe "Macerate the ingredients with the alcohol for twelve hours or less in a double boiler, then add 45 liters of water heated to 60-80 degrees, and distill slowly, preferably with steam, to obtain 95 liters of product which will be used to prepare the liqueur."
Alltså: macerera i 12 timmar <i>eller mindre</i>. (Kan det vara en felöversättning? Längre ner finns samma recept, fast där står det <i>at least 12 hours</i>.)

Samtidigt i ett par andra recept på samma sida (from "Dick's Encyclopedia of Practical Receipts & Processes or How They Did It in the 1870's", by Dick Brisbane, first published 1870) står det att örterna i första steget skall macerera i 2-3 dygn, och när man har tillsatt vattnet skall det stå ytterligare ett dygn innan det destilleras. Sedan i färgningssteget får örterna dra i 10-15 dygn innan de silas av.

Ytterligare ett recept, "The Practical Distiller Recipe" från 1889, bjuder att örterna först skall dra i 20 dygn (omröres dagligen) före destillering. Men för efterkommande färgninssteg anges ingen exakt tid, endast att "allow the whole to remain until the desired color is obtained; then draw it off into another cask and reduce the alcoholic strength".

Alla ni som har provat att göra egen absinthe, hur har ni gjort med macereringstiderna? Nån som provat olika och märkt olika resultat? Vore kul att höra lite erfarenheter kring detta.
(Det låter ju rimligt att ju längre örterna får dra, desto mer borde extraheras ur dem.)
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Det är inte någon felöversättning. Jag har läst originalet själv...
Att det står olika i olika recept är inte så märkligt eftersom det är helt upp till vem som nu gjort det från början. Erfarenheten säger dock att det inte har någon vidare stor inverkan på resultatet om det macererat i 12 timmar eller 3 dygn.

Det som gör mest på slutresultatet är mängden örter och kvaliteten på desamma.

Ett tips är absolut att experimentera med de mängder som står i recepten. Om receptet är för 100 liter betyder det inte att det bästa resultatet för en liter är att dividera mängden med 100. Delvis beroende på kvalitet på örter och delvis därför att vissa örter är så pass koncentrerade att de i små mängder ändå ger väldigt mycket smak.

Det kan i sin tur göra att absinthen till sist får för mycket smak av det ena eller det andra. Poängen är att uppnå ett resultat där alla ingredienser kan märkas, men inget tar överhand. En perfekt balans. Och grymt svårt att få till...

Vad gäller färgning så är det just så att det går fort.
Se till att ha pulveriserat färgningsörterna ordentligt med en mortel eller i en (tidigare oanvänd) kaffekvarn t ex. Då kommer du direkt att se resultat...

Återigen är det så att kvaliteten på örterna spelar in. Hög kvalitet är detsamma som fin färg ganska snabbt.
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Absintherecept

Inlägg av Master_Mäsk »

tja tja,

lite frågor,
Macerera ingredienserna i alkoholen under svag värme i
minst 12 timmar.
= hur varmt då?
Stäng och förslut apparaten och
kör igång destillationen.
duger en spriralbrännare?
Absinthen bör sedan få stå i 2-4 månader för att åldras en aning.
Ju längre desto bättre, men efter ca 3 månader är det finfint.
destå längre destå bättre? funderar på att ge en flaska till min kära broder o han kan få den först i oktober.

vart kan man få tag på alla örter såhär dags på året?

mvh Erik
Skriv svar

Återgå till "Absint"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster