Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem
Observera
Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper
latmasken skrev:Vad jag förstått är det du behöver det som kallas "Halsrör med ventil" för gasoflaska 2000, och sen finns det olika munstycken/brännare till den.
Har försökt mig på att mjuklöda en produktkylare till en VM. Att löda ett kopparrör på en muff eller liknande är inga problem, får till riktigt fina lödningar.
Problemet kommer då mina lödningar värms upp när jag löder på fler delar. T-rörs-förminskning (15-22mm), muff (22mm), T-rör (22-12-22), 15mm kopparrör, 22mm kopparrör. Eftersom mina "gamla" lödningar värms upp när jag gör de "nya" lödningarna så rinner tennet åt alla håll och kanter och delarna faller isär. Någon vänlig själ som kan förklara åt mig hur jag löser detta på ett smidigt sätt?
Förstår att ett alternativ kan vara att hårdlöda vissa delar först, men då jag bara har tillgång till Biltemabrännare (nr. 17612) så är nog mjuklödning mitt enda alternativ?
Om tennet rinner så har du nog för mycket tenn eller fel typ av kapillärmuffar. De kallas kapillärmuffar just eftersom det är så tät passning att tennet "sugs in" mellan delarna av kapillärkrafterna.
Men sen skulle i alla fall jag sätta ihop alla delarna och sen hålla ihop dem med t.ex. lite ståltråd (som lödtennet inte fastnar på) och sen löda allt på en gång.
Att löda ihop en liebig med mjuklod kräver en del tålamod och planering.
Om tennet "rinner åt alla håll " så har du för bråttom och för mycket värme (just då).
Det gäller att ta det lagom lugnt och värma lagom mycket från "rätt håll" sas .
Att du inte ska värma På löd-stället har du antagligen redan hört, utan att du ska värma lite bredvid, och "känna" lite med tennet när det är lagom med värme, då ska du bara dutta med värmen, och göra skarven.
Problemet som uppstår är att koppar är bra på att leda värme, så man har inte så mycket tid på sej innan den sprider sej för långt, (till tidigare lödningar) .
Då får man lugna sej några minuter, och sedan "dutta" upp värmen igen och återigen känna med tennet så det är lagom med värme.
För lite värme funkar inte, för mycket så blir tennet för "flytigt" och du värmer upp mer omkring än du vill/behöver.
att delarna ska "sugpassa" i varandra när man kappillär-löder behöver jag inte nämna väl ?
Korrekt lödmuffar och lod har jag, problemet är nog precis som blådåren säger att jag haft bråttom och värmt för mycket, för försöka igen och använda mindre värme den här gången.
Silverlood är det som gäller och det hård löder man med en gassvets och ett "dushmunstycke" lämpligast för bästa spridning av värmen.
Det finns silverlood som är belagda med "syra" flux så det är bara att värma och löda om ytorna är rena....
Jag tycker att priserna i England är bättre på det mesta inom lödning och svetsning än i Sverige för närvarande.. Pundet står lågt...
Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
har försökt en del att svetsa koppaar och rostfritt , tyvärr med dåligt resultat ... Inge fel på metod utan för lite träning...
En frågan
Brukar du använda koppar eller rostfritt som tillsats material ?
Har ej ngr bilder kvar men här ser man hur fint det går
tror jag bara tog en rostfritt tillsats pinne när jag testa för ngr år sen
Annars fråga denne kille hur han gör