Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gotlandsdricka

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av latmasken »

Efter att ha läst på lite så har jag förstått att min teori var helt fel:)

Det är nog snarare så att gotlandsdricka bryggs enligt traditioner från järnåldern typ, som ölbryggare sen insett inte var riktigt bra.

Ölbryggare (munkar i kloster?) fick så småningom koll på vilka temperaturer som krävdes för att få ut mest socker ur malten, men på de som bryggde gotlandsdricka hemma på gården fick ju inte tillgång till de kunskaperna.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Öl bryggdes väl hemma på gårdarna på ungefär samma sätt som Dricke bryggs ännu, om man läser lite hur de bryggde förr.
I Sverige var det bryggarskrå som var ansvariga för det "storskaliga" bryggandet, o de var nog inte så mycket mer bevandrade i temperaturerna från början. (På samma sätt som att jäst var något okänt).
Läser man recept så kan det typ vara 60 kannor kokande vatten o 40 kannor kallt vatten skall blandas osv.

Det fanns nog flera sätt att få fram jäsbart socker ur malten än det finns idag, men de var säkert inte så bra.
Läste någonstans att de la malten i kallt vatten (under natten?) och sedan värmde på alltihopa sakta.
De krossade t.ex inte malten innan den mäskades så de fick slå den med mäskroder för att krossa den när den blev blöt.

Sedan kan det ju vara så att de faktiskt tyckte bättre om smaken av Dricke än om öl.
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Morgan I »

Jag har en teori om att dagens metod som används flitigt snarare är ett exempel på förlorad kunskap. Idag skållas malten med kokande vatten vilket i de flesta fall bör deaktivera enzymerna och ge dåligt utbyte. Det kompenseras genom att man har i en massa socker som ger själva jäsningen. Förr i tiden fanns inte rent socker att tillgå eller så var det väldigt dyrt för vanligt folk. Då var man helt enkelt tvungen att lära sig att få ut maltsockret på bästa möjliga sätt. Jag skulle tro att man dekoktionsmäskade gotlandsdricken förr men att proportioner och tillvägagångssätt glömdes bort när sockret gjorde sitt intåg. Man hade ju heller inga termometrar förr. Jag är själv gotlänning och har väl snappat upp ett o annat om hur det bryggs och det känns minst sagt tokigt som det görs idag.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av latmasken »

Läser man på lite så användes honung till dricke från början, så det handlade nog mer om att det var en variant av mjöd där man även försökte få med maltsocker för att spara honung. Men man visste inte hur man skulle få ut optimalt med maltsocker så man gjorde "fel".
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Hur beter sig enzymerna i malt som inte är krossad?
Att de dör om man häller kokande vatten på krossad malt är nog en sanning som få skulle ifrågasätta.
Men om malten är hel så kanske vattnet hinner svalna innan enzymerna förstörs. (Obs påstående i spekulationssyfte, misstänker själv att det inte är så).


Honungen ersattes väl av socker när det blev billigare. Honung har väl alltid varit en "lyxprodukt".
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av latmasken »

Jo, jag var också inne på det, att vattnet hinner svalna så pass att det fungerade "hjälpligt". Dels är ju malten rumstempererad så den borde kyla vattnet, dels tar det en stund för värmen att tränga in i malten.

Som sagt var, de visste antagligen inte bättre på den tiden.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Sedan var det en annan tanke som slog mig.
När de bryggde förr så värmde de vatten över öppen eld, o det kan jag tänka mig har gjort att de kanske inte använde riktigt kokande vatten (utan mer sjudande), som vi får sedan vedspisen infördes. Det borde tagit hiskeligt lång tid att få vattnet att koka.
Även där kan receptet ha förvanskats senare.
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Morgan I »

Är det nån som har anledning att tro att man inte krossade malten förr?

Sjudande och kokande är exakt samma temperatur, nämligen den högsta temperatur vatten kan uppnå vid en atmosfärs tryck, 100 grader.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av Dr snuggels »

Jag gjorde ett ytterst ovetenskapligt test i min vattenkokare nu när jag skulle koka kaffe.
Då de första gasbubblorna bildades på botten så hade termometern i toppen en temperatur på endast 65 grader C. (stabiliserades under 70 grader).
Det var i mitt tycke rätt sjudande innan tempen gick för högt.
Vatten kokar vid 100 grader (vid AT), men det betyder inte att allt vatten är 100 grader, bara att temperaturen inte kommer att stiga över 100 grader C förrän allt vatten har övergått till vattenånga.

Vad beträffar okrossad malt så kan man läsa mycket roligt om Svensk bryggerihistoria "Ölets historia i Sverige" del I o II.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster