Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

Gokväll gott folk, antagligen är jag inte den första som frågar.. men behöver en sammanfattning.. ska ha lite rör meck om ni vill ge tips till mitt första bygge (cm kolon).

Har ett rostfritt rör till kolon och har koppar rör till produkt kylaren och kyl-rör i toppen av kolonen.. Går det sammanfoga dessa två metaller/ Hur, Så det håller och inte allt för knepigt, Tips vart jag köper tråd / pinnar / lod. till bra pris för bra kvalite.

Jag har det mesta möjligheterna men vill ha något lätt och inte allt för dyrt, har både MIG, och MMA (pin svets), samt riktig gaslåga.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

fan har du både MIG, pinnsvets och riktig gaslåga :D

hade jag haft alla dom grejjerna utan att låna hade jag gjort en apparat som inte är av denna värld och minst 2 meter lång!

aah det går att löda ihop rostfritt med koppar då behöver du silverlod och flussmedel och det finns på jula! men dock så måste du kunna din sak om det gäller rostfritt då man inte ska löda rostfritt med acetylen då jag antar att det är det du har i lågan! då ROSTAR det!

annars köp en meter kopparrör till och skit i kylrören som går tvärs över kolonnen dom är bara onödiga! har en liten skiss jag gjort så kan jag visa hur man gör en effektivare refluxkylare utan att borra hål i kolonnen!
det enda du behöver är att borra 2st 6mm hål i en rörhuv på 2 tum!

http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... nhuvu.png/

betydligt bättre refluxanordning än ett par kylrör som nästan inte gör nån nytta alls med denna så kan du stabilisera kolonnen mycket bättre!
spiralen göra av en drygt 2-3 meter 6mm bromsrör från biltema!

är fan så mycket enklare än att borra i kolonnröret plus att du slipper hålla på och löda om en massa trasiga kylarrör som brukar gå av efter en tids användning!

gör en kolonn på ca 1.4 meter och ett kokkärl på 35 liter samt en elpatron på 2kw och kör på full kylning så dimmrar du ner elpatronen allt eftersom det blir hetare så stabeliserar du den bra :D
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

ah det låter mycket lättare

men på skissen du länka upp denna "lodmuff med centrumring" vad har den för betydelse?, behövs den på min med ? och ska den då vara i delningen av kolonnen?
har nämligen köpt 2 delar avgasrör (rostfritt)men enkel delning som ena delen är 100cm och andra 50cm kan jag då sätta den i delningen ? ser ut något som detta med min talang på paint... http://imageshack.us/photo/my-images/265/namnlsgz.png/
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

en centrumring gör så att reflux dropparna droppar ner i centrumringen som i sin tur gör så att dropparna droppar ner i just kolonnpackningen som i sin tur så kan du öka renheten och styrkan (särskilt i en cm) då en CM är lite svårare att styra över än alla andra apparater!

en centrumring om du har rostfritt så är det kanske lite svårt att använda lödmuff för koppar men du kan alltid göra en centrumring av en rostfri plåt eller muff som du bara konar på nåt vis! inte så svårt om du har en värkstad!
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av carta »

destillergeek skrev:fan har du både MIG, pinnsvets och riktig gaslåga :D

hade jag haft alla dom grejjerna utan att låna hade jag gjort en apparat som inte är av denna värld och minst 2 meter lång!

aah det går att löda ihop rostfritt med koppar då behöver du silverlod och flussmedel och det finns på jula! men dock så måste du kunna din sak om det gäller rostfritt då man inte ska löda rostfritt med acetylen då jag antar att det är det du har i lågan! då ROSTAR det!

annars köp en meter kopparrör till och skit i kylrören som går tvärs över kolonnen dom är bara onödiga! har en liten skiss jag gjort så kan jag visa hur man gör en effektivare refluxkylare utan att borra hål i kolonnen!
det enda du behöver är att borra 2st 6mm hål i en rörhuv på 2 tum!

http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... nhuvu.png/

betydligt bättre refluxanordning än ett par kylrör som nästan inte gör nån nytta alls med denna så kan du stabilisera kolonnen mycket bättre!
spiralen göra av en drygt 2-3 meter 6mm bromsrör från biltema!

är fan så mycket enklare än att borra i kolonnröret plus att du slipper hålla på och löda om en massa trasiga kylarrör som brukar gå av efter en tids användning!

gör en kolonn på ca 1.4 meter och ett kokkärl på 35 liter samt en elpatron på 2kw och kör på full kylning så dimmrar du ner elpatronen allt eftersom det blir hetare så stabeliserar du den bra :D
skulle man inte kunna lägga refluxkylaren i en spiral på utsidan runt röret istället?
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

destillergeek skrev:en centrumring gör så att reflux dropparna droppar ner i centrumringen som i sin tur gör så att dropparna droppar ner i just kolonnpackningen som i sin tur så kan du öka renheten och styrkan (särskilt i en cm) då en CM är lite svårare att styra över än alla andra apparater!

en centrumring om du har rostfritt så är det kanske lite svårt att använda lödmuff för koppar men du kan alltid göra en centrumring av en rostfri plåt eller muff som du bara konar på nåt vis! inte så svårt om du har en värkstad!
ja har värkstad med press, så kan kona en rostfri plåt med ett hål i, men ska den sen svetsas dit i delningen då?
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

.q
Senast redigerad av zlayer13, redigerad totalt 1 gång.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

det vore ju bara slöseri på tid och pengar med tanke på att du behöver både kopplingar och så är nästan koppar ett måste om du ska ha spiral för rostfri spiral är aningen svårare att böja!

det om du har refluxkylare utanpå kolonnen så kan du inte kyla lika effektivt eller om alls! refluxkylare i kolonnen är det enklaste man kan göra!
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

och om du ska kona en rostfri centrumring så är nog svetsning att föredra! sen om du vill svetsa ihop röret så det blir helt från top till botten så måste du tänka på att sätta centrumringen ca 1 - 2 dm från refluxröret/spiralen så blir det skitbra :D
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

sätter den i kolonnen. Men skulle det inte funka göra spiral runnt avtappningsröret (produkt kylare)
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

jaha aah du vet faktiskt inte men i teorin ska det gå men vattenkylning är bästa!!
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

destillergeek skrev:jaha aah du vet faktiskt inte men i teorin ska det gå men vattenkylning är bästa!!
Ja det lär väll gå bara man kyler en längre sträcka?
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av destillergeek »

klart det går men bara det att du lär köra väldigt sakta med en spiralkylare som produktuttag!
vi säger en spiralbrännare har 300watt som max effekt! så 9-11 meter kylspiral så funkar det nog tiptop :D
Jussi

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av Jussi »

*kolla igenom kolonntrådarna före du börjar bygga!!! en VM är att föredra framför en CM!! så mitt tips är att skippa alla förslag du fått hittils!
*varför skulle du behöva spiralen i RF? kopparkylning är ju bättre

-> satsa på en VM och kolla byggtrådarna! t.ex. jimmy.f har en bra tråd
Att tänka på:
*Hur lång kolonn tillåter din takhöjd?
*~100-120cm kolonnfyllning: t.ex. skurbollar, kopparnät, propack, spp.
*centringar: 2-3 st, 40-50cm avstånd

*Boiler? t.ex. vinhink
*uppvärming: ? kW
*köreffekt: ? kW

*Kylning?

*Bygga en separat stripper?
Jussi

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av Jussi »

destillergeek skrev:klart det går men bara det att du lär köra väldigt sakta med en spiralkylare som produktuttag!
vi säger en spiralbrännare har 300watt som max effekt! så 9-11 meter kylspiral så funkar det nog tiptop :D
syftade han inte på att linda kopparrör runt som liebig? funkar säkerligen, men borde isoleras!
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster