Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Grillat/kött!

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Svårt?

Inlägg av Odqvist »

Dupont skrev:Är det inte svårt att grilla nöt/vilt? Det är ju sk "magert" kött. Provade vildsvin på grillen, revbensspjäll, och det blev inte så bra! :( men jag kanske hade för dåligt med marinad. :?
Å nej, det är enkelt och mycket fint grillmaterial. Men du måste använda stängd grill och kunna hålla temperaturen nere, om du vill få saftigt kött med mycket smak. Sk 50/50 grillställning är bra, dvs du lägger allt kol i enda sidan av grillen (om du har klot eller låda) och inget kol alls i andra delen. Bryn först köttet fint direkt över glöden i ca 1-2 minuter per sida på hög värme, så det får ordentligt fin grillyta. Lägg sedan köttet på gallret där det inte finns nån kol alls under, pensla på fint med extra marinad och stäng locket/på med klotlocket. Då har du sk "indirekt grillning" och grilla då i 5-10 minuter, beroende på värme, köttyp och grilltyp. Detta kräver att du känner din grill. Du kommer aldrig bränna köttet såhär, men blir det FÖR lång tid blir det överlagat, dock är marginalerna stora.

Gör man såhär, särskilt på färsrätter, får man först en fin, knaprig yta och ett mycket saftigt och smakrikt inre, eftersom den brynta ytan håller inne safterna.

Salta alltid rikligt och endast DIREKT NÄR DU TAR AV KÖTTET FRÅN GRILLEN. Lägg sedan köttet att vila ca 10 min innan servering. Då drar köttet tillbaks safterna in och tar med sig saltet och kryddsmakerna. Häll inte bort saften från köttet och servera genast, då smakar det ingenting alls.

Lycka till! :P Och grilla jevel!!!
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

THX

Inlägg av Dupont »

Ok, THX "Odqvist"!

Får testa det! :) Måste skaffa en ny "klotis". Den som jag har nu har nästan rostat sönder. Tycker nog dom är bäst eftersom man sparar kol med dom och får en jämn tempratur.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Grillrecept! Ja tack!

Inlägg av stillton »

Dupont skrev:Ja ni får gärna dela med är av era grillrecept. Jag är personligen mycket intresserad :). Grillar förövrigt året om, det kräver dock lite mera förberedelser när det är minusgrader ute.
stillton Postat: tis mar 31, 2009 17:43 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

orimmad sida brukar jag kunna hitta på ICA, åtminstone i juletider och i lite mindre stycken (ca 0.5 kg). annars får du fråga i charken, dom brukar kunna ta hem det mesta om man frågar snällt
Thx för rådet :) det skall jag göra!
sidfläsk brukar jag grilla i ugnen, men detta recept går nog att utföra i en grill med lock också..

skåra svålsidan.
blanda honung, stjärnanis, en skvätt öl, peppar och rapsolja till en marinad. låt köttet marineras i ca ett dygn. blanda några deciliter kalvfond/buljong i en långpanna som du ställer i botten av ugnen, grilla köttet med svålsidan upp på ett galler i mitten av ugnen.. Observera, kör endast grillelementet i i toppen av ugnen. se till att långpannan aldrig blir torr. en form som är något större än köttbiten är förövrigt fördelaktigt att använda, så det inte blir onödigt stor yta.
efter drygt en timme är svålen gyllenbrun och lite bubblig, låt köttet vila i folie medans du gör sås på fonden. sjud fonden och blanda ner grädde och eventuellt maizena om du vill ha lite tjockare sås, blanda eventuellt i lite honung också, beroende på hur mycket av marinaden som har droppat ner.

servera gärna med rostad potatis och rotsaker. eller rotmos
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: THX

Inlägg av Odqvist »

Dupont skrev:Ok, THX "Odqvist"!

Får testa det! :) Måste skaffa en ny "klotis". Den som jag har nu har nästan rostat sönder. Tycker nog dom är bäst eftersom man sparar kol med dom och får en jämn tempratur.
Saken är ju den, att det bara finns ett grillmärke som verkligen håller kvalité, och det är Weber. Har själv inte en sådan, utan vårdar min gamla no-name grillåda för 400:- med linolja och stålborste så gott det går, men den slits fort tyvärr. Så ska du köpa en grill, bre på rejält, för den största skillnaden mellan en Weber och nån annan, är att Weber håller i evigheter i alla väder och hantering.

Men som sagt, hellre en erfaren grillare på en skitgrill, än en okunnig nybörjare med en 5000:- grill som står och bränner hot-dogs med tändvätska.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Grillat/kött!

Inlägg av svartnos »

Jag kör numera på världsmästargrillen Outdoorchef som har vunnit titeln värdens bästa grill.
Den kostade 7000 kronor och är kanon även om jag ibland saknar en hederlig kolgrill...
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Gasol!

Inlägg av Dupont »

Njaa... gasolgrill är ju som att bjuda en flata på läsk, meningslöst! Då kan man lika bra hålla på och steka i stekpannan. Det smakar ju ingenting. Det samma sak med dom där sk "grillpannor" visst det ser grillat ut men smaken kommer inte närheten av en klotis kolgrill!

7000 Kr! :shock: det var mycket pengar! Var det verkligen värt det? Vore jag inte så lat så skulle jag bygga en egen grill! :)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Gasolgrill har sina fördelar, dels att den är lätt att grilla med och enkel på alla sätt. Äkta blir det tyvärr inte, hur många system man än hittar på.

Det är en konst att lära sig tämja sin kolgrill och kolet i den, men ack så värt det är när man kan det. Att få den perfekta grillsmaken och rökaromen, eller äkta BBQ, går bara med kol, vad än andra säger.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Re: Gasol!

Inlägg av svartnos »

Dupont skrev:Njaa... gasolgrill är ju som att bjuda en flata på läsk, meningslöst! Då kan man lika bra hålla på och steka i stekpannan. Det smakar ju ingenting. Det samma sak med dom där sk "grillpannor" visst det ser grillat ut men smaken kommer inte närheten av en klotis kolgrill!

7000 Kr! :shock: det var mycket pengar! Var det verkligen värt det? Vore jag inte så lat så skulle jag bygga en egen grill! :)
Håller inte riktigt med dig där.

Visst var jag också skeptisk i början men tycker nu att gasol är helt suväränt.

Måste medge att jag saknar en kolgrill ibland.

Förbereder man det man ska grilla noga med marinader och kryddblandningar så funkar det utmärkt med gasol.

En annan fördel är att det går så fort att få den varm.

När man har fest och någon blir hungrig så kommer alltid den frusna pizzan fram. Jag börjar med att sätt på grillen och sedan går jag in till frysen och tar fram pizzan. När jag sedan går ut med pizzan så är grillen varm.... Det tycker jag är sjysst...Speciellt när man e lite berusad:-)

7000 är mycket pengar, men om man vet vad man får för dom pengarna så är det värt...

Jag är iaf supernöjd.
Användarvisningsbild
Indianen
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: fre jun 13, 2008 1:05
Ort: Värmland

Grillat/kött!

Inlägg av Indianen »

Har precis byggt en grill, tröttnade på såna där små fjuttiga saker som välter omkull å som knappt klarar av en flintastek, ska bara fylla den med grus å lägga på ett galler så är den klar.
Ställde min förra lilla försvinnade skitgrill inuti så man ser skillnaden.
Den ska eldas med ved och ibland riktigt kol från en kolmila:D

Bild
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Har du egen kolmila eller är det nån aktivitet i trakten?

Kul att höra, sådant kol brukar hålla mycket hög kvalité. :P
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Indianen
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: fre jun 13, 2008 1:05
Ort: Värmland

Grillat/kött!

Inlägg av Indianen »

Ingen egen, men har en kompis som får billigt, men björkved är inte det sämsta heller om det får bli en fin glöd, å lite enris i ena änden av grillen funkar kalas på allt, å en grogg såklart :D
liljagare
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 01, 2006 2:00

Grillat/kött!

Inlägg av liljagare »

Weber tillverkas numera i Kina, inte alls samma kvalite som förr. Gick tillbaks med min tre gånger efter att lacken släppt första grillet..


Köpte en MECO istället, fy faen vilken fin grill,stor yta, höj/sänkbart galler och det finns roterande spettatt köpa till för en 500:-, klarar två 3 kilos fåglar iaf.

Myyyyyyyycket nöjd!! Tokkört och emaljen håller ihop.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Nej, det är lätt. Särskilt viltfärs/nötfärs.

Konsten ligger i:

-Bra marinad utan salt. Grunda med honung, olja och ett mörkt öl, sen massa goda kryddor. Tomatpuré passar till det mesta, men var försiktig med vilt, tag hellre råsocker. 1 del honung, 1 del olja och 1 del öl ger en bra grund.

-Gör du en rub istället, vilket är underbart på riktig beef och stek, som enligt mig inte bör marineras, så tag grovsalt och nymalen svartpeppar. Inget annat behövs för en lyckad biff.

Det är extra viktigt att bara vända EN gång, och att låta köttet vila några minuter innan servering så att saften drar sig tillbaks in.

Köp kvalitetskött, det lönar sig. Färskt, svenskt nötkött är prima. Köp inte färdigmarinerad/kryddad skit.

Och kom ihåg, enkelt är bäst vid grillen. Vill man ha fin yta bryner man först båda sidorna 1-2 minuter på stark värme, sen flyttar man ut och grillar indirekt med lock ca 10 minuter, för att få tillagningen innuti.

Lycka till och grilla jevel!
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
bosse73
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tor maj 14, 2009 18:45
Ort: Skövde
Kontakt:

Granris

Inlägg av bosse73 »

Granris funkar också bra. Bra söt rök. :wink:
Hellre frisk å full än sjuk å nykter.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Grillat/kött!

Inlägg av dan610324 »

jaha då börjar det väl så sakteliga bli dags igen för grillen

det finns så mycket gott man kan göra där , men tycker personligen att det måste vara en grill med lock .
finns ju ingen chans annars att få någon som helst röksmak på köttet , som enligt mitt tycke är över 50% av grillsmaken
det kan man ju aldrig få med en gasolgrill , så ni gasolfantaster får faktiskt ursäkta mig men kol är faktiskt i mitt tycke absolut bäst .

men de flesta köpegrillar är för små eller brutalt felkonstruerade ,
visst finns det undantag men då brukar dom ligga i en prisklass som inte passar min plånbok

själv föredrar jag en grill byggdpå ett gammalt oljefat , antingen helfat eller ett kvartsfat . helfaten kan bli lite för stora för dom flesta hobby grillare men är bra om man är några stycken och vill kunna leverera allt kött färdigt på en gång och inte behöva grilla i omgångar .

man sågar ur en 90 graders sektion ur väggen på fatet och använder det som lock , popnitar fast det med ett par gångjärn

sen åker man till tippen och plockar ur några hyllor ur kasserade kylskåp
dessa anväds efter tillklippnng både att lägga kolen på och som grillgaller
sist men inte minst gör man en hylla för varmhållning och eftegrillning av samma sorts galler över hela grillbredden

kostar inte många kronor att producera men funkar minst lika bra som vilken högprisgrill som helst , om inte bättre till och med .

det viktigaste vid grilning är ändock att veta vad man pysslar med ,
men det gäller ju för allt

jag brukar köra med rödvin och soya som bas för mina marinder,
detta kokas upp med kryddor och sen får det svalna innan man lägger i köttet . några finhackade habanero ger en bra kick på maten
tjocka köttbitar bör marineras minst 2 dygn , gärna mer.
honung däremot brukar jag pensla på köttet efter att det är marinerat
och på fläskkött gärna en gång till efter att det är grillat men före innan det läggs upp på hyllan för eftergrillning och rökning

har testat både med salt i marinaden och att salta efteråt , måste i sanningens namn säga att jag märker ingen skillad

däremot så bukar jag köra med rå finhackad lök i köttfärsbiffar
+ ett ägg per halvkilo färs ungefär, salt vitpeppar heinz chili sauce samt några droppar tabasco för att få lite mer jävlar anamma i dom
pasar bra att göra på en mix av 50/50 älg och fläskfärs men då är det ett absolut måste med honung
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster