Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förvaring av destillator

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Förvaring av destillator

Inlägg av Mrbsod »

Att ha en destillator är ju olagligt. Men hur komplett behöver den vara egentligen för att bevisa att det är en apparat för att framställa sprit?

Jag tänkte bygga min med s.k. triclamps för att lätt kunna ta isär för rengöring och enklare förvaring. Min tanke var väl främst om man kunde förvara några delar av maskinen på olika platser när den inte används för att minska risken att åka dit. Eller rentav grävas ner i plastpåsar i skogen (bygget blir i rostfritt). Jag menar om polisen begär husrannsakan lär de ju inte slå till mot hela bekantskapskretsen?

T.ex. produktkylaren hos en vän, kolonnen hos föräldrarna osv. I princip var väl tanken att bara ha brännaren och mäskburkarna hemma.

Maskinen kommer ju i princip bara vara för hemmabruk så det lär ju inte bli så många dagar per år som den behöver sitta ihop komplett. Jag tjänar gott med pengar och vill bara pyssla med det på hobbynivå, så jag borde ju inte åka dit kan man tycka. Men man vet ju aldrig om man separerar från tjejen eller liknande, eller nån granne som ser något osv...

Hur förvarar ni era apparater?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av latmasken »

Det är ju domstolen som avgör, det går inte att dra några knivskarpa gränser.

Men du lär ju behöva kunna motivera vad prylarna är till för om du vill hävda att de inte är till för destillation.

Och hittar de dessutom några påsar turbojäst och en dunk med sprit så blir det ju en värre situation.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av Mrbsod »

"Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till sådan apparat får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har rätt att tillverka sprit. "

Jag tror att jag chansar på att "uppenbarligen" blir svårt för domstolen att visa, om den saknar vitala delar. Det är ju inte så uppembart kan man ju tycka (även om en kolonn packad med spp har ett rätt uppenbart användningsområde). Dessutom så har jag en drös med gammalt bråte, kopparrör gamla varvattenberedare etc. Slänger man dit brännaren och hävdar att den stod där när jag flyttade in på gården har man kanske en chans att slippa torska på själva tillverkningen, om man åker dit med delarna isär plockade. Eller är det nån som känner till rättspraxis?

Jo, men visst torskar man på spriten, får rätt dryga böter på den delen, och definitivt får problem om man har jäst eller mäsk hemma. Men de är ju färskvaror som man köper på sig inför en omgång, bränner man några vänder per år känns det ju som hyggligt låga odds att åka dit. Och det borde stanna vid böter kan man tycka.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av latmasken »

Vad jag har läst så är det värsta som kan hända om du åker dit att du blir av med apparaten. De som åkt på böter eller liknande har gjort det för att de har sålt hembränt i stor skala och det är alltså skattebrottet som de torskat främst på.

Däremot får man ju "prick" och kan få problem med körkort och såna grejer.

Men hembränning för husbehov är alltså inte direkt nåt högprioriterat brott. Så det är antagligen rätt riskfritt om de inte kommer på dig precis när du håller på och bränner.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av Mrbsod »

Ok. Men böter kan jag ta, även om böterna är höga så blir det ju inte så mycket. Tänkte inte ha så mycket sprit hemma helt enkelt. Och att bli av med en maskin o lite utrustning för kanske 5000 kan jag leva med, om man mot all förmodan åker dit.

Ville egentligen bara försäkra mig om att man inte får skaka galler innan man drar igång denna hobby.

Tack från dina svar
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av Swedish Pride »

hur ofta kommer polisen hem till dig i vanliga fall?
Om du inte snackar med allt och alla om att du bränner eget så finns det ingen anledning till att de ska komma på besök oftare bara för att du börjar bränna.

Personligen så e min fru den enda i landet som jag har sagt till att jag bränner, all min utrusting e hemma så det märkte hon ju i vilket fall.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av Mrbsod »

Swedish Pride skrev:hur ofta kommer polisen hem till dig i vanliga fall?
Om du inte snackar med allt och alla om att du bränner eget så finns det ingen anledning till att de ska komma på besök oftare bara för att du börjar bränna.

Personligen så e min fru den enda i landet som jag har sagt till att jag bränner, all min utrusting e hemma så det märkte hon ju i vilket fall.
Nej, det har aldrig hänt att jag fått polisbesök. Däremot är det ju regelbundet folk hemma, alltifrån sotare/brandskyddskontroll (=springer runt i hela huset), hantverkare, vänner o bekanta, avlägsna släktingar, djurvakter på semester osv. Folk som mycket väl skulle kunna ange en till polisen, antingen direkt eller vid senare tillfälle om relationen skär sig. D.v.s. en hel drös med människor som rör sig i huset, och kanske ser för mycket. Därav min fundering kring hur ni förvarar era apparater.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Förvaring av destillator

Inlägg av Swedish Pride »

Mrbsod skrev:
Swedish Pride skrev:hur ofta kommer polisen hem till dig i vanliga fall?
Om du inte snackar med allt och alla om att du bränner eget så finns det ingen anledning till att de ska komma på besök oftare bara för att du börjar bränna.

Personligen så e min fru den enda i landet som jag har sagt till att jag bränner, all min utrusting e hemma så det märkte hon ju i vilket fall.
Nej, det har aldrig hänt att jag fått polisbesök. Däremot är det ju regelbundet folk hemma, alltifrån sotare/brandskyddskontroll (=springer runt i hela huset), hantverkare, vänner o bekanta, avlägsna släktingar, djurvakter på semester osv. Folk som mycket väl skulle kunna ange en till polisen, antingen direkt eller vid senare tillfälle om relationen skär sig. D.v.s. en hel drös med människor som rör sig i huset, och kanske ser för mycket. Därav min fundering kring hur ni förvarar era apparater.
aja, då e de ju bara att hänga ett lakarn över den å ha delanra i lådor, skåp.
Min boiler e i förådet resten har jag i kåken, folk jag känner vet inte vad en potstill e så även om de såg den så skulle de inte veta vad det är.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster