Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

St. Eriks session IPA recept?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Cederbusch
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: tis apr 30, 2013 23:25
Ort: Örebro

St. Eriks session IPA recept?

Inlägg av Cederbusch »

Jag är definitivt inget hop head och har tyckt att de flesta ipor smakar same same. Neipa har nog varit den typ jag isf uppskattat mest pga av sin "juice-ighet".

Anyhoo, jag köpte en St Eriks session IPA i affären igår och blev överraskad över hur god den var. Inte alls sådär påträngande humlig som många brygger sina ales. De ger ju granska bra hintar om vad som ingår i receptet, förutom jästen, som jag tänker är lite avgörande.

Har någon här gjort ett försöka till en klon, eller bryggt nått öl som kommer ganska nära St Eriks?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: St. Eriks session IPA recept?

Inlägg av bonkeman »

Kanske denna kan vara något för dig? Finns även i mindre satser. Lilla Köksbryggeriet har väldigt trevliga samarbeten. Ska prova själv någon gång!

https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... liter.html
Cederbusch
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: tis apr 30, 2013 23:25
Ort: Örebro

Re: St. Eriks session IPA recept?

Inlägg av Cederbusch »

Nja. Såg den där oxå. Dels är det ju inte samma öl, och dels har jag aldrig satsbryggt, utan vill köra med helmalt som jag alltid gjort. Men tack ändå.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: St. Eriks session IPA recept?

Inlägg av bonkeman »

Nä, samma öl är det ju inte riktigt. Men tänkte att karaktären kanske är snarlik.

För övrigt så är det helmalt i deras satser, jag är likadan som du på den punkten. Eller du menar att du vill mala malten själv också?
Cederbusch
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: tis apr 30, 2013 23:25
Ort: Örebro

Re: St. Eriks session IPA recept?

Inlägg av Cederbusch »

Ok, läste på dåligt. Tänkte att det var extrakt.

Aldrig testat vare sig extrakt eller köpa en sats där allt är uppmätt och klart. Jag tycker det hör till charmen att krossa själv, men fullt så anal är jag inte. Är nog mera att jag vill bestämma själv. Inte bara köpa en matkasse och äta det nån annan bestämt.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst