Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Jag sitter i lite konstiga tankar om att genom mina vänner finansiera mitt eget privata bryggeri.

Jag har ju bryggt lite småskaligt under förra året med mycket lyckade resultat.
Och nu känner jag att jag bör gör lite förändringar i min utrustning och för att kunna brygga lite mer och bättre samt oftare.

(Ni förstår nog alla vad min känsla är och vad jag är ute efter.)

Jag förstår ju (utan att ha läst mycket) att man inte bara kan sälja alkohol vilt omkring sig och gå plus/minus, utan det är ju bryggning för privat bruk som gäller.
Men jag får då en tanke som är som följer: Om jag och en grupp vänner brygger öl ihop, vi alla finansierar så att vi kan köpa utrustning och ingredienser tillsammans. Är det fel att göra så?

Säg att vi är 12 personer, varav 1 brygger öl och dom andra 11 finansierar.
Dom 11 andra finansierar utefter hur många öl dom vill få ut ur bryggningen samt en liten extra peng för utveckling av utrustning som används för framtida bryggningar.

Är detta fel? Anses det vara hobbynivå även om bara 1/12 faktiskt utövar bryggningen?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh
Jonathan
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av AirQ »

Är en ganska intressant fråga.
Så som du lägger upp det så lär det funka så länge ingen pratar om det. Men farbror blå/kommunen lär nog säga sitt förr eller senare när ryktet går.
Samtidigt är det ju en balansfråga.
Har du gjort klart vörten utan att tillsätta jästen och sen säljer det i ett paket till dina vänner, så har du inte sålt alkohol och då borde det inte va något mer konstigt än att dina vänner köper söt dryck och jäst till överpris :)
Learning by doing is the shit
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Tack för inlägget AirQ.

Jag förstår vad du säger det är ju klart att man "aktar" sig för att det ska komma ut egentligen.

I det stora hela så är det ju ett projekt man gör ihop. Att man 12st tillsammans köper ingredienser och att en tillagar allting innebär ju inte att man sedan ger alkohol mot betalning?
Jag tycker ju att det borde anses vara okej att tillsammans köpa ingredienser för att sedan 7 veckor senare får mottaga lite öl som man "varit med om att tillverka"?
Då är man ju en grupp, som gör ett projekt, med gemensamt mål. Alltså för privat bruk?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Så fort man börjar göra något i organiserad form sådär så blir det ju... *TADA* en form av organisation.

Då måste man helt enkelt bestämma sig var för typ av organisation man är, och det som styr detta är VARFÖR man organiserat sig.

Är det bara för att ha kul ihop så klassas det som en ideell förening. Typ fotbollsklubb, dansklubb, fiskeklubb.

Är det för att främja medlemmarna ekonomiskt så finns det risk för att det räknas som ekonomisk förening.

Är syftet att man på nåt sätt ska tjäna pengar så räknas det antagligen som ett enkelt bolag. T.ex. om man är ett gäng kompisar som spelar på tipset tillsammans så räknas det som enkelt bolag.

I exemplet så är det ju bara en av de 12 "delägarna" som deltar i verksamheten, så jag är rätt övertygad om att det då handlar om ett enkelt bolag. Enda skillnaden mot att sälja ölen är ju att de betalar i förväg.

Om man däremot köper in gemensam utrustning och turas om att låna den så bör det fungera att köra som ideell förening (det är ju så många bryggarklubbar fungerar).
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Tack för inlägget.

Av någon konstig anledning så känns det som om jag har bättre koll nu efter latmasks inlägg även om jag redan reflekterat över detta.
Du har ju väldigt rätt och det är svårt att komma runt detta helt lagligt. Det är helt enkelt så att man får hålla det i det tysta.

Jag är ju inte ute efter att tjäna pengar, bara kunna göra bättre öl utan att ge bort allt för mycket av min egen kassa.
Jag får helt enkelt sälja teckningar till dom som är intresserade och sedan använda all deg från den verksamheten till att främja mitt eget bryggeri.

:lol:
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av AirQ »

latmasken skrev:Om man däremot köper in gemensam utrustning och turas om att låna den så bör det fungera att köra som ideell förening (det är ju så många bryggarklubbar fungerar).
Om jag inte minns fel så finns det en tråd här på forumet om försäljning av hembryggt öl inom slutengrupp/förening.
Jag tror man kom fram till att man får lov att sälja inom gruppen/föreningen till självkostnadspris.

Sen om man kan räkna inköpskostnaden av utrustningen in självkostnadspris på ölet eller endast materialet för den batchen, är ju en annan intressant fråga :)


I grund och botten tror jag alla dessa frågor är väldigt luddiga och kommer så vara tills någon faktiskt testat och blivit utredd (antingen åkt dit på det eller klarat sig). :roll:
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Det beror ju antagligen också på i hur stor skala man gör det. Den största risken är väl att åka på en skattesmäll. Tittar man på de som torskat på hembränning så verkar skattesmällen vara betydligt värre än böterna.
rocketman
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör sep 07, 2013 19:59

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av rocketman »

Det enklaste är väl att fråga skattmasen rakt ut så slipper det bli missförstånd..
Kanske även lagens långa arm så man inte "tror" att man har gjort rätt.

Jag har gjort det i "liknande" fall och de är väldigt hjälpsamma (dock inte med kryphål).
I vilket fall som helst så är det så att man hittar ett "hål" så kan det bli ett rättsfall och
för dom spelar det ingen roll om de vinner eller inte de vill bara veta vad som är rätt
eller fel och det avgörs i svensk domstol, dock så kan det bli fantastiskt dyr process.

Så mitt tips är att ring upp och snacka med någon som känner till det och förklara
läget och om hur man bör gå tillväga..
Jingemar
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 28, 2014 13:23

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Jingemar »

Ja det känns ju som om man bör fråga någon myndighet bara för att se.

Det handlar ju om otroligt lite öl också. Max 5 batcher á 20L kanske.
Eller räknas det som mycket?

Jag ska skriva lite och se om jag får svar från någon myndighet. Uppdateringen kommer hamna är så vi alla får ta del.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Efter att ha läst lite på SHBFs hemsida och googlat lite så tror jag det är kört med lagligheten.

Det är bara tillåtet att tillverka öl "för eget bruk". Tillverkar du åt nån annan så är det inte tillåtet enligt alkohollagen.

Sen är det kanske lite gråzon hur man får servera den öl man tillverkat "för eget bruk". Inom slutet sällskap tror jag du får _servera_ den utan serveringstillstånd, men alkohlolagen skiljer på servering och försäljning. Servering är för "förtäring på stället" så om du säljer flaskor (eller fat) som nån tar med hem (oöppnade) så är det inte längre servering utan försäljning och då hjälper det inte att det är slutet sällskap.

De som ska ha ölen måste alltså vara med vid tillverkningen för att det ska fungera. (Sen hur aktiva de måste vara är svårt att veta, men det lär inte räcka med att de finansierar i alla fall.)
rocketman
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör sep 07, 2013 19:59

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av rocketman »

Läste någonstans om det var här eller någon annanstans att man funderade på att
göra vört och låta deltagarna hälla i jästen, sen hyrde de plats för jäsbehållaren.
De skulle även kunna köpa tjänsten flaskning.. Men hurvida det är ok eller inte det
vet jag inte :)

Men håll oss informerade om vad du kommer fram till och vad de säger!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Odqvist »

Om ni är en sluten grupp, t.ex. en bryggareförening eller bara ett gäng vänner, och:

- Ni lägger in pengar i en pott tillsammans.
- Alla pengar går till utrustning, hyra av lokal, ingredienser etc.
- Ölen ni tillverkar går enbart till er själva och er absoluta omgivning.
- Ni bjuder eller skänker till er absoluta omgivning, ej säljer.
- Ingen minderårig får alkohol av er.
- Er verksamhet genererar ingen vinst.

Då är det helt okej enligt svensk lag.
Observera att bjuda och skänka skall vara inom rimliga gränser. Det är heller inte okej att skänka och bjuda på alkohol i offentligt rum.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Odqvist skrev:Om ni är en sluten grupp, t.ex. en bryggareförening eller bara ett gäng vänner, och:

- Ni lägger in pengar i en pott tillsammans.
- Alla pengar går till utrustning, hyra av lokal, ingredienser etc.
- Ölen ni tillverkar går enbart till er själva och er absoluta omgivning.
- Ni bjuder eller skänker till er absoluta omgivning, ej säljer.
- Ingen minderårig får alkohol av er.
- Er verksamhet genererar ingen vinst.

Då är det helt okej enligt svensk lag.
Observera att bjuda och skänka skall vara inom rimliga gränser. Det är heller inte okej att skänka och bjuda på alkohol i offentligt rum.
Men det krävs väl också att alla deltar i arbetet? Att en gör jobbet och de andra bara tar del av ölen funkar väl inte? (Fast iofs, om pengarna ändå bara används för utrustning och ingredienser så är det väl lite tveksamt om en enskild person verkligen har lust att göra en massa öl åt de andra utan att få nåt för det...)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av Odqvist »

Vad jag har förstått från tidigare diskussioner så är det inget problem om inte alla deltager.
Huvudsaken är att den/de som tillverkar ölet då inte går med någon vinst, dvs de som inte deltager betalar inte mer än vad som krävs för ingredienser.

I praktiken tvivlar jag på att det skulle kunna dra igång någon juridisk jakt på det hela, då intresset inom området och lagen är:

- Skatteverket är hårda på alkoholskatt. Gör ni ingen vinst så finns inget att skatta på.
- Polisens vilja är främst att tillse att minderåriga inte kommer över alkohol.

Jag menar, bryggklubbar i mängder fungerar ju på detta sätt. Många går in med pengar, inte alla hjälper till med allt, men många får en andel av ölet. Det är inget olagligt i det och ingen tjänar pengar på det heller. "Lagen om slutet sällskap" fungerar ju på samma sätt. Man får köpa alkohol och sälja den i ett sk. slutet sällskap, dvs i privat lokal, där sällskapet är definierat av en gästlista och inga personer är minderåriga, och där priserna är sådana att det inte kan tagas ut vinst. Många studentbarer drivs på detta sätt, då eventuellt överskott går in i kassan igen för vidare inköp i den ideella verksamheten.

Det är däremot inte rekommenderat att försöka komma runt lagarna via "byteshandel" etc. Alkohollagen anger att man får tillverka alkoholhaltiga drycker genom jäsning (ej destillering) och själv bruka dessa, bjuda och skänka till den närmsta kretsen (laglig ålder gäller alltid).

Så till trådskaparen vill jag hävda att er ide är helt okej. Det kan dock vara värt att prata med er lokala polis och låta dem veta vad ni gör.
En annan sak som är värd att tänka på är att om ni skapar ert eget varumärke (etiketter, flaskor etc) och skänker dessa till era närmsta,
se då till att de inte i sin tur hamnar hos minderåriga. Det är dålig marknadsföring och polisen tycker inte om att beslagta alkohol hos minderåriga med er logo på.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finansiering för öltillverkning inom sluten grupp

Inlägg av latmasken »

Jo men fråga här blir ju helt enkelt: Om ingen "tjänar" på det, vem vill stå och brygga öl åt en massa andra utan att få nåt extra för besväret?

Även den som gör jobbet måste ju betala lika mycket som alla andra, annars blir det ju en "förtjänst" (även om man inte explicit betalar utan istället "får rabatt" så räknas ju det som en beskattningsbar förmån).
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst